2.0 TCT automaat met lpg ervaringen gevraagd
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 26 december 2007 05:56 PM

Ik heb een XM van Jan 1999, 2.0 Turbo CT automaat. Sinds mei 2007 voorzien van een Vialle LPi installatie (bij 87.000 km).
Tot nu toe heb ik daar nog geen goede ervaringen mee, met name tussen de 2 en 3000 toeren heeft de auto last van horten en stoten, overslaan etc.
Dat gebeurt alleen bij rijden op lpg en niet op benzine. Helaas blijft het gasinbouwstation roepen dat de auto niet perfect loopt op benzine, dus is het hun probleem niet. Bougies, kabels en bobine zijn al 2x vervangen door Citroen en volgens Citroen ligt het echt aan de lpg installatie.
Wie heeft er eenzelfde auto met automaat met een Vialle LPi installatie en wat zijn de ervaringen? Zijn er anderen met eenzelfde auto maar met een andere lpg installatie en wat zijn jullie ervaringen?
Ik krijg ondermeer als commentaar op de Vialle installatie dat de injectoren te klein zijn; gezien de kostenpost wil Vialle die nog niet gaan vervangen.

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 26 december 2007 06:25 PM
  [ # 1 ]

Ik heb alleen ervaring met een XM tct op benzine uit 1998. Paar jaar geleden wel eens gevraagd of deze geschikt was voor gas (via gasfx.nl). Antwoord was toen nee… Maar misschien is dat inmiddels anders.

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
manus
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-05-2006

Gepost: 26 december 2007 08:51 PM
  [ # 2 ]

Hallo Christiaan,
Ik heb een tct automaat uit 2000 met een prins lpi-instalatie. Ik herken het wel enigszins. Ik denk dat de combinatie automaat/gas wat lastig is.
Die gasinstalaties worden computergestuurd en volgens mij moet dit wel beter af te stellen zijn. Ik ben benieuwd of je de oplossing vindt. Ik ben eerst nog de vering aan het updaten, met vriendelijke groet, Manus.

Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 26 december 2007 08:57 PM
  [ # 3 ]

OK, kan dus wel tegenwoordig. Mooi, maar voor mij niet meer nodig. Wel succes met het oplossen!

Hartelijke groet,

Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 december 2007 12:55 AM
  [ # 4 ]

Vialle, turbo en automaat kunnen prima samen !

Goede vriend van me heeft een Volvo 940 met een 2.3 Turbo blok. Heeft er dik 500K op Gas opzitten. Ook met een Vialle LPi installatie. Alleen na 200K is de pomp er mee gestopt en zijn gelijk de injectoren vervangen.

Deze motor is qua loopcultuur vergelijkbaar. Ook niet voor pure power, maar gewoon voor extra koppel onderin.

Daarnaast weet ik via het xantia forum dat er nog een TCT op gas rondrijd die prima op gas loopt, volgens mij met een Prins VSI.

De Prins installatie is wat makkelijker aan je wensen aan te passen als de Vialle qua software, maar het moet gewoon kunnen.

Het probleem is alleen dat zowel de inbouwer als de dealer gelijk hebben. De TCT is een beetje een probleemmotor qua loop. De truc zit ‘m in de bougies. Alleen heb ik zelf met een Xantia op gas (ook Vialle) weleens hetzelfde euvel gehad. Nadat er andere injectoren in waren gezet nooit meer last mee gehad.

Ik denk dat je eerst moet kijken of de hoeveelheid gas het probleem is, zo ja, nieuwe injectoren of andere software. Zo nee, dan zou ik eens in de richting van bougies gaan kijken.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 27 december 2007 08:52 AM
  [ # 5 ]
manus schreef:

Hallo Christiaan,
Ik heb een tct automaat uit 2000 met een prins lpi-instalatie. Ik herken het wel enigszins. Ik denk dat de combinatie automaat/gas wat lastig is.
Die gasinstalaties worden computergestuurd en volgens mij moet dit wel beter af te stellen zijn. Ik ben benieuwd of je de oplossing vindt. Ik ben eerst nog de vering aan het updaten, met vriendelijke groet, Manus.

Manus, dank voor de reactie. Ik heb zo’n idee dat de vialle installatie met het inspuiten van vloeibare lpg nog gevoeliger is dan andere installaties en misschien wel iets te hoog gegrepen. Als ik nu een rondje doe bij gasinbouwstations en offertes aanvraag, krijg ik bijna overal een voorstel voor een prins of een landi en niet voor een vialle.

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 27 december 2007 08:59 AM
  [ # 6 ]
Simmetje schreef:

Vialle, turbo en automaat kunnen prima samen !

Goede vriend van me heeft een Volvo 940 met een 2.3 Turbo blok. Heeft er dik 500K op Gas opzitten. Ook met een Vialle LPi installatie. Alleen na 200K is de pomp er mee gestopt en zijn gelijk de injectoren vervangen.

Deze motor is qua loopcultuur vergelijkbaar. Ook niet voor pure power, maar gewoon voor extra koppel onderin.

Daarnaast weet ik via het xantia forum dat er nog een TCT op gas rondrijd die prima op gas loopt, volgens mij met een Prins VSI.

De Prins installatie is wat makkelijker aan je wensen aan te passen als de Vialle qua software, maar het moet gewoon kunnen.

Het probleem is alleen dat zowel de inbouwer als de dealer gelijk hebben. De TCT is een beetje een probleemmotor qua loop. De truc zit ‘m in de bougies. Alleen heb ik zelf met een Xantia op gas (ook Vialle) weleens hetzelfde euvel gehad. Nadat er andere injectoren in waren gezet nooit meer last mee gehad.

Ik denk dat je eerst moet kijken of de hoeveelheid gas het probleem is, zo ja, nieuwe injectoren of andere software. Zo nee, dan zou ik eens in de richting van bougies gaan kijken.

Zoals gezegd zijn bougies, kabels en bobine al een keer vervangen. Een andere Vialle dealer die de auto bij toeval zag, riep meteen “daar zitten de verkeerde injectoren in”. Omdat dit een kostbare ingreep is die niet door mij betaald gaat worden, heeft de gasinbouwer daar natuurlijk niet zoveel zin in. Hij blijft iedere keer netjes meten en roept dan dat er met de lpg installatie niets aan de hand is. Vialle heeft al twee keer de software proberen bij te stellen, maar het is geen permanente oplossing. Voorlopig wijzen zij terug naar de inbouwer (die op zijn beurt weer roept dat het aan de ontsteking ligt). Daarom wil ik nu ervaringen verzamelen en hoop op een snelle en correcte oplossing van de gasinbouwer; zo niet dan wordt de rechtsbijstand ingeschakeld.

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 december 2007 02:03 PM
  [ # 7 ]

Ik heb een tct automaat uit 2000 met een prins lpi-instalatie. Ik herken het wel enigszins. Ik denk dat de combinatie automaat/gas wat lastig is.

Dat is onzin! Mijn V6 had hetzelfde probleem, en die is 3 keer bij Prins in Eindhoven te logeren geweest. De derde keer hebben ze zicht er echt eens kwaad op gemaakt, en bleek het probleem te zitten in de verdamper. Ze hebben toen een andere verdamper gemonteerd, die de druk afhankelijk maakt van de druk in het inlaatspruitstuk. Daartoe is er een extra MAP-sensor geplaatst.
Prins weet nu dus hoe met dit probleem om te gaan, en mijn inbouwboer past ‘m nu toe op meer XM’s.

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 27 december 2007 03:11 PM
  [ # 8 ]

Een turbo ct is natuurlijk wel een andere motor als een V6.
Met Prins VSI heb ik goede ervaringen in V6 motoren (met name de ES9J4) en de 2.0 16V.
Een goed functionerende benzinemotor moet ook goed op LPG (met gasinjectie) kunnen lopen. Het geheel (software,verdamper,injecteurs) is daarbij belangrijk.
En een terzake kundig gasinbouwstation is noodzakelijk. Die zijn in staat een juiste diagnose te stellen en gaan niet zwartepieten, maar dragen oplossingen aan.
En nformeer eens bij andere Vialle gecertificeerde inbouwstations of zij dit probleem herkennen.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 27 december 2007 03:18 PM
  [ # 9 ]

Een turbo ct is natuurlijk wel een andere motor als een V6.

Natuurlijk, maar het probleem is niet zo motor-specifiek

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 december 2007 09:27 PM
  [ # 10 ]

Heb je het al geprobeerd bij allround lpg in Spijkenisse ? Hebben de chevrolet bus van een kennis van mij ook uitstekend op gas weten te krijgen. Al met al geen verkeerde toko.

Vialle werkt niet met een verdamper maar met een pomp in de tank. Deze wil nog wel eens een keertje sneuvelen.

Daarnaast verpesten de slechte gasinbouwers het voor de gasrijders. Er zijn er maar een paar die het echt snappen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 27 december 2007 10:04 PM
  [ # 11 ]
Simmetje schreef:

Heb je het al geprobeerd bij allround lpg in Spijkenisse ? Hebben de chevrolet bus van een kennis van mij ook uitstekend op gas weten te krijgen. Al met al geen verkeerde toko.

Vialle werkt niet met een verdamper maar met een pomp in de tank. Deze wil nog wel eens een keertje sneuvelen.

Daarnaast verpesten de slechte gasinbouwers het voor de gasrijders. Er zijn er maar een paar die het echt snappen.

Gezien de garantie moet ik in eerste instantie terug naar de gasinbouwer die de Vialle geleverd heeft (2M in Tilburg). Zoals gezegd is die niet erg behulpzaam tot nu toe.
Ik heb als een soort test medio december bij een aantal Vialle dealers gevraagd of zij een offerte willen maken voor een lpg installatie voor mijn XM. gewoon om te kijken wat zij adviseren. Tot mijn grote verbazing zegt 40% van de Vialle dealers geen lpg voor deze XM te leveren en slechts 25% adviseert een Vialle LPI en 35% een ander systeem (Landi of Prins).
Ik hoop via dit forum nog wat feedback te krijgen om daarmee terug tge kunnen naar 2M en/of Vialle. Als 2M het niet goed wil doen, leg ik het probleem neer bij Vialle en AllRound zou wel een goed alternatief kunnen zijn (zij zijn een van de weinige die Vialle adviseerde).

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 27 december 2007 10:15 PM
  [ # 12 ]
Pierre schreef:

En informeer eens bij andere Vialle gecertificeerde inbouwstations of zij dit probleem herkennen.

Ik heb onlangs bij een aantal Vialle dealers de vraag voorgelegd voor een lpg installatie voor een xm tct automaat. 40% van de gevraagde dealers zegt geen lpg te leveren (geen enkel merk); 25% adviseert een Vialle en 35% een ander merk. Het is jammer dat ik zo’n onderzoek op grotere schaal niet eerder heb gedaan. Ik heb toen een aantal gasinbouwstations in de omgeving Tilburg/Den Bosch/Eindhoven aangeschreven en daarvan kwamen er 2 met een Vialle aanzetten. Omdat ik daar goede ervaringen mee had in mijn vorige auto (wel een turbo maar geen citroen) ben ik afgegaan op deze adviezen.
Als ik alles geweten had, had ik voor een Landi of Prins gekozen; iets minder modern, maar wel beter te combineren.

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 27 december 2007 10:50 PM
  [ # 13 ]

Prins is zeker niet minder mordern, gewoon een ander concept. Qua software is Prins met afstand het meest bij de tijd.

Als ik een XM op gas zou kiezen zou ik voor Prins gaan.

Maar goed, hier heb je niks aan. We horen graag wat de gasboer en aan gata doen.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 28 december 2007 05:23 PM
  [ # 14 ]

Hoi,

Het is inderdaad een bekend probleem voor V6 of turbomotoren van Citroen, het heeft te maken met de manier van brandstofinspuiting, sequentieel of niet sequentieel ingespoten, met een installatie van Vialle is er softwarematig veel minder aan te passen dan met een installatie van Prins. Bij bijna of helemaal volgas accelereren moeten alle injectoren volledig “opengezet” worden en dat kan bij Vialle niet, de pomp in de tank kan dan niet voldoende druk opbouwen om alle injectoren van LPG te voorzien. Een prins installatie kan (zoals Harm al zei) dit wel mits de goede verdamper is geinstalleerd. Die verdamper heeft een hogere opbrengst die door het inlaatvacuum gestuurd wordt.
Misschien dat het probleem bij een Vialle installatie geheel of gedeeltelijk is op te lossen door injectoren te monteren met een grotere opbrengst, zeker weten doe ik dat niet, maar ik zou proberen om via een brief met een duidelijke klachtomschrijving een afspraak te maken bij Vialle Nederland, dit is een probleem wat een “gewone” dealer niet kan oplossen.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
christiaanjanssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 28 december 2007 06:19 PM
  [ # 15 ]
Chevron schreef:

Hoi,

Het is inderdaad een bekend probleem voor V6 of turbomotoren van Citroen, het heeft te maken met de manier van brandstofinspuiting, sequentieel of niet sequentieel ingespoten, met een installatie van Vialle is er softwarematig veel minder aan te passen dan met een installatie van Prins. Bij bijna of helemaal volgas accelereren moeten alle injectoren volledig “opengezet” worden en dat kan bij Vialle niet, de pomp in de tank kan dan niet voldoende druk opbouwen om alle injectoren van LPG te voorzien. Een prins installatie kan (zoals Harm al zei) dit wel mits de goede verdamper is geinstalleerd. Die verdamper heeft een hogere opbrengst die door het inlaatvacuum gestuurd wordt.
Misschien dat het probleem bij een Vialle installatie geheel of gedeeltelijk is op te lossen door injectoren te monteren met een grotere opbrengst, zeker weten doe ik dat niet, maar ik zou proberen om via een brief met een duidelijke klachtomschrijving een afspraak te maken bij Vialle Nederland, dit is een probleem wat een “gewone” dealer niet kan oplossen.

Groeten Gijs.

Gijs, heel erg bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Ik ga daarmee aan de slag, maar laat voor alle zekerheid de auto nog even nakijken voor het op benzine lopen bij de Citroen garage.
De opmerking van de grotere injectoren is al een keer eerder gemaakt door een andere Vialle dealer die aan de kleurcode kon zien dat het de verkeerde waren. Vialle heeft zich daar nog niets van aangetrokken.

Christiaan

en voor het echte werk: een 1980 Spartan; niks hydrovering, stuurbekrachtiging, airco. Gewoon hard werken en ook genieten!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook