Ik zit met een nieuw dilemma. Ik heb dit ontdekt nadat ik een lekkage opzocht in mijn achterste hoogte regelaar.
ik heb een ID van begin 1964, volgens mij moet dat rood systeem zijn.
Het reservoir is zwart van kleur en in het motergedeelte kan ik ook niets vinden met de kleur groen..
Er lag een kan oude hydrolykolie onder de omtorkap LHM-2 de kleur van dat blik was wel goren maar volgens mij heeft dat ermee te maken dat het merk BP is.
Ik had al gezien dat de voorste veerbollen groe waren. Nu bij het achterwiel te sleutelen blijkt dat onder de zwarte laag op de achterste veerbollen ook een groene kleur zit….. en onder de metalen ring op de hoogteregelaar zit ook een groene stip op het rubber… Wat moet ik hiermee aan? kan het geen kwaad dat die delen voor groen zijn of moet ik per direct alles vervangen? De lekkage heb ik er niet uitgekregen, hij lekt blijkbaar door de rubber schijven (de linkse als je bij voor het achterwiel zit, met je neus naar het wiel toe), hij lekt als hij na het rijden in ruststand is gekomen.
Stop je vinger in het vat, dan weet je wat voor bloed er door je ID loopt.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Of kijk gewoon eens naar de peilbuis van je vat
Meten is weten , gissen is missen
De kleur is rood, ik heb er zelf een paar liter bijgegooid toen ik hem kcht, twee weken geleden. Volgens het jaartal moet het ook echt rood systeem zijn. Mijn zorg gaat meer uit naar de groene onderdelen, gaan deze verteren of kunnen ze er wel tegen? en heeft die lekkage die ik heb daarmee te maken of niet? Ik heb alle leidingen eraf geschroefd en de hoogteregelaar zo ver mogelijk ontmanteld maar ik krijg hem niet los van de auto, nu ik alles weer in elkaar gezet heb blijkt dat hij nog lekt(had ik wel verwacht want ik had niets vreemds gevonden) komt deze lekkage nu doordat er groene componenten zijn gebruikt? of raken die hoogteregelaars wel vaker lek?
Hoi,
Tenzij de hoogteregelaar niet origineel is, is het er eentje voor LHS, Misschien heeft je voorganger er LHM in gegooid (al was het maar een litertje), en dan zullen stelselmatig al je rubbers er aan gaan. Die groene bollen zou ik er ook gelijk afkegelen en vervangen door zwarte. K heb er hier nog een aantal liggen moest het je interesseren.
Die hoogteregelaars durven wel eens lekken, maar komt niet frequent voor volgens mij.
Vraag eea eens na bij de vorige eigenaar.
LHS-2 olie (=rode olie) van BP zat in witte blikken met groene (en gele) tekst. Vermoedelijk foutief staat er LHM-2 in jouw tekst?
In een groene (deelbare) veerbol kan een voor LHS geschikt membraan gemonteerd zijn.
Een hoogteregelaar met een groene verfstip op een membraan is alleen geschikt voor LHM. In combinatie met LHS wordt dat onherroeppelijk lekkage. De hoogteregelaar is van binnenuit met 2 boutjes M7 gemonteerd. Leidingen demonteren en hij is los. Gezien het vermoede euvel moet dit onlangs of na weinig km’s ook al gebeurd zijn.
Ja sorry, het is LHS-2 olie (rood) Mijn reservoir is zwart. In de bollen kunnen andere rubbers zitten die voor rood geschikt zijn…. Maar ik wil eerst zeker weten wat er niet klopt, klopt de hoogteregelaar (die lekt) niet? of is hij misschien ooit totaal omgebouwd naar groen? Ik kan de vorige eigenaar niet vinden dus daar kan ik het niet aan vragen. Ik denk dat het stuurgedeelte het meest kwetsbaar is (toch?) als ik zeker weet dat die voor rood is vervang ik de rest preventief! better safe than sorry toch?!
Als je lekzakken beginnen te zwellen en wak worden als een snottebel dan kan je’r zeker van zijn dat er LHM toegevoegd is.
Ja maar ik wil graag de hoogteregelaar vervangen en niet wachten tot er iets verteerd is…..
Ok dank je wel, super ID
Hoe kan ik kijken of mijn stuurhuis geschikt is voor rood, wie weet is die wel omgebouwd naar groen door één of andere hobbyist, ik blijf het vreemd vinden bij een bouwjaar van 64 dat ik groene onderdelen zie wat eigenlijk niet hoort, en een zwart vat met rode olie zoals dat wel hoort.
Zijn er nog meer onderdelen die ik na kan zien of ze groen of rood zijn? wie weet hebben ze van alles door elkaar gebruikt?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Volgens mij zijn alle hydraulische componenten altijd consequent groen of zwart gelakt. Als je het vet/vuil van je stuurhuis afhaalt dan moet je ergens groen tegenkomen als het een groen systeem stuurhuis is. Je kan proberen om op een bepaalde plek voorzichtig te krabben tot je op het kale staal zit. Geen groen tegengekomen dan is het een rood systeem. Overigens, LHS herken je direct aan de heel specifieke geur. Trek maar eens een blik LHS open: die geur vergeet je nooit meer!
Omgebouwd naar LHM systeem zou kunnen, maar dan moet je HD pomp groen zijn. Die van jou is echter zwart dus ik gok dat er niet omgebouwd is.
Nog een test:
Het onderscheid tussen een LHM en een LHS hogedrukregelaar is dat de ontlastschroef bij LHM met sleutel 12 moet worden los/vastgedraaid en in geval LHS met sleutel 8.
Als ik jou was zou ik alle groene hydraulische onderdelen vervangen voor zwarte, daarna spoelen met spoelvloeistof voor rood systeem en verse LHS erin. In ieder geval succes met dit lastige probleem!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Op de site van de club staat een methode om uit te vinden of er LHM in het circuit van je ID zit. Het staat bij ‘tips’ maar je moet er voor ingelogd zijn.
Als je geen lid bent, pb ik het wel.
Gauthier
Tot medio ‘69 zijn de hd-regelaars van aluminium geweest de ontlastschroef daarvan heeft een sleutelwijdte van 8 mm. Deze zijn er dus voor LHS (tot 9/66) en LHM (vanaf9/66).
Na ‘69 zijn ze van staal en hebben een ontlastschroef met sleutelwijdte 12. Deze zijn als vervangingsonderdeel ook voor LHS gemaakt.
Een ORIGINELE oliepomp voor LHM (groen geschilderd dus) is ook voor LHS te gebruiken. Op één ringetje na zijn de gemonteerde ringen met witte verf gemarkeerd, dit betekent voor LHS en LHM geschikt.
Het enige afwijkende ringetje zit op de as; als de pomp langs de as gaat lekken komt er pas olie bij en dan is het dus toch al te laat.
Let wel dit geldt dus niet voor een gereviseerde pomp door bv Citrotech of Chyparse, hier zitten weer oliespecifieke o-ringen in.
Ik zou de groene hyd.componenten vervangen door zwarte dan krijg je ook geen problemen met je remplateau’s. Die zijn er alleen voor LHS tenzij ze gewijzigd zijn. Alles goed doorspoelen met spiritus (maar veel beter is demonteren en schoonmaken).
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ok, voortaan eerst even wat huiswerk doen voor te antwoorden. ops:
Zo zie je maar dat je nergens zomaar vanuit mag gaan. Bedankt voor de correctie.