ABS problemen bij de BX van mijn zoon,
Motor starten gaat goed daarna dooft het lampje zoals het hoort, de eerste de beste beweging die de auto maakt springt deze weer aan en blijft branden tot de volgende start, daarna weer het zelfde verhaal.
Iemand dit al meegemaakt ???
Hoonard kon geen oplossing bieden, deze zei ABS computer onbekend, kan niks doormeten omdat de auto een import is.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
vuile sensoren? stekkers nagekeken? geen kabelbreuken oid? Kun je allemaal al controleren, als het de computer is heb ik er nog wel een aantal liggen.
Ff de weerstand van de sensoren meten met n multimeter, kun je gelijk de stekkers controleren. Heb je n sensor met een afwijkende waarde, dan is ie waarschijnlijk stuk.
Ga ik allemaal ff doen, niet veel tijd voor, hij moet iedere dag op en neer naar schiphol.
THNX…
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Ik denk dat er vuil op één van de sensoren zit. Ze zijn er allemaal en hebben de goede weerstand, want het abs lampje gaat uit na de diagnostische test (dat doet de computer bij contact aan zetten). De hydraulische unit wordt blijkbaar ook gevonden en geeft de juiste waardes.
Vervolgens komt de wagen in beweging, en wordt van één wiel niet doorgegeven dat het draait. De abs computer ‘snapt’ dat dat niet kan kloppen en schakelt het systeem uit.
Even met een borsteltje de getande ringen van alle vier de wielen schoonmaken en kijken of er geen troep op het sensor-uiteinde gekoekt zit. Voor zit de sensor op het fuseehuis, achter op de draagarm. Om bij die van de achterwielen te komen moet de afdekplaat er even af. Ik denk dat hij het dan weer gewoon gaat doen.







Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
er wil ook wel eens een getande ring breken.. maar meestal is het een sensor. moet toch uit te lezen zijn desnoods nog met een 26a testkast.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Kan met een simpele multimeter…
Dat is de test die uitgevoerd wordt; de auto in kwestie komt hier correct door want het lampje gaat uit. Bij ‘vehicle moving’ gaat het mis, dus de weerstanden van de sensoren kloppen wel, maar de afgegeven voltages niet.
http://www.complicated.net/abs.zip bevat alle vijf de pagina’s van dit setje waarop ook de juiste weerstandswaardes en voltages staan vermeld.
Een kapotte ring kan natuurlijk ook het geval zijn.