Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Bron: “De Originele Citroen DS” van Jan de Lange en John Reynolds, blz. 50.
Of de sensor in mijn DS dezelfde waarde heeft als origineel opgegeven is, is maar zeer de vraag. Ik zal binnenkort eens meten met een thermometer. Bij nader inzien lijkt het mij inderdaad ook aan de lage kant: is de genoemde waarde in Jan de Lange wel betrouwbaar?
Ik heb elders in dit forum temperaturen van 95 gr C gezien.
NB: Ik rijd op LPG en met 123-ignition.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
inschakeltemperatuur staat in de sensor gedrukt. 82’C is belachelijk laag. Een van de vele fouten in dit overgewaardeerde boek.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Bij mij staat ” 88/97” ingeslagen op de zijkant van de bout. Bij welke temperatuur slaat de ventilator nu aan?
ted.kampen schreef:Bij mij staat ” 88/97” ingeslagen op de zijkant van de bout. Bij welke temperatuur slaat de ventilator nu aan?
Kan het dat je 2 snelheden hebt van de ventilator ?
Zoals de CX’en ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Misschien bij 97 aan en 88 weer uit ??
jeroentje schreef:Misschien bij 97 aan en 88 weer uit ??
Dat lijkt er beter op denk ik
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
De originele sensor van Jaeger schakelt in bij 97 en uit bij 88 graden Celsius.
De tegenwoordig geleverde sensor van TRW schakelt in bij 92 en uit bij 82 graden Celsius.
We praten hier dus over de sensor in de radiateur, zoals die geleverd werd op de 21en23 injectie en 23carburateur modellen.
De ventilator draait met één snelheid.
Het boek van Jan de Lange (de originele Citroen DS) wordt inderdaad overgewaardeerd. Het is natuurlijk een heel bijzonder informatief boek, maar helaas staan er ook een niet onaanzienlijke hoeveelheid fouten in.
Toen het boek net uit was heeft er ook in La Bombe de vraag gestaan of het niet verstandig zou zijn de onjuistheden te verzamelen en die bij een eventuele nieuwe druk te vermelden.
Helaas is zowel van het verzamelen als een nieuwe (herziene) druk niets meer vernomen.
Misschien ten overvloede, maar toch voor alle duidelijkheid:
De electrische ventilator is alleen op de 23-modellen geleverd, zowel carbu als IE, en niet op de 21-IE. Citroën vond nl. zelf ook dat de 23 een koelprobleem had.
Vr. gr. R.
Klopt , bedankt voor de correctie Robie