Net blij dat ik de accu gefixt had, wil ik wegrijden en hoor met tussenpozen een soort schurend geluid rechtsachter. Zoals op je fiets je wiel tegen de kettingkast kan aanlopen zeg maar. Forumzoekend kom ik op paar mogelijkheden: lager, of een (hand)remklauw, of remschijf? Hoe kan ik bepalen wat het is…en vooral: kan het veel kwaad en/of kun je dat ‘los’rijden door gewoon door te rijden ipv als een voorzichtige schijterd na wat stapvoets rondjes weer te parkeren ?
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Handrem en remschijf zitten aan de voorkant, dus dat kan het niet zijn. Het zou wel een remschoen kunnen zijn die tegen de trommel aan loopt. Of een wiel tegen spatbord. Je zou de wagen op kunnen krikken en het geluid localiseren bij ronddraaien achterwiel. Als het achterwiel niet rond te draaien is dan wielremcilinder vrij maken of vervangen (zeker niet doorrijden).
Achterwiel loopt wel gewoon, ik heb er stapvoets mee rond mijn huis gereden. Het klinkt echt alsof er op één punt steeds iets voorbij komt dat aanloopt. Af en toe was het ook weer een ‘rondje’ weg…toch maar eens opgekrikt nader inspecteren dan…
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Achterin?? Zeker weten dat er geen rem een beetje sleept?? dat kun je soms echt alleen horen, het gewicht van een wile slingert hem zo over de weerstand heen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Penny Lane schreef:dat kun je soms echt alleen horen, het gewicht van een wile slingert hem zo over de weerstand heen.
hmmm toch maar door en het ‘eruit’ rijden bedoel je dan…? Misschien eens flink remmen en kijken of het daarna weg is ? Of bedoel je dat er dan juist iets stukgaat? Iemand nog een praktische tip waarvoor de boel niet meteen omhoog of eraf hoeft ?
[Break 20 Familiale ‘71]
Hoeveel moeite is het nu om ff die dame in de hoogste stand te zetten, er een assteun onder te schuiven en dat wiel eens vrij rond te draaien!? Er kunnen werkelijk 1001 redenen zijn waarom er achter iets aanloopt; van een halfgare egel die tussen je bandenprofiel geplakt zit, tot aanlopende remmen en de enige manier om daar achter te komen is ff kijken.
Succes!
Animal triste post coitum
Uiteraard zover oog en handen reiken gecheckt wat het kon zijn. Alle halfgare egels daarbij verwijderd en NOG liep het aan! Vandaar mijn vraag, mede bij gebrek aan assteun en meer van dat moois. Had ik natuurlijk voor sinterklaas of kerst moeten vragen…vergeten!
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Dan maar een houten blok o.i.d. eronder. Ik denk dat je in ieder geval je wielremcilinder moet uitsluiten. Dit kun je doen door met je handen het wiel te draaien. Dit wiel moet vrij kunnen draaien zonder weerstand. Als je het wiel met de hand niet rond kunt draaien dan is het hoogstwaarschijnlijk een vastzittende wielremcilinder. Als je gewoon met je auto rijdt dan draai je je wiel door deze weerstand heen. Het risico is dat je remschoenen/trommel oververhit raken, dat wil je niet meemaken.
Wiellagers zou ook kunnen, hoor je heel duidelijk als je je wiel met de hand (hard) ronddraait.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat bedoel ik. Klemmend remzuigertje, dat kan heel goed, of heel simpel een draaipunt met last. Om wiellagers te checken kun je het wiel ook boven & onder vastpakken en even heen en weer bewegen, dan mag je niet of nauwelijks iets voelen. Anders afstellen of vervangen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
kriksteun is standaard uitrusting van je DS, zit in je reservewiel.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Ha kijk, nou heb ik een handvol tips waar ik verder mee kan. Nu snap ik die opmerking over weerstand ook beter. Je kunt het als beginner ook lezen als ‘rij maar door, het draaiende wiel werkt dat beetje weerstand op een gegeven moment wel weg’...maar dat is dus juist slecht. Precies wat ik me afvroeg. Ga al jullie tips eens even uitproberen. Bedankt en iedereen alvast een rijdend 2008 gewenst
[Break 20 Familiale ‘71]
als een auto een tijd stil heeft gestaan krijg je roestvorming op bepaalde plaatsen in je trommel.
historie..2cv 3x.besteleend 2x.amie 6 break.ds 21.fiat 127(sorry)bx 16.lpg.bx 14.lpg. antia 1.6.lpgnu nog in bezit.van clee mungo.saxo 1.4:smt020
43 jaar in het vak,en daar voor 8 jaar voor de deur en nu pensioen
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Check. Gebeurt ook als een auto oud wordt. Het is me even ontschoten of je DS-trommels zelf moet stellen of dat ‘t automatisch gaat (ik werk aan te veel verschillende auto’s). iig, stelmechanieken ook checken, die zorgen ook voor probleempjes op hoge leeftijd… En als je dan toch aan de gang bent…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Achterremmen zijn niet zelfstellend. Ik meen dat er aan de achterkant van de remtrommel bouten zitten waarmee je de remschoenen periodiek kunt stellen.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, dat is waar. Dat is overigens een naar systeem: die handel gaat altijd gloeiende vast zitten en de enige goede methode is dan gelijk maar nieuwe ankerplaten omdat als het weer los gerost is er speling op zit. Maar in ieder geval, als ze vast zitten heb je helemáál niks. Dan toch maar los… Dan kun je in elk geval eerst eens de winter door. Misschien heb je mazzel en werken ze toch gewoon goed. Als ze al problematisch zijn natuurlijk - laten we er niet teveel op vooruit lopen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!