1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Handremkabels: juiste afstelling?
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 27 december 2007 04:22 PM

Beste forumleden,

Ik moest even wat monteren en de kunststoffen kap om de handrem moest daarom even gedemonteerd worden. Nou zag ik dat de hevel (hoe noem je het anders) schuin stond. Hier een foto, maakt het duidelijk. Mijn vraag is of dit ook wat kwaad kan? Op de foto is de handrem (niet te zien op foto)  aangetrokken.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 27 december 2007 04:42 PM
  [ # 1 ]

Deze constructie zorg ervoor dat beide kanten even hard aangetrokken worden.

Jij hebt duidelijk aan een kant een relatief kortere kabel of je blokken zijn aan een kant meer versleten dan aan de andere. Zolang je blokjes niet onder het minimum versleten zijn en ze het beide goed doen is het geen probleem.

Groet,

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 27 december 2007 05:00 PM
  [ # 2 ]

Kijk eens hoe ze staan als je in stilstand vol op de rem trapt en dan de handrem flink aanliert, 2 x achter elkaar.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 27 december 2007 08:30 PM
  [ # 3 ]
Ree schreef:

Deze constructie zorg ervoor dat beide kanten even hard aangetrokken worden.

Jij hebt duidelijk aan een kant een relatief kortere kabel of je blokken zijn aan een kant meer versleten dan aan de andere. Zolang je blokjes niet onder het minimum versleten zijn en ze het beide goed doen is het geen probleem.

Groet,

Ree

Dat je blokken versleten zijn maakt niet uit .

Ofwel is er uit je buitenkabel een stukje gebroken , of zijn de kabels heel slecht afgesteld , dit kan je zien als je de wielen er even afhaald en vergelijkt met losse en opgetrokken handrem .

Anders zou het kunnen dat het ratelmechanisme aan één kant niet meer werkt , dan trek je de kabel ook tot op het einde .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 29 december 2007 12:56 AM
  [ # 4 ]
Ree schreef:

Deze constructie zorg ervoor dat beide kanten even hard aangetrokken worden.

Jij hebt duidelijk aan een kant een relatief kortere kabel of je blokken zijn aan een kant meer versleten dan aan de andere. Zolang je blokjes niet onder het minimum versleten zijn en ze het beide goed doen is het geen probleem.

Groet,

Ree

????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????????
????????????????????????????????????????????
zeg dan niks

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 29 december 2007 12:59 AM
  [ # 5 ]

Anders zou het kunnen dat het ratelmechanisme aan één kant niet meer werkt , dan trek je de kabel ook tot op het einde .

Walter


ratel…....??????????dat zeg ik   , zeg dan niks

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 29 december 2007 09:32 AM
  [ # 6 ]
dennis van der ven schreef:

zeg dan niks

Okay…

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 29 december 2007 07:30 PM
  [ # 7 ]

Ik heb vandaag foto’s gemaakt: Zeg het maar wat u opvalt. (hoort het metalen clipje rechts van de remblokken daar te zitten?)

Zeg maar wat u opvalt!

Profiel  
 
Jdt
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 819
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 29 december 2007 07:53 PM
  [ # 8 ]
Visa Ventje schreef:

(hoort het metalen clipje rechts van de remblokken daar te zitten?)

Je hoort er zelfs 2 te hebben, op elk remblokje 1.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 29 december 2007 08:59 PM
  [ # 9 ]

Hmmm, ik heb het vergeleken met de linkerkant, maar daar zat ook maar 1 op. Wat zijn de gevolgen?

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 29 december 2007 09:06 PM
  [ # 10 ]

zorgt ervoor dat de blokken goed afklemmen. 2 erbij zoeken lijkt me geen slecht idee.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 30 december 2007 03:19 PM
  [ # 11 ]

Inderdaad horen daar twee van die veertjes te zitten.
Weet iemand waar die dingen voor zijn?
Ik zet ze er iedere keer braaf op, en ik vermoed dat het is om te voorkomen dat de blokken gaan rammelen onder her rijden. Er zit immers altijd een beetje speling tussen de blokken en de klauw.

WBT je handremkabel: als je de kabel van het hendeltje af wipt, springt die dan helemaal terug naar voren?
Ik heb wel eens gehad dat dat hendeltje niet helemaal terug sprong, en dan trekt ie de kabel ook niet helemaal terug.
Beetje olie er tussen en dan heen&weer; jutteren met een tangetje lost het meestal wel op.

Ook die tip van het op&neer; bewegen van de handrem met de rem ingedrukt helpt wel eens: dan stelt de rem zich.
Ook als je handrem ¨te hoog¨ zit, dan helpt dit wel eens.

Ik zie dat je slijtage indicators niet aangesloten zijn, op zich geen probleem, maar wel opletten dat je niet je blokken niet tot op het ijzer verslijt.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 30 december 2007 07:29 PM
  [ # 12 ]

Het lijkt mij dat dat klipje wat nu op de binnenste blok zit aan de buitenste gemonteerd hoort te zitten, met de lus naar de buitenkant. Het lusje zit nu op een zodanige plek dat als je blokken slijten, het niet denkbeeldig is dat het ijzerdraad tegen je schijf aan gaat schuren..

En er hoort inderdaad op elk blok zo’n klemmetje te zitten.


EDIT: sorry, even de Haynes bekeken, en die ene zit inderdaad goed. Dat lusje bovenin dient om je (eventuele) remblokslijtage-kabeltje doorheen te voeren…Beide blokjes moeten zo’n veertje hebben….

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 31 december 2007 11:52 AM
  [ # 13 ]

dit is een antipiep veertje en moet wel degelijk gemonteerd zijn, dit om het piepen van de remmen en het rammelen van de blokken te voorkomen.
bij montage de veertjes zo plaatsen dat bij het inschuiven van de schuifjes de blokken iets tegen de veerdruk in gedrukt moeten worden.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 31 december 2007 12:00 PM
  [ # 14 ]

sorry verkeerd aan de onder zijde moeten de blokken iets veren zoals op de foto zijn ze goed geplaatst.
Bij plaatsen aan onderzijde indrukken en naar beneden drukken zodat het schuifje er gemakkelijk inschuift, met kopervet natuurlijk.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 31 december 2007 06:15 PM
  [ # 15 ]
JanvB schreef:

Inderdaad horen daar twee van die veertjes te zitten.
Weet iemand waar die dingen voor zijn?
Ik zet ze er iedere keer braaf op, en ik vermoed dat het is om te voorkomen dat de blokken gaan rammelen onder her rijden. Er zit immers altijd een beetje speling tussen de blokken en de klauw.

heel goed…...

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook