Gisteravond wilde ik lekker de kachel aanzetten in mijn TD Break uit 96.
Helaas gebeurde er ineens helemaal niets meer, ik hoorde en voelde geen lucht blazen en dus kwam er geen warme lucht uit de roosters. (in alle standen niet) Heb alleen even de zekeringen bekeken omdat het donker nat en koud was buiten. Zekeringen niet doorgebrand of zo, zag wel dat er op nummer 20 (aanjager) een 20a zekering zit wat volgens het boekje een 30a moet zijn. De kachel deed het steeds prima en er is geen zoete lucht of zo. Voordat ik vandaag verder ga, heeft iemand een idee of tip? Ben bang voor het hele vervangen van de kachel ivm met hoge kosten. Maar wellicht is het iets simpels?
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Zet de boel aan en geef aan de onderkant van het dashboard kastje een klap ! al dan niet harde klap
Nu niet gelijk een moker gebruiken.
Als hij dan aan slaat.
Dan zijn je borstels goed vuil/versleten.
Op mp zwerven wel hier en daar nieuwe kachel motoren.
Let wel dat er verschil is tussen 1 met airco en zonder. !
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 07-12-2004
- Xantia HDi 12,0 90 pk Break Millésime
- C5 HDi 2.0 Break Exclusive
Climate control Xantia
Heb met mijn vorige Xantia hetzelfde probleem gehad. Je kunt de ventilator van de climate control er makkelijk uithalen. Sluit de draden van de motor dan eens op de accu aan, wel eerst even loshalen van de regelaar in de hoek van de aanjager. Draait de fan dan wel, dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de laagspanningsaansturing van de ventilator. Dat is me nooit gelukt om die te repareren.
Die klap onder de ventilator helpt echt maar tijdelijk.
Gewone kachelventilatoren zijn er voldoende op de tweedehands markt, die voor climate control zijn bijna niet te vinden, bovendien zijn er minstens 3 verschillende types in omloop.
Kijk eens op de website http://www.totaalgarage.be in Hoogstraten, Belgie even bellen en vragen naar de “afbraak”. Die hebben zo ongeveer alle gebruikte onderdelen van Citroën op voorraad.
Succes
Watersport / zeezeilen /energietechniek
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Vermoedelijk idd een defecte kachelmotor. Even onder het dashboardkastje de bekleding weghalen en je ziet de aanjager zitten. Even contact aan (of motor laten draaien indien airco) en in aanjager in hoogste stand en klap erop geven en waarschijnlijk doetie t dan weer, tijdelijk.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Bedankt voor de tips, Heb de bekleding losgehaald en gekeken of alles wel goed vast zat e.d. Toen wat klappen uitgedeeld maar er gebeurde niets. 2 dagen later bij het starten begon de ventilator opeens uit zichzelf weer te blazen dus dat geeft me even tijd alvast een andere te gaan zoeken.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Kachelmotortje is met een beetje priegelen best te maken, nieuwe is vrij prijzig, zeker als je Airco heb. In Beilen zit een Citroen specialist die deze dingen voor een leuke prijs nieuw verkoopt, weet effe de naam niet meer
ZX1.4i schreef:...In Beilen zit een Citroen specialist die deze dingen voor een leuke prijs nieuw verkoopt, weet effe de naam niet meer…
Lijkt me Fieten
Voor de zekerheid maar even een bod gedaan op die marktplaats advertentie, bedankt voor de link.
bx cannes 91
xantia break 1.9 td 96
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Had met de blower motor van mijn XM hetzelfde probleem gehad , dan deed hij het , dan weer niet .
Gewoon eens gedemonteerd , goed uitgeblazen ( wat kwam daar allemaal uit ) en nu doet hij het al een half jaar zonder haperen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Sluit ook het contactslot niet uit. Een bekend euvel van de Xantia’s type1ab.
Wanneer samen met de aanjager de achterruitverwarming het niet meer doet, is de kans groot dat het aan dat slot ligt.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007
- Xantia 1.8i 16V Millesime
toniclight schreef:Sluit ook het contactslot niet uit. Een bekend euvel van de Xantia’s type1ab.
Jeroen
Klopt, had ik ook! De betreffende spanningsvoerende draad vanuit het contactslot kreeg geen spanning meer. Draad afgeknipt en via een relais met een andere draad van spanning voorzien. Uiteraard wel uitkijken dat je de juiste doorsnedes voor de draden neemt.
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Bekend probleem!
Ik ben sinds vandaag ook bezit van een schitterende donkergroene Xantia1,8I 16 Harmonie met een G3 installatie. Van deze auto piept de aanjager ook heel iritant bij lage toerentallen, vooral op de automatische stand dus. Is dit met schoonmaken en smeren van de aanjager weer te verhelpen?? Bedankt!!
Dikke van Dale: Citrofiel..