Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik vroeg mij af of er iemand is die bekend is met de hydraulische koppelling die beperkt geleverd is op de CX prestige. Ik heb op mijn GtiT’s al weleens koppellingskabels gebroken, en de kopelling is ook best zwaar, dus het lijkt mij een prachtige toevoeging op mijn Gti T2 straks. (Ik heb vandaag de verzekering geregeld, dus ik ben er helemaal klaar voor).
Ik heb alleen totnutoe vernomen dat ze nogal zeldzaam zijn, en er is zelfs beweerd dat het reservewiel dan niet meer onder de motorkap past. Kent iemand die dingen, is het moeilijk in een berline in te bouwen, welke onderdelen zijn allemaal anders en is het een beetje te krijgen allemaal?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 1130
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
hee sans, op de foto hieronder is een prestige afgebeeld met zo’n koppeling en je ziet er zit een reservewiel in, als je rechts van de motor kijkt dan zie je daar net de hydrauliek zitten (achter de aircopomp) die de koppeling bediend.
In de Haynes staat een heel kort stukje over die koppeling maar niets waar je echt wijzer van word
deze auto stond bij CXtreme maar is zover ik weet verkocht, jammer als ik het eerder had geweten dan had ik er foto’s van kunnen maken toen ik mijn leidingen opgehaald heb.
op de volgende pagina staat het systeem beschreven
http://tedperkins.com/hydraulic_clutch.htm
Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Totaal aantal Berichten: 1130
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
een maserati merak of merak SS, heeft ook deels zo’n zelfde systeem gehad.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
een XM 2.5 turbo-diesel heeft ook een hydraulisch bediende koppeling
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Totaal aantal Berichten: 1361
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mijn prestige ‘83 was voorzien van dit systeem en het reservewiel zat netjes op z’n plaats.
De wagen is inmiddels gedemonteerd en de motor ligt in de opslagplaats ,ik heb de BV nog niet van de motor gescheiden dus of het systeem ook op een GTI turbo te monteren is weet ik niet .
Voor zover ik kan zien werkt het vrij simpel, aan de drukgroep zit een zuiger die de koppeling bediend ook aan het koppelingspedaal zit een zuiger.
Het is wel een zeldzaamheid op een CX en als ik het goed voor heb is het maar enkele jaren als optie op de Prestige geleverd.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Ik ben via CX-L inmiddels ook een stap verder. Het schijnt buiten Frankrijk eigenlijk alleen geleverd te zijn op 83’er prestiges en misschien nog een paar andere modellen, maar het is zeldzaam, en neemt idd net zoveel ruimte in als het normale systeem. Het systeem past idd gewoon op elke handgeschakelde CX, maar is schijnbaar erg lastig te vinden. Er schijnt een technisch bulletin uit 1980 te zijn nr. 79 - 127MA..Het schijnt ook heel makkelijk te monteren te zijn, dus ik heb besloten dat ik er een ga bemachtigen… Lijkt mij bijna een perfectionering van de CX moet ik zeggen .
@TRXke hoe rijdt dat dan de hydraulische koppelling? Is er veel verschil?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Totaal aantal Berichten: 5830
- ID/DS D-Super
als je linkervoet net zo zwaar zou zijn als je rechter was er geen probleem.

Hoe kom ik toch aan die hard rijden reputatie? Ik wil alleen hard kunnen mijn idiote wilde haren ben ik al lang kwijt, rijd eigenlijk zeer zelden meer dan 10-20km te hard…. begrijp er niets van. Volgens mij is het projectie Erik . Maar om weer terug te komen op het topic jij hebt de bedodigde onderdelen dus niet ergens in een hoekje liggen?

Totaal aantal Berichten: 1205
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
sans-pareil schreef:Hoe kom ik toch aan die hard rijden reputatie? Ik wil alleen hard kunnen mijn idiote wilde haren ben ik al lang kwijt, rijd eigenlijk zeer zelden meer dan 10-20km te hard…. begrijp er niets van. Volgens mij is het projectie Erik
. Maar om weer terug te komen op het topic jij hebt de bedodigde onderdelen dus niet ergens in een hoekje liggen?
Geen idee S-P Of toch wel een
, zou het komen door al je pk-verhogende plannetjes. Nee toch, wie associeert er veel vermogen (en koppel) nu met vlotte rijders
:
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Zo zie je maar….
“looks like a duck, quacks like a duck, walks like a duck - but it isn’t a duck ”
Al die vooroordelen ook . Mijn PK verhogende plannetjes zijn niets anders dan wat Citroen eigenlijk standaard al had moeten doen
.
Maar. om weer on topic te komen, is er echt niemand die de benodigde onderdeeltjes weet te liggen.

Totaal aantal Berichten: 1361
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
@sans-pareil
Veel heb ik niet gereden met die prestige en het is ook al een jaar of 5 geleden maar ik had het gevoel dat een cx met koppelingskabel meer “gevoel” had in de koppeling of mischien is het iets dat je gewoon word zoals een koppeling met vrijeslag zoals in de CX’n van voor 83
dat koppelt ook niet zo prettig als de koppeling zonder vrijeslag maar dat word je gewoon ...
Lichter werkt het in iedergeval maar of dat nu echt nodig is als de koppeling inorde is loopt deze met een kabel ook vrij licht vind ik.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Op zich vind ik CX koppellingen wat aan de zware kant dus daarvoor lijkt het mij prettig, maar de echte reden is natuurlijk dat er op den duur een andere koppelling in moet omdat de standaard het een beetje schijnt te gaan begeven boven de 230pk ofzo .
Koppeling
Heb je het al bij de cx basis uit karlsruhe geprobeert,niet goedkoop,maar ze hebben echt veel.
Het was een cx of niks

Nee, nog niet. Goed plan, ik ga ze eens mailen.

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Gespot op marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/citroen/55871.htm
Over de hydraulische koppeling: Die kerel heeft ‘m eraf gehaald omdat er geen revisiesetje voor te krijgen was. Dat zou niet zo mooi zijn alstie lekt. Of zou het toch te vinden zijn. Misschien wel op Citromobile..
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Ik heb deze goede man gemaild, vorige week al, maar helaas nog geen reactie gehad… Nog maar een keertje er op wagen denk ik, alhoewel ik hoop dat ik die van TRXke kan overkopen.