Bij mij doet de snelheidsmeter niets meer, maar al het andere funkioneert nog. Waarschijnlijk dus kapot motortje of asje. Bij marktplaats (C5) helaas geen onderdelen hiervoor.
Wie kan mij aan zo’n motortje helpen? Ikzelf heb een C5 HDi uit 2002.
Txs alvast voor de reacties!!
groetjes Paul
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Waarschijnlijk is er een chip kapot die de teller aanstuurt. Ik heb dit ook net bij mijn Evasion gehad.
Dit kun je gewoon laten repareren. Ik heb hem hier laten maken.
kloom00 schreef:Waarschijnlijk is er een chip kapot die de teller aanstuurt.
waarschijnlijk niet en reclame maken voor iemand die 90eur ervoor vraagt is natuurlijk ook niet echt netjes
vooral omdat de TS al op het rechte pad is…waarschijnlijk een gebroken tellerasje, ff zoeken hier of op C5club.nl hoe je dit kunt herstellen.
Het beste is het om hem te fixen en deze dan te verwisselen met de toerenteller-motor/wijzer.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Het was niet mijn bedoeling om er reclame voor te maken, ik probeer ook alleen maar te helpen.
En bij het verwisselen van het motortje is het probleem natuurlijk niet echt opgelost,
want dan doet de toerenteller het niet meer.
werkt de dagteller nog?
Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !
Zou je niet gewoon naar de dealer gaan, dan alles “specialisten” op het forum ernaar te laten gissen??
From 100 to 0 in less than 3 seconds…
kloom00 schreef:Het was niet mijn bedoeling om er reclame voor te maken, ik probeer ook alleen maar te helpen.
En bij het verwisselen van het motortje is het probleem natuurlijk niet echt opgelost,
want dan doet de toerenteller het niet meer.
ik zeg toch fixen en dán verwisselen, mocht het weer stukgaan valt je toerenteller uit, niet je snelheidsmeter
Zou je niet gewoon naar de dealer gaan,
da’s altijd een oplossing, maar het dashboard is één vervangingsdeel en dat kost je bij de dealer de hoofdprijs (ik gok 450eur ex.ex.)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik ga al vaak genoeg naar de dealer en heb al behoorlijk wat uitgegeven. Maar als ik het zelf kan, met behulp van kennis van mensen op het forum; waarom niet?
Dus alles funktioneert; ook de dagteller en km teller. De aansluiting bij de transmissie is dus goed.
Ook heb ik al een paar keer bovenop het deshboard getikt, maar daardoor is de wijzer alleen maar verder gezakt…
Toch wel fijn als je snelheidsmeting hebt, want je rijdt gauw te snel met de C5…
Bedankt alvast voor de reacties; ik hoop op meer!
gr. Paul
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Km
Het is een bekend probleem met de tellers van de c5 die van ons deed het ook niet meer
je kunt gewoon je eigen teller laten repareren hoor
koste ons 90euro bij een bedrijf dat ook tacho’s eikt enz zo’n bedrijf zal er bij jou ook wel in de buurt zijn lijkt mij
SUCCES!!
http://www.hekbv.nl
heb het er maar ff bij gezet dan weet je wat ik ong bedoel
Greetz Martijn
Het is gelukt om de zaak uit te bouwen en de stappenmotortjes te verwisselen. Ik kan weer snelheid aflezen 1 motortje is dus kapot. Wie in de buurt van Eindhoven heeft misschien nog een sloopunit liggen, waar deze motortjes nog in zitten? Het schijnt dat dit probleem wel vaker voorkomt bij de C5…
Bedankt alvast voor de reacties!!
groetjes Paul
Probeer Citroënspecialist Jan van Gompel in Eindhoven eens. Die heeft veel onderdelen liggen van een C5. Waarschijnlijl koop je daar wel een complete unit. Maar waag er eens een belletje aan.
Misschien de Hegru hoewel ik niet weet of zij ook het nieuwere spul hebben liggen?
paulxl schreef:Het is gelukt om de zaak uit te bouwen en de stappenmotortjes te verwisselen. Ik kan weer snelheid aflezen 1 motortje is dus kapot.
je hebt dus niet het asje vervangen? da’s nu jammer…als je de boel uit elkaar hebt schijnt het makkelijk te reparen zijn.
Ik zei toch: fixen en dan verwisselen, of is het motortje écht stuk?
Mocht je toch liever veel geld uitgeven voor een andere unit, houd er dan rekening mee dat de boardcomputer de hoogste km stand overneemt (centrale compu en dash-unit hebben hun eigen geheugen) mocht je die andere unit in z’n geheel willen inbouwen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Hoe haal je zo’n motortje op de juiste manier uit elkaar? Ik heb zo even geen schroefjes kunnen ontdekken.
Maar ik wil dit best wel even proberen. De hoofdas (waar de wijzer opzit)
is dus niet gebroken. Dan zal het de as zijn van een ander tandwieltje?
Ik hoor het wel.
groetjes,
Paul
paulxl schreef:Hoe haal je zo’n motortje op de juiste manier uit elkaar? Ik heb zo even geen schroefjes kunnen ontdekken.
Maar ik wil dit best wel even proberen.
je moet even zoeken, hier of op C5club, d’r zijn mensen die dit al voor je gedaan hebben.
De hoofdas (waar de wijzer opzit)
is dus niet gebroken. Dan zal het de as zijn van een ander tandwieltje?
een tandwieltje is niet DYI te herstellen, een asje wel.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Tis ff wrikken, maar de zaak ligt nu netjes uit elkaar. Het plastic asje van het groene tandwieltje is inderdaad gebroken. Met secondenlijm geprobeerd te maken, maar blijft niet goed zitten. Ik probeer nu een spijkertje op goeie dikte erin te smelten. Moet ik bij het inelkaar zetten op de hoofdas weer rekening houden met de veerspanning? Zoja, is 1 keer terugdraaien dan voldoende?
Txs weer voor een reactie!
groetjes, Paul
Dit draadje kan dicht. Het motortje heb ikzelf kunnen repareren. Was niet makkelijk en kostte veul tijd. Maar scheelt weer reparatiekosten.
groet,
Paul