Zoals in mijn andere verhaal bleek dat de rotor en de verdeelkap naar zn grootje zijn zoals hieronder te zien.
De schroefjes van de rotor zaten vrij los en ik denk dat dat de reden is geweest dat de rotor arm losgeslagen is en een gat heeft gemaakt. Ik heb bij brezan een nieuwe rotor en een nieuwe kap besteld en die ga ik morgen monteren. In de haynes staat niks over afstellen of richten van de rotor zodat deze goed door de verdeelkap loopt. Staan deze standaard al goed?
En hebben de doorgewinterde sleutelaars nog tips voor me?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
Hij kan er maar op 1 manier op; er zitten nokjes in/pasvorm. Zorg dat de rotor er ver genoeg opgeschoven zit, anders slaat ie weer alles kapot (hoewel hij in jouw geval er op geschroefd zit lijkt het wel). Verder valt er niks aan te stellen (het ontstekingshuis blijft immers op zijn plek). Onthoud echter wel welke bougiekabel waar zit!
als het goed is hoef je inderdaad niks in te stellen.
regelt de ecu automagisch bij.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
T(h)ijs schreef:De schroefjes van de rotor zaten vrij los en ik denk dat dat de reden is geweest dat de rotor arm losgeslagen is en een gat heeft gemaakt. Ik heb bij brezan een nieuwe rotor en een nieuwe kap besteld en die ga ik morgen monteren. In de haynes staat niks over afstellen of richten van de rotor zodat deze goed door de verdeelkap loopt. Staan deze standaard al goed?
En hebben de doorgewinterde sleutelaars nog tips voor me?
Een echte doorgewinterde sleutelaars ben ik niet, maar tips m.b.t. verdeelkappen heb ik wel voor je.
Zo te zien is die verdeelkap imitatie spul, hier heb ik zeer slechte ervaring mee in mijn ZX.
Wat je bij Brezan besteld heb is dezelfde imitatie rotzooi, in mijn ZX was een setje Rotor+verdeelkap binnen 2 weken inelkaar gedraaid.
Heb op deze manier al 2 setjes van verschillende merken gehad, deze kostte per set iets van 16 euro.
Om maar niet te spreken van de tijd die je kwijt ben met het wachten bij de brezan omdat ze niet de juiste set kunnen vinden. Heb op deze manier al een paar keer het verkeerde meegekregen wat niet paste, zelfs met de originele kap erbij krijg je het verkeerde mee. Met andere woorden, je mag van geluk spreken als je het juiste setje krijgt dat nog past ook
Mijn advies koop gewoon een originele Ducellier verdeelkap+rotor voor ongeveer 35 euro (incl gratis haakse torx sleuteltje ) bij de Citroen of Peugeot dealer. Ik heb de originele verdeelkap+rotor na en half jaar en 20.000km eens losgehaald en het zag er nog nieuw uit, die 35 euro zijn het dubbel en dwars waard om aan origineel spul te besteden.
ik heb nog een verdelerkap liggen van mijn bx
weet niet 100% zeker of ie past maar zo te zien is het exact dezelfde als ik heb. rotor heb ik alleen niet meer
pb me maar als je interesse hebt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
ZX1.4i schreef:
Mijn advies koop gewoon een originele Ducellier verdeelkap+rotor voor ongeveer 35 euro (incl gratis haakse torx sleuteltje ) bij de Citroen of Peugeot dealer. Ik heb de originele verdeelkap+rotor na en half jaar en 20.000km eens losgehaald en het zag er nog nieuw uit, die 35 euro zijn het dubbel en dwars waard om aan origineel spul te besteden.
Op de bestellijst van brezan stond bij de 16v alleen maar een ducellier kap en rotor. Geen imitatiespul. Ook de complete verdeler stond er als set bij van ducellier maar ik denk ik ga nu even alleen voor de kap en rotor. Achteraf denk ik nu had ik maar de complete set gedaan maar die bestel ik nog wel even bij mijn eigen citrospecialist.
Heeft die originele set overigens een andere dan plastic verdelerkap?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
heb inderdaad ook eens een immitatie kapje gekocht en je raad het al na
twee weken brak 1 van de 4 uitgangen van de kap af waardoor ie nog maar op drie poten liep.
heb toen gelijk een neuwe set (rotor+kap) van valeo gekocht en zinsdien
geen problemen meer (koste €42,-)
zit er nu 1,5 jaar op
ook nieuwe orginele bougiekabelset gekocht om hopelijk een tijdje van onstekingsproblemen te voorkomen (€63,- )
Oh ja,...... het verwijderen van de rotor gaat waarschijnlijk wat moeilijk
ook is de centrale Torx schroef van de rotor vaak gefixceerd met lock-tide
je bent dus gewaarschuwd
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
T(h)ijs schreef:Heeft die originele set overigens een andere dan plastic verdelerkap?
die kappen zijn altijd van bakkeliet geen plastic ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
citroen23 schreef:die kappen zijn altijd van bakkeliet geen plastic ops:
Altijd? Deze is toch heel erg van plastic. Mede omdat ik de onderste bout even niet loskreeg en het hele ding eraf getrokken heb. Zie pics. Als ik bij Heuts voor onderdelen kijk dan zie ik de onderstaande. Bosch zal toch ook geen troep zijn?
D 5322 rotor ducellier kw
D 4326 verdeelkap ducellier kw
D 4057 verdeelkap bosch kw
D 5036 rotor ontstoord bosch kw
Als ik bij iddstechnique kijk
163590 D136 Verdeelkap BX 19 16V 96038183 243136 € 77,93
AUW
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
@Metro2005
De 16V heeft een andere verdelerkap + rotor, dan de andere BX-uitvoeringen.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Lijkt me ook nuttig om met locktite 243 de schroefjes te borgen.
(243 is de blauwe en makkelijk demontabel)
jeroentje schreef:Lijkt me ook nuttig om met locktite 243 de schroefjes te borgen.
(243 is de blauwe en makkelijk demontabel)
Dat wordt inderdaad aangeraden in de Haynes Anders vliegt ie er zo weer af. Maar ik ben er inmiddels achter dat het echt een bakelieten moet zijn en dat ie wel 60-70,- kan kosten. Maarja we zien het morgen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Jullie hebben het op zich nog vrij makkelijk… als ik de verdelerkap wil vervangen moet de rotor van de nokkenas afgebroken worden met een tang
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
T(h)ijs schreef:Op de bestellijst van brezan stond bij de 16v alleen maar een ducellier kap en rotor. Geen imitatiespul. Ook de complete verdeler stond er als set bij van ducellier maar ik denk ik ga nu even alleen voor de kap en rotor. Achteraf denk ik nu had ik maar de complete set gedaan maar die bestel ik nog wel even bij mijn eigen citrospecialist.
Heeft die originele set overigens een andere dan plastic verdelerkap?
Als het Ducellier is dan is het wel goed, maar nogmaals kijk uit want die lui bij de Brezan hebben er de ballen verstand van soms, er zijn namelijk heel veel uitvoeringen. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat het onderdeel wat ze opzoeken in hun boeken/computer gewoon niet het juiste onderdeel was. Dit gezeik heb ik gehad met mijn Peugeot 309, Renault 5 en mijn ZX
Het beste blijft toch de Citroen/Peugeot dealer of Citroen specialist.
De verdeler is toch dat ding waar de rotor en verdeelkap op worden bevestigd :
Re: Verdelerkap en rotor vervangen
ZX1.4i schreef:De verdeler is toch dat ding waar de rotor en verdeelkap op worden bevestigd :
de rotor is de verdeler
picture de citroen BX16v de origine
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Net even naar Brezan geweest en de zut opgehaald. Het is inderdaad allemaal imitatiespul van Facet maar de vorige eigenaar doet me een originele kap op de post. Tot die tijd moet ik maar even met imitatie rondrijden.
Waarom sneeuwt het toch als ik moet klussen
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!