Twijfelgevalletje voor de APK:
Wegens een kleine lekkage in mijn bekrachtigde stuurhuis heb ik de toevoer van de hydraulische vloeistof naar de stuurservo afgeblind door het plaatsen van een metalen plaatje tussen de aansluitflensjes. Door een gaatje in dit plaatje is de afvoer van hydraulische vloeistof retour voorraadvat wel open. Hiermee is het stuurhuis onbekrachtigd. De cylinder in het stuurhuis lijkt wel wat hortend en stotend te bewegen, maar de rechtuitstand wordt vanzelf gevonden.
Bij de voorbereiding voor de APK-keuring wordt dit toch niet zoals het hoort bevonden. De meningen zijn enigzins verdeeld, maar men vindt mijn auto zwaarder sturen dan één met origineel onbekrachtigd stuurhuis. Tevens wordt niet aan de algemene APK-eis voldaan dat wat aanwezig is ook naar behoren moet functioneren. Algemeen dus twijfel of dit kan.
Ik zie de volgende mogelijkheden:
1. Toevoer hydraulische vloeistof weer open en hopen dat de lekkage in het stuurhuis voldoende klein is om door de APK te komen. De bekrachtiging zelf heeft altijd wel goed gewerkt,
2. Ook openen van de aansluiting bij de cylinder van het stuurhuis zelf. Hiermee ondervindt de cylinder in geen van beide richtingen tegendruk en moet dus zonder horten en stoten kunnen bewegen. Werkt dan als een origineel onbekrachtigd stuurhuis,
3. Vervangen stuurhuis door een nieuwe. Rood systeem, maar nog wel verkrijgbaar. Ongeveer € 500 en dan zit ie er nog niet in,
4. Revisie stuurhuis (misschien is het maar een enkel O-ringetje). Als ik geen vervanger kan vinden waarschijnlijk een tijd niet rijden,
5. Vervanging stuurhuis door origineel onbekrachtigd. Heb ik wel liggen, maar dan moet er wel een ander stuur/stuurkolom in om e.e.a. op elkaar te laten passen. Die heb ik weer niet liggen. Wat kost een beetje net stuur? Mag definitieve oplossing zijn,
6. ...........
Ik ga eerst mogelijkheid 2. proberen. Lijkt mij dat waneer de boel exact werkt als in een origineel onbekrachtigd systeem het goedgekeurd zal worden. Als alternatief mogelijkheid 1 als noodoplossing. En verder? Iemand nog suggesties? Wie rijdt er nog meer onbekrachtigd met een bekrachtigd stuurhuis?
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waar lekt ie dan?
Hoe hard?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Waar lekt ie dan?
Hoe hard?
Langs 1 van de harmonicahoezen op het stuurhuis zelf. Druppelt. Moeilijk te zeggen hoeveel. Is begonnen met af en toe LHS bijvullen tot uiteindelijk ongeveer een liter per maand. Toen ik ergens een dag op een schoon plekje geparkeerd heb gestaan en een klein plasje onder de auto zag liggen heb ik de boel maar afgeblind. Systeem hield z’n druk verder goed en lang en ook de stuurbekrachtiging werkte goed.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voorzover ik weet zijn dat twee Oringetjes die dan vervangen moeten worden. Vraag aan chyparse of ze een deelrevisie willen doen om de kosten te beperken. Moet je zelf de hoezen enzo eraf halen en alles schoon maken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Voorzover ik weet zijn dat twee Oringetjes die dan vervangen moeten worden.
Kan inderdaad niet veel meer zijn dan een paar O-ringetjes. Binnenkort wil ik mijn koppeling laten vervangen. Betekent dat ik mijn stuurhuis dan wel een paar dagen beschikbaar heb voor een revisie. Dat komt wel goed. Bij Chyparse kom ik regelmatig en anders weet ik misschien nog iemand anders bij mij in de buurt. Kwestie van prijs.
Voor die tijd moet ik wel door de APK. Volgens mij moet dat lukken als ik zorg dat de cylinder in het stuurhuis vrij kan bewegen. Eigenlijk wel stom dat ik alleen een blindplaatje in de toevoer in het aansluitflensje op de stuurservo heb gezet. Dit betekent dat zodra de cylinder in het stuurhuis van die aansluiting vandaan bewogen wordt er een vacuum ontstaat, waardoor het sturen inderdaad wat zwaar en hortend en stotend moet gaan. Auto staat nu in een garage waar ze vanmiddag de aansluiting bovenop het stuurhuis zullen lossen en dan ermee gaan rijden. Ben benieuwd,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Een paar dingetjes:
1. of een geringe lekkage leidt tot afkeur betwijfel ik. Meestal merken ze het niet eens als je het voor de keuring schoonspuit. Als het onder een rubber zit zou ik zeggen: rubber leegknijpen, klemmen er potvast op en keuren maar! Als het rubber lek is moet dat in elk geval vervangen worden.
2. Met een beetje zoeken kost een mooi stuur 50-75 euro. Je moet inderdaad zo’n grote hebben.
3. lekkage zou ik zelf altijd laten verhelpen. Je hebt een mooie ID, wees dan niet te zuinig om een stuurhuis te laten reviseren. LHS bijt alles weg. Ik heb laatst veerbollen laten vullen, en kreeg ze in blank stalen conditie terug!
4. zoals je weet heeft mijn ID geen bekrachtiging. Dás wel charmant, maar lang niet altijd fijn. Bij het parkeren is het een crime, bij veel stadverkeer heb je savonds spierpijn. Op de snelweg is het verrukkelijk, want je hebt dat ‘zoekerige’ van de stuurbekrachtiging met zijn lastig afstelbare overlapdrukken en dat rottige wieltje niet.
5. In elk geval zijn ook de armpjes aan de hulpstuurhuizen verschillend, bij mijn auto zijn ze langer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes,
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
maartenbokslag schreef:Een paar dingetjes:
1. of een geringe lekkage leidt tot afkeur betwijfel ik. Meestal merken ze het niet eens als je het voor de keuring schoonspuit. Als het onder een rubber zit zou ik zeggen: rubber leegknijpen, klemmen er potvast op en keuren maar! Als het rubber lek is moet dat in elk geval vervangen worden.
2. Met een beetje zoeken kost een mooi stuur 50-75 euro. Je moet inderdaad zo’n grote hebben.
3. lekkage zou ik zelf altijd laten verhelpen. Je hebt een mooie ID, wees dan niet te zuinig om een stuurhuis te laten reviseren. LHS bijt alles weg. Ik heb laatst veerbollen laten vullen, en kreeg ze in blank stalen conditie terug!
4. zoals je weet heeft mijn ID geen bekrachtiging. Dás wel charmant, maar lang niet altijd fijn. Bij het parkeren is het een crime, bij veel stadverkeer heb je savonds spierpijn. Op de snelweg is het verrukkelijk, want je hebt dat ‘zoekerige’ van de stuurbekrachtiging met zijn lastig afstelbare overlapdrukken en dat rottige wieltje niet.
5. In elk geval zijn ook de armpjes aan de hulpstuurhuizen verschillend, bij mijn auto zijn ze langer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes,
Maarten
Nou overdrijven is ook een vak hoor..
maartenbokslag schreef:Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ja hoor, alle adviezen, tips e.d. zijn altijd welkom. M’n garagist heeft gisteren in m’n auto gereden en vond het onbekrachtigd sturen wel goed gaan, maar vond het slippen van de koppeling onveilig. De slijtage is zo erg dat hij de auto daarmee niet goed zou willen keuren. Ik heb er mee leren rijden, maar kan hem geen ongelijk geven. In het stadsverkeer is er weinig aan de hand, maar op de snelweg kom ik niet vlot mee met de rest.
Ik ga nu dus maar voor een gedegen aanpak. Moest toch eens gebeuren. Vervelend dat dat niet op korte termijn kan. Dat wordt dus een paar weken niet rijden. Vervangen van de koppeling betekent wel dat ik het stuurhuis even ter beschikking heb voor revisie. Ga ik dus toch weer bekrachtigd sturen (zonder spierpijn).
Verder is er alleen aan het licht gekomen dat 1 van de achterremmen helemaal niets doet. Is nog niet open geweest, dus onduidelijk wat daar aan de hand is,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
je zou voor stuurhuizen ea hydraulische delen ook eens bij citrotech in oldenbroek kunnen kijken (hier kwamen voor een jaar of wat terug de stuurhuizen van chyparse ook vandaan).
Ik heb met de door chyparse zelf gereviseerde hydraulische delen slecht ervaringen, net zoals hun namaak rubberdelen (lekzakken e.d. schrikbarend slecht).
Nu moet ik er wel bijzeggen dat dat was toen die zakkenvuller van een menno eikelboom er nog rondliep (wat een $%^@$%$! is dat !).
Ik ben daarna nog een aantal keer voor wat kleine dingen geweest en heb wel het idee dat het er nu beter aan toe gaat daar in soesterberg .
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:je zou voor stuurhuizen ea hydraulische delen ook eens bij citrotech in oldenbroek kunnen kijken.
Bedankt voor de tip! Ik heb nooit aandacht besteed aan Citrotech. Ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien omdat ik niet besefte (nu wel) waar Oldenbroek ligt. Misschien omdat er nog geen website was.
Nu is er in ieder geval een mooi verzorgde website ( ) met duidelijke informatie. Indrukwekkend wat daar aan revisie plaatsvindt om van de nieuwe onderdelen nog maar niet te spreken. En moet je eens kijken wat daar in het magazijn staat:
Stuurhuizen bij bosjes!
En het mooiste is dat ik er heel vaak in de buurt kom.
En als dit geen mooie uitnodiging is:
Verder liggen er in het magazijn de meest curieuze onderdelen van de meest exotische Citroëns. Zoekt u dus een gloednieuw rechter-achterlicht van een Citroën Axel, of een ventilatierooster van de Citroën M35? Wie weet! Kom gerust eens zoeken!
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ik heb zelf na problemen met het stuurhuis van m’n ds de gok genomen en een gebruikt exemplaar gekocht, laten testen bij citrotech en gemonteerd.
heeft bij mij probleemlsso gewerkt en bij de niwue eigenaar nu ook nog dus dat zou ook een optie zijn.
Oh, ik lees nu dat het een LHS systeem betreft, dan zal een gebruikte wel moeilijk worden, maar als de rst van de auto het waard is zou ik een ander stuurhuis overwegen.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Mijn auto is in 1996 uit Frankrijk gehaald en door de toenmalige eigenaar voorzien van een nieuw stuurhuis en hogedrukpomp. De Chyparse stickertjes zitten er nog op. Veel ermee gereden is er in de volgende jaren niet, zodat een deelrevisie zou moeten volstaan voor nog vele jaren probleemloos rijden.
Ik zit me af te vragen of ik die deelrevisie niet gewoon zelf moet doen. Lekkage treedt alleen op bij de zuiger die in het verlengde van het rondsel gemonteerd zit. Het stuurhuis moet toch compleet uitgebouwd worden voor het vervangen van de koppeling. Dan kan het demonteren van de cylinder en het nieuw aanbrengen van O-ringetjes toch niet moeilijk zijn? Iemand ervaring met dit soort klusjes?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Welkom in de wondere wereld van menno Eikelbooms (ex chyparse eigenaar) kwastrevisies.
Heb zo eens 3 lhm hd pompen gehad, alle 3 lek na revisie, dan begint er bij mij toch wat te knagen….....
Zlefde met een lekkende koppelingsregelaar, zelf gedemonteerd en weing sporen van revisie te vinden.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:Welkom in de wondere wereld van Menno Eikelbooms ............
Jij hebt het wel helemaal gehad met die Menno hè? Ik ken hem niet, maar daar mis ik geloof ik niet veel aan.
Hoe lees ik nou jouw berichtjes? Vertrouw je mijn stuurhuis niet, omdat daar een Chyparse stickertje op zit? Kan ik de revisie beter zelf doen dan het laten doen? Of toch maar naar Citrotech? Ik zal daar zeker informeren wat de mogelijkheden zijn.
Overigens is Erik Eikelboom een bekende in het Citroën wereldje. Familie van?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja is zn broer/.....
vinden elkaar niet zo aardig….
Ik heb overigens nooit problemen gehad met menno…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
ID66 schreef:PHoskam schreef:Welkom in de wondere wereld van Menno Eikelbooms ............
Jij hebt het wel helemaal gehad met die Menno hè? Ik ken hem niet, maar daar mis ik geloof ik niet veel aan.
Hoe lees ik nou jouw berichtjes? Vertrouw je mijn stuurhuis niet, omdat daar een Chyparse stickertje op zit? Kan ik de revisie beter zelf doen dan het laten doen? Of toch maar naar Citrotech? Ik zal daar zeker informeren wat de mogelijkheden zijn.
Overigens is Erik Eikelboom een bekende in het Citroën wereldje. Familie van?
PeTeR
hee peter, niet dat ik je stuurhuis niet vertrouw door alleen het stickertje, maar ik heb zoveel ellende gehad met chyparse revisiedelen voor m’n dssen, dat m’n vertrouwen in hun revisiekunsten redelijk diep gezakt is.
Heb hier nog een bekrachtigd stuurhuis staan van chyparse, 3 jaar na montage niks noppes bekrachtiging meer.
Het is dus voor iedereen vrij om te gaan en staan waar ie wil, maar ik heb die ervaring nu eenmaal met chyparse en wil je dat niet onthouden.
Ik heb er toen samen met een straatgenoot veel spullen gehaald om zijn cabrio (66er,LHS) weer tiptop te maken, maar we vielen van de ene in de andere verbazing.
Maar hoe het er nu hydraulisch aan toe gaat weet ik niet, volgens anderen is het sterk verbeterd nu menno weg is.
ps die cabrio halfautomaat op rood systeem is nooit meer goed gekomen, hebben er een LHM sloper bijgekocht en daarvan alles overgebouwd.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !