Vervangen dynamo door een met ingebouwde spanningsregelaar
Tijs Kolen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 30 december 2007 09:24 PM

Ik heb een D super met 5 bak uit 1971.
Ik wil mijn wisselstroomdynamo en spanningsregelaar vervangen door een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
(is nog niet gebeurd)

Fluitje van een cent, op een ding na.
De montage instructie zegt dat:
Bij sommige modellen is het mogelijk dat het aan de accu geplaatste startrelais zijn massa krijgt via de spanningsregelaar.
Bij deze modellen(o.a. half automaten van na 9/69 en I/E modellen) moet via
de spanningsregelaar geschakelde massa-aansluiting vervangen worden door een vaste massa aansluiting. Om dit te bereiken moet in het dashbord de bruin gemerkte massadraad van het startcontact worden losgenomen en een rechtstreekse massa op het startcontact aangesloten worden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Geldt dit ook voor mijn type DS. Moet ik hiervoor het dahbord slopen?

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 30 december 2007 10:38 PM
  [ # 1 ]

Jij hebt toch geen startrelais direct op de accu? (Dsuper5 neem ik aan?)
Dan gaat dat verhaal dus niet op.

Profiel  
 
Tijs Kolen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-11-2007

Gepost: 30 december 2007 11:05 PM
  [ # 2 ]

dynamo met ingebouwde spanningsregelaar

Inderdaad
Ik heb geen startrelais aan de accu

Dus ik hoef niets verder aan te passen

Bedankt

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 31 december 2007 11:27 AM
  [ # 3 ]

Ik neem aan dat je de handleiding hebt?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 december 2007 11:48 AM
  [ # 4 ]

Dashboard slopen? huh? Gewoon openschroeven.


Voor de volledigheid: Er staat ook dat je de spanningsregelaar kan weghalen. Wat je bij de I.E. modellen WEL moet laten zitten is de aarde draad van de injectie die bij de sp. reg. vast zit!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 december 2007 12:21 PM
  [ # 5 ]

Volgens mij hebben we het hier over een DSuper uit ‘71 met een optionele 5-bak (eventueel later geplaatst).
Die heeft geen injectie noch een startrelais aan de accubak…
Ergo: geen problemen Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook