Met de mini-restauratie van mijn kentekenplaathouder aan de voorzijde ben ik gestuit op een (originele accessoire) luchthoorn van het merk Sanor. Echter heeft deze, zolang ik de auto in mijn bezit heb, het nooit gedaan (daarnaast natuurlijk ook nog de “normale” dubbele claxon).
Wie heeft een aansluitschema of weet meer van dit type (dubbele) luchthoorn. Hij is aangesloten met een 2-tal draadbundels, waarvan er één zich aftakt in 5 aansluitingen. De luchthoorn zelf is nog voorzien van een soort relais (met 5 aansluitingen). Misschien dat deze defect is? Hoe kan ik de boel doormeten/testen. Als een foto helpt, zal ik ‘m even schieten en plaatsen.
Kan ik de luchthoorn ook niet rechtstreeks op de accu testen (met oordopjes wellicht), om foute/slechte draadverbindingen en contacten uit te sluiten.
Ik verneem graag jullie reacties, hopelijk ook van werkende mede-luchthoornbezitters.
Gegroet,
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lees HIER EENS!
De Sanor heeft een relais met zeer waarschijnlijk 4 aansluitingen.
1: aarde
2: stuurdraad
3: draad naar de compressor
4: Permanente plus.
De stuurdraad komt uit de buurt van je andere toeters. De permanante plus heeft een dikke wit gele isolatie en loopt naar de pluspool.
Als alles vast zit kan je het testen door het deksel van het relais af te trekken en het contactje dicht te duwen. De compressor gaat draaien en er zou geluid moeten komen…
Van achter je stuur: trek iets harder aan de stengel waar je gewone toeter mee aan gaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok, dank voor het antwoord. Ik zag later ook dat net voor mijn post hier een vergelijkbare vraag over was gesteld. Naast het genoemde relais zit er op de compressor zelf ook nog twee aansluitingen. Ik neem aan dat hier rechtstreeks een plus en een min op aan gesloten kunnen worden om ‘m te testen en een defect relais uit te sluiten.
Overigens…....de beste wensen voor 2008 !
groet
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
robbedoes schreef:ok, dank voor het antwoord. Ik zag later ook dat net voor mijn post hier een vergelijkbare vraag over was gesteld. Naast het genoemde relais zit er op de compressor zelf ook nog twee aansluitingen. Ik neem aan dat hier rechtstreeks een plus en een min op aan gesloten kunnen worden om ‘m te testen en een defect relais uit te sluiten.
Overigens…....de beste wensen voor 2008 !
groet
Juist!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
pfffffaaaaaaaaaauuww.
de compressor in z’n geheel gedemonteerd, en onderdelen schoongemaakt. Alle draaiende asjes voorzien van een druppeltje TSL. Was nog wel even een gepruts om de kern langs de 2 sleepcontactjes te krijgen onderin de compressor. Voila, uiteindelijk draaide alles geheel gladjes (en olie toegevoegd). Ook nog de 2 hoorns helemaal gedemonteerd (veel zand, smeer) en schoongemaakt. Het relais bleek ook kapot (spoeltje doorgebrand), na 37 jaar ook niet verwonderlijk. Nieuwe relais en alles werkt goed. Vraag me nu wel af hoeveel decibel toegestaan is; wat een herrie met 2 dubbele claxons.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Volgens mij kan je de toonhoogte nog instellen door de hoorns te verdraaien inhun behuizing. Dan komen ze dichter of verder van de trilplaat, claxone tunning noemen we dat
groeten
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vikingo schreef:Volgens mij kan je de toonhoogte nog instellen door de hoorns te verdraaien inhun behuizing. Dan komen ze dichter of verder van de trilplaat, claxone tunning noemen we dat
groeten
NEE. Er ontstaat een staande golf en die ontstaat alleen bij heel bepaalde LENGTES van de trompet. De toonhoogte kan je hiermee niet aanpassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat is de frequentie van het geluid? Vrij hoog, lijkt me? Dan is de golflengte kort. Toch?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Wat is de frequentie van het geluid? Vrij hoog, lijkt me? Dan is de golflengte kort. Toch?
yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb er me ook aan gewaagd! Ik reed al enkele jaren zonder claxon. De dubbele gewone claxons werken weer na demontage en reiniging van de contacten.
Het hele luchthoornsysteem is gedemonteerd, en ik heb de compressor op een acculader aangesloten en die werkt (man wat is dat luid! indrukwekkend!). Onder de motorkap echter niet… Ik denk dat ik een raar probleem heb want als ik de hendel naar me toe trek gebeurt er niks, pas als ik hard trek krijg ik mijn dubbele claxon te horen. Terwijl op het forum beschreven staat dat het vanaf de eerste keer moet werken.
De permanente plus werkt, ik heb het relais open gedaan en alles ziet er nog heel goed uit. Ik zal dat eens moeten doormeten maar ik vraag daarbij raad aan mijn oom die er veel meer van weet dan ik.
Ik hou jullie op de hoogte! Ik wil nu echt die indrukwekkende claxon hebben Als het met dat relais niet meer lukt, verleng ik gewoon de plus de naar de dubbele claxon gaat en heb ik het van de eerste keer werkende!
cocico schreef:Ik denk dat ik een raar probleem heb want als ik de hendel naar me toe trek gebeurt er niks, pas als ik hard trek krijg ik mijn dubbele claxon te horen. Terwijl op het forum beschreven staat dat het vanaf de eerste keer moet werken.
Als je de hendel naar je toe trekt, dan hoort de ééntonige claxon het te doen (geluid is vergelijkbaar met de claxon van een 2CV). Als je de hendel vervolgens verder naar je toe trekt, hoort je tweetonige compressorhoorn het óók te doen. Een soort “Ville” en “Routiere”- systeem; wel zo gebruiksvriendelijk als je in de stad rijdt en je een oudere mevrouw wilt laten oversteken….......dan moet je haar niet met je Sanor-luchthoorn attenderen
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Ofwel is de hendel kapot en geeft hij in plaats van het tweede signaal het eerste signaal naar de motorruimte toe (de eentonige dubbele claxon) ofwel is het relais kapot…
Ofwel is een en ander gewoon slecht aangesloten want door overlevering heeft mijn moeder altijd gezegd dat ze de DS een belachelijke claxon vond hebben
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ff nameten met een multimeter of je in standje 1 van de handel stroom bij de kleine claxon krijgt….
Citroen!
Zal ik eens doen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En resultaat hier ff posten he!
Citroen!
Jazeker, maar dat kan ik pas in het weekend doen