Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Beste lezers,
Eindelijk is het dan weer zover.. Na lange tijd heb ik weer een BX! (1992-deauville 14) Wat heb ik slecht geslapen die dag voordat ik haar ging halen. Na héél lang stil te hebben gestaan kwam zij in 1 keer weer tot leven (dat noem ik pas klasse). Na een flinke rookpluim en wat gesjirp begon haar hartje weer te bonzen. Ze rijdt voortreffelijk maar zag er niet uit.. Geheel onder het stof en modder.. wel 3 poetsbeurten heb ik nodig gehad om haar weer tot stralen te brengen. De lelijke matten eruit (voor de achter passagiers zo eentje uit 1 stuk? Dat had ik nog nooit gezien!) en wat daar voor mooie zwarte bekleding tevoorschijn kwam:-) Echt lachen.. Stoelen zijn helemaal doorgeleefd, grrr…wat kan iemand toch zo’n wagen verkwanselen. Dus dat wordt zoeken naar een beter interieur. En de motor? Schrik niet, er zat bijna helemaal geen olie meer in! Schuim en luchtbelletjes (als dat maar goed komt) Verder is het overal een beetje olie onder de motorkap. Klepseals? Motor versleten? Wat kost dan een ruilmotor? Woensdag gaat ze op keuring en dan weten we meer. ‘Verbruikt een beetje olie’ zei de verkoper.. Ai, als dat maar goed komt.. Ik ben al op het ergste voorbereid, of zal het meevallen??
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij versleten klepseals komt er volgens mij geen olie onder de motorkap te voorschijn, de motor verbruikt dan olie. Als dit erg is komt er door het olie stoken blauwe rook uit de uitlaat
Over welke type praten we trouwens
Die mat achterin in 1 geheel dat is in een BX vrij normaal
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
U9 volgens mij. Maak mij toch een beetje zorgen. Klepseals vervangen kost al gauw zo’n 700 euri en met versleten zuigers (kan olie ook alle kanten op gaan) ben ik verder van huis. Heb geen id wat dan een ruilmotor gaat kosten. Eerst maar even afwachten tot woensdag dan maar..
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
U9 is de aanduiding dat er een kat onder zit
Ik bedoel meer 1.6, 1.9 of 1.9 GTi
In Brabant zit een bedrijf die die klepseals voor rond de 300 euro doet bij BXen.
Ruilmotor is denk ik ook maar wat een gek er voor geeft
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Een complete deauville met goede motor kan je voor 250 euro kopen, ik geloof dat er op dit moment nog 1 op marktplaats staat. Dan kan je de motor overzetten en misschien het interieur, ben je snel klaar.
Heb je de mattenset nog die eruit kwam? Als dat zo is en hij is nog een beetje netjes wil ik die wel van je hebben/overnemen voor een zacht prijsje.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Nee, matten weggegooid. Geloof me, die waren rijp voor de vuilnis. Het is een 1.4 motor en trekt verbazend goed op. En wat een gek ervoor geeft? Tja, de auto heeft mij 150 euri gekost en ik denk er voorlopig niet aan om haar te laten gaan.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een ruilmotor zou ik voor plaatsing ook voorzien van verse klepsealt trouwens. Tenzij de historie bekend is. Lang ongebruikt op de plank liggen is ook niet echt goed voor klepseals toch?
Die 14’s hebben eigenlijk nooit last van rotte klepseals (en al hadden ze dat wel, gewoon af en toe bijvullen en niet zeuren). Wel van lekke koppakkingen, dat lekt dan op een hoekje, en naar buiten toe. Kost geloof ik rond de 250 euro om te laten fixen.
Maarre… als ik zo je verhaal lees, lijkt het me dat je een makkelijk slachtoffer bent van oplichting. Een Deauville moet eigenlijk niet veel meer dan 300 euro kosten, en is zeker geen auto waar je ook maar zou overwegen een ruilmotor in te laten leggen. Als het ding iets mankeert, laat je ‘m gewoon staan en ga je op zoek naar een andere. In de staat waarin je ‘m omschrijft, lijkt ie me niet meer dan 200 euro waard.
Sowieso is alles wat je laat doen al gauw teveel geld, en moet je er niet mee naar de dealer gaan tenzij je graag opgelicht wil worden natuurlijk.
Harm schreef:
Maarre… als ik zo je verhaal lees, lijkt het me dat je een makkelijk slachtoffer bent van oplichting. Een Deauville moet eigenlijk niet veel meer dan 300 euro kosten, en is zeker geen auto waar je ook maar zou overwegen een ruilmotor in te laten leggen. Als het ding iets mankeert, laat je ‘m gewoon staan en ga je op zoek naar een andere. In de staat waarin je ‘m omschrijft, lijkt ie me niet meer dan 200 euro waard.
er staat dat ie er 150 voor heeft betaald, dus het valt wel mee
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als de auto 150 euro heeft gekost zou ik er eerst maar eens een stuk mee gaan rijden en alles goed in de gaten houden.
Straks doe je alle moeite om er een ander blok in te zetten en blijkt er straks van alles mis met de auto te zijn, dan wordt het een bodemloze put…
Na lang stilstaan zal die in het begin best wel even roken en raar doen misschien
Zou eerst even alles aankijken, misschien valt het na 1000 km rijden allemaal dan wel weer mee
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Hoort olieverbruik dan ook bij een lekke koppakking? Ik dacht alleen dat het witte rook was? Na een rit van ongeveer 50km gaf ik eens flink gas en toen zag ik een subtiele blauwe walm uit de uitlaat, daarna niet meer gecontroleerd. Nu maar ook hopen dat het niet zo erg is als ik denk. De olie is te vinden op het kleppendeksel (rechts), linksachter het moterblok en op de ontsteking/filter. Ook de uitlaat achter gecontroleerd en die was vrij droog van binnen. Na woensdag weet ik meer. Ik heb mijn checklist bijna klaar, het oliepeil houd ik in de gaten.
Se concentrer sur l’essentiel
Wat ik niet begrijp is waarom je zo’n ding dan koopt: interieur = puin, techniek = puin; wat is er wél de moeite van het redden waard dan?
Er heeft hier een piekfijne Deauville te koop gestaan (of staat nog te koop, zoek even, quo is de verkoper) die aan aanschaf minder kost dan de lijst aan ellende die je nu opnoemt zal gaan kosten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Tja bekijk het van de andere kant, ik vind het positief dat deze auto een nieuwe kans krijgt! Het olieverbruik kan je even aanzien. Maar klepseals kan voorkomen bij een tu motor.
Mocht je intresse hebben, ik heb een perfect interieur liggen, en evt een motorblok met 59.000km
Succes met opknappen en hopelijk een positief apk overzicht.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
precies, kijk gewoon ff bij de APK hoe dat gaat en dan nog beetje extra inspecteren (dus niet alleen minimale eisen zoals bij de APK) en dan weet je meer ...
Citroën D Special 1970
Harm schreef:Die 14’s hebben eigenlijk nooit last van rotte klepseals (en al hadden ze dat wel, gewoon af en toe bijvullen en niet zeuren). Wel van lekke koppakkingen, dat lekt dan op een hoekje, en naar buiten toe. Kost geloof ik rond de 250 euro om te laten fixen.
Dan zit je er toch behoorlijk naast
Tot en met de laatste AXen en ZXen zijn de oude type klepseals gemonteerd, de slechte dus, deze zitten hier zeker in.
Tel daarbij de leeftijd van de motor op en dat deze lang heeft stilgestaan, gegarandeerd dat de klepseals uitgedroogd en hard zijn, wat blauwe walmen en olieverbruik veroorzaakt. Bij de vele koppakkingwissel van dit type motor ben ik nooit anders tegengekomen.
De oliebende op het blok kan inderdaad een lekke koppakking zijn, het bekende hoekje linksvoor. Verder is het zo dat het injectiehuis altijd wel wat zweet, in de loop der tijd hoopt zich een schrikbarende hoeveelheid onschuldige olie-zooi op.
Wil je het zeker weten? spuit dan het motorblok in met motorreiniger, even in laten werken en met (warm) water afspoelen, eventueel in de wasbox. Hierna kun je precies zien waar het allemaal lekt, voor hetzelfde geld is het gewoon rotzooi van een oude lekkage.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bijkomstig feit is ook het koelwater en ‘stop’ lampje dat blijft branden. Op het oliepeilstokje zaten druppels en er kwam witte rook achter en onder het motorblok vandaan. Het koelwater daarentegen is goed op peil. Zal morgenvroeg de motor eens warm laten lopen en de leidingen eens goed controleren. Dit kan ook te maken hebben dat de sensor stuk is of dat er een nieuwe thermostaat erin moet.
Morgen weten we meer.
Se concentrer sur l’essentiel