Motorische verschillen tussen 1.4i en GT inj. ?
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 11 december 2007 09:31 PM

Wie kan mij vertellen wat de motorische verschillen zijn tussen een gewone 1.4i en een GT met injectie?

Een vriend van me heeft een GT injectie (dus geen GTI) uit 1990 waarvan in ieder geval de klepseals vervangen moeten worden, maar omdat ‘ie verder ook niet helemaal lekker loopt, werd hem geadviseerd om de kleppen ook maar eens opnieuw in te laten slijpen.

Hij heeft nog een goedlopend 1.4 blok liggen uit een 93’er AX, die hij gesloopt heeft. Misschien is het een optie om de kop van dat blok over te zetten, of zijn de kleppen van een GT misschien groter?
Of heeft een GT een andere nokkenas?

We kunnen natuurlijk alles loshalen en bekijken, maar hij heeft de auto eigenlijk iedere dag nodig, dus als we hem aanpakken, moet hij ook zo snel mogelijk weer dicht…

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 14 december 2007 01:15 PM
  [ # 1 ]

Zover ik weet ligt er alleen een andere nokkenas in een GT-blok die iets ‘heter’ is.
Verder volgens mij geen verschil.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 december 2007 07:25 PM
  [ # 2 ]

Optische verschillen zijn er niet echt, maar dacht dat de kleppen wel groter zijn.
Je kan beter de GTI kop reviseren (deel revisie), als je de kleppen demonteert om de klepseals te vervangen, dan kun je de kleppen ook meteen inslijpenl.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 december 2007 07:28 PM
  [ # 3 ]

volgens mij hoeven er GEEN verschillen te zijn Rolling Eyes  allebij 75 pk….

Tussen carb en Injectie (GT) zitten wel veel verschillen.

Let wel op welk 14i blok je hebt! dus wel de 75 pk versie ax 14 TRS is iets geknepen Rolling Eyes

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 14 december 2007 07:30 PM
  [ # 4 ]
McDean schreef:

Let wel op welk 14i blok je hebt! dus wel de 75 pk versie ax 14 TRS is iets geknepen Rolling Eyes

14 TRS heeft een ietsje ander inlaatspruitstuk, heb ik begrepen. In de kop zelf zouden geen verschillen zitten.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 14 december 2007 07:30 PM
  [ # 5 ]

extra:

als het blok dat erin zit goed is en nog weinig km, lekker laten zitten en de kleppen en klepsails doen. Als blok al 2,5 ton heeft gedraait en hij heeft een goed 75 pk 1400 blok met 1,5 ton liggen dan is dat natuurlijk interesanter… daarnaast een nokkenas is makkelijk over te zetten Wink

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 14 december 2007 08:16 PM
  [ # 6 ]

de gt heeft andere bak dr onder…  meende ik..

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 14 december 2007 08:24 PM
  [ # 7 ]

De GT heeft in zijn leven al heel wat meegemaakt.
Behalve dat hij olie verbruikt en niet helemaal lekker loopt, zit er ook een ECU van een gewone 1.4 in.
Ik ontdekte dat ik in mijn 1.1 dezelfde ECU heb.
De GT is nauwelijks sneller te noemen dan mijn 1.1, zowel bij het optrekken als op topsnelheid…..
Op dit moment zou ik zeggen dat de kop omwisselen zonder na te denken over eventuele verschillen, de auto motorisch zeker niet slechter zou maken dan hij nu is.
De donor heeft ongeveer de helft gelopen van wat de GT gelopen heeft.
En inderdaad, een nokkenasje is ook zo verwisseld, als je de boel toch los hebt!

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 december 2007 08:34 PM
  [ # 8 ]
McDean schreef:

volgens mij hoeven er GEEN verschillen te zijn Rolling Eyes  allebij 75 pk….

Tussen carb en Injectie (GT) zitten wel veel verschillen.

Let wel op welk 14i blok je hebt! dus wel de 75 pk versie ax 14 TRS is iets geknepen Rolling Eyes

Ehm Surprisedops: , verkeerd gelezen, er staat dus GT en geen GTI Wink

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 14 december 2007 09:49 PM
  [ # 9 ]

Geeft niet!

Overigens, als ik de kentekens van de donor zowel als van de GT invoer bij HBase en bij Masterbase, worden er ook geen verschillen aangegeven. De beide sites kennen de GT niet eens (i.t.t. de GTI)

In de GT ligt een KDY-blok; op het drie jaar jongere donorblok kunnen we geen typeplaatje (meer) vinden.

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 15 december 2007 02:23 AM
  [ # 10 ]

denk dat een ecu van een gt wel wat gaat uitmaken..

mijn trs trok een 1.1 er vol uit,  top zat zo rond de 175 180 Smile  en in 9.1 seconde op de 100

dat doet een 1.1 niet geloof ik.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 december 2007 04:03 AM
  [ # 11 ]

Als ik het zo lees, dan zou ik die andere kop op je gemak reviseren en dan uitwisselen met de kop die nu op de motor zit.

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 16 december 2007 02:10 PM
  [ # 12 ]
Status Quo schreef:

denk dat een ecu van een gt wel wat gaat uitmaken..

mijn trs trok een 1.1 er vol uit,  top zat zo rond de 175 180 Smile  en in 9.1 seconde op de 100

dat doet een 1.1 niet geloof ik.

Ik weet de exacte gegevens van mijn 1.1 niet, maar een collega van me in een Xsara Break 1.8i (8V) op LPG hield ik tot de 170 zonder al teveel moeite bij.
Ik had het gevoel dat ik nog wel iets gas over had, maar het was toch iets te druk op de weg om verder te gaan met onze “wedstrijd”.
Voor alle duidelijkheid: In mijn 1.1 zit dus een ECU van een standaard 1.4, hier kwam ik later pas achter.
Ik weet niet of mijn injectiehuis standaard is, of ook vervangen door eentje van een 1.4…..

@ZX1.4i: Ik denk inderdaad dat we (lees: ik) het zo gaan doen!

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 17 december 2007 12:03 AM
  [ # 13 ]

vaag is dat de 1.1 en 1.4 bijna evenhard gaan.. alleen 0-100 is wat sneller bij 1.4 hehe

zuinig en snel.. mijn ax liep bij 130 op de snelweg 1 op 17 (zat ook stuk file bij )

Profiel  
 
grietje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 05-12-2007

Gepost: 01 januari 2008 08:02 PM
  [ # 14 ]
HobbyBob schreef:

= In mijn 1.1 zit dus een ECU van een standaard 1.4, hier kwam ik later pas achter.
Ik weet niet of mijn injectiehuis standaard is, of ook vervangen door eentje van een 1.4…..

Als je alleen de ECU wisselt op een 1.1 voor een 1.4 loopt ie niet echt lekker. Spuit teveel in, zn top ligt dat wat lager en het verbruik is abnormaal.

Als je injectiehuis meewissel daarintegen loopt ie harder.

Ik ga er van uit dat het injectiehuis dus ook omgewisseld is.

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 01 januari 2008 09:53 PM
  [ # 15 ]

Voor het gemak ga ik ervanuit dat het gehele setje gewisseld is (helemaal compleet, dus ook inclusief de injectieweerstand onder de ecu), maar ik heb eenvoudigweg niet de moeite genomen om te kijken of dat inderdaad het geval is.
Mijn AXje loopt in ieder geval fantastisch en ondanks een soms wel zeer zware rechtervoet is het verbruik niet abnormaal te noemen!

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook