Mistlampen aansluiten
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 01 januari 2008 04:47 PM

Hallo!

Wie kan mij helpen door uit te leggen hoe ik mijn mistlampen aan kan sluiten (heb niet goed genoeg opgelet bij natuurkunde of het is al te lang geleden?!)? Velen heb ik horen roepen dat het hartstikke simpel is, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen… Surprisedops:

Ik heb inmiddels mistlampen (2x), relais (1x) en schakelaar (1x), maar omdat de auto niet voorbereid is, is er geen houder om de schakelaar in te klikken, helaas. Ik heb dus slechts 4 pootjes uit de schakelaar. Het lezen van schema’s en opschriften van relais en schakelaar is mijn manco, dus graag alsof je het je oma uitlegt?! Laughing

De auto betreft overigens een BX…

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 januari 2008 07:20 PM
  [ # 1 ]

Als je een standaard schakelaar hebt, zou je twee pootjes moeten hebben. Hoe dan ook, een schakelaar maakt verbinding tussen twee pootjes, als ie aan staat, en onderbreekt die als de schakelaar uitstaat. Je moet dus (met een multimeter die je wel moet hebben), de weerstand meten tussen twee pootjes. Schakelaar uit betekent weerstand 1 (dus oneindig). Schakelaar uit betekent weerstand 0, (dus niks). Nu kan je de 12V aansluiten op een van de pootjes. Als de schakelaar open staat, gaat de 12V door naar de lampen.

Een relais heeft nummers. Daarbij geldt;
nr 85 voor 12V schakelen
nr 86 voor aarde
nr 30 voor voeding voor de lampen
nr 87 voor voeding naar de lampen als het relais aanstaat.

De 12V die uit de schakelaar komt sluit je aan op 85. Dan trek je een directe draad van de pluspool van de accu, die sluit je aan op nummer 30. Daar kan je nog een zekering van 30A tussen kunnen hangen. Dan moet je nog de plusdraad van de lampen aansluiten op nummer 87, de aarde van de lampen aansluiten op het chassis of aan de minpool, en de nr 86 van de relais op de aarde.

Mocht je nou toch 4 pootjes op de schakelaar hebben, dan zijn die voor de verlichting van het knopje. Dat is ook vrij simpel aan te sluiten maar ligt aan de plaats waar je het wilt inbouwen.

Het lijkt een lang verhaal, maar kost je echt niet veel tijd. Belangrijkste is dat je een mulitmeter hebt, en wat kabelschoentjes en een stripper.
Zoiets maar dan wel van fatsoenlijke kwaliteit, vooral de kabelschoentjes.


 

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 01 januari 2008 07:23 PM
  [ # 2 ]

Je kunt natuurlijk ook en universele schakelaar gebruiken.
Dan wordt het hele verhaal nog simpeler, zeker als je het aansluit op je bestaande verlichting. 

Als je dat namelijk doet hoef je ook nergens zekeringen, relais e.d in te bouwen. Het is zo simpel, ik heb het ook al 2 keer gedaan. Ik ik heb nog steed geen idee hoe ik mijn achterruitenwisser aan moet sluiten. Maar mistlampen of verstralers wel. Zo simpel is het   Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 januari 2008 07:23 PM
  [ # 3 ]

als je nou een fotootje maakt van de schakelaar, kan ik nog kijken of het anders werkt.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 01 januari 2008 10:21 PM
  [ # 4 ]

Het zal wel een standaard BX-mistlampschakelaar zijn, die heeft ook een lampje erin zitten dus die heeft ook meer dan 2 aansluitingen.

Ik zou ervoor zorgen dat de schakelaar alleen spanning krijgt als de lampen branden, de schakelaar stuurt het relais aan en het relais schakelt de spanning rechtstreeks vanaf de accu naar de mistlampen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 01 januari 2008 11:06 PM
  [ # 5 ]

Mijn beide circuits (mistlampen en verstalers) heb ik doorgeschakeld aan de gewone verlichting. Is echt makkelijk, het is dan automatisch al gezekerd en je hoeft dat ook geen relais in te bouwen.  Wink

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 08 januari 2008 07:56 PM
  [ # 6 ]
BasisBIX schreef:

Mijn beide circuits (mistlampen en verstalers) heb ik doorgeschakeld aan de gewone verlichting. Is echt makkelijk, het is dan automatisch al gezekerd en je hoeft dat ook geen relais in te bouwen.  Wink

De koplampen van een Citroen hebben geen zekering.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 08 januari 2008 08:05 PM
  [ # 7 ]

Volgens mij is de verlichting gewoon gezekerd hoor.

Stadlicht heeft zowiezo een zekering.

één keer raden op wat mijn mistlampen zijn aangesloten???  Laughing  Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 januari 2008 09:35 PM
  [ # 8 ]
GoodOldDiesel schreef:
BasisBIX schreef:

Mijn beide circuits (mistlampen en verstalers) heb ik doorgeschakeld aan de gewone verlichting. Is echt makkelijk, het is dan automatisch al gezekerd en je hoeft dat ook geen relais in te bouwen.  Wink

De koplampen van een Citroen hebben geen zekering.

Volgens mij de mijne wel Rolling Eyes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook