Nee geen revolutionaire ontdekking; ik snap dat de uitlaat is bedoeld voor de uitstoot van uitlaatgassen. Maar het valt me op dat er aardig wat (witte) rook uit de uitlaat komt van mijn ZX 1.4i gedurende de eerste 10/15 minuten van mijn ritjes. Grote kans dat het komt omdat de motor nog niet warm genoeg is (i.c.m. het koude weer), want na verloop van tijd kan ik geen rook meer door mijn achterraam zien.
Ik weet eigenlijk niet of het gewoon normaal is. Misschien weten jullie het?
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
meestal is het condens uit je uitlaat die verdampt
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
inderdaad, is normaal omdat je dan condens ziet en omdat je motor koud is draait deze ook nog op een extra rijk verbrandinsmengsel.
bij mijn bx was het helemaal erg ‘s ochtends, ik creeerde een plaatselijk rookgordijn door de lpg die ‘s ochtends niet echt lekker ontbrandt en snel condenseert
mijn zx heeft er trouwens weinig last van maar ik heb zo’n naar beneden gericht pijpje, misschien dat dat ook scheelt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb er bij deze ZX ook meer last van dan bij mijn oude. Maar dat is niet zo vreemd want mijn oude blaasde de rook nog voor de bumper naar beneden en deze uitlaat steekt recht uit mijn achterbumper. Dus dat levert een leuk zicht op in mijn achteruitkijkspiegel.
Totaal aantal Berichten: 25572
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe beter je verbranding hoe meer witte rook. Dus hoe nieuwer hoe meer rook. Ook LPG verbrandt koud juist beter dan benzine en geeft een mooi damp gordijn!
Verder, hoe langer je uitlaat is hoe meer damp. De gassen koelen af!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Hoe beter je verbranding hoe meer witte rook. Dus hoe nieuwer hoe meer rook.
De schoorsteenpijp onder mijn ZX is ook naar beneden gericht, maar toch kan ik de witte pluimen bij een koude motor goed zien.
Bogaard je zegt “Hoe beter je verbranding hoe meer witte rook. Dus hoe nieuwer hoe meer rook” :
Zegt dit ook enigzins wat over de staat en conditie van de motor?
dan zou mijn auto wel erg slecht zijn want die rookt bijna helemaal niet
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?
ieksEmmu schreef:koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?
Mijn ZX gebruikt geen koelvloeistof, die witte pluimen zijn niet echt van die mistgordijnen die eruit komen, maar je ziet ze wel in je binnenspiegel.
ZX1.4i schreef:ieksEmmu schreef:koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?
Mijn ZX gebruikt geen koelvloeistof, die witte pluimen zijn niet echt van die mistgordijnen die eruit komen, maar je ziet ze wel in je binnenspiegel.
Je moet gaan uitkijken als de motor warm is en er nog steeds witte rook uit de uitlaat komt. Dan heb je het waarschijnlijk wel over koelvloeistof.
theiz schreef:Je moet gaan uitkijken als de motor warm is en er nog steeds witte rook uit de uitlaat komt. Dan heb je het waarschijnlijk wel over koelvloeistof.
Ok, gelukkig is dat niet het geval, als de motor warm is dan komt er geen gekleurde rook meer uit de uitlaat
Ik zei eerder dat mijn ZX geen koelvloeistof gebruikt, eigenlijk gaat er om de paar maanden een klein scheutje in, ongeveer een koffiebekertje.
Ik neem aan dat dit niet echt ernstig is :
ieksEmmu schreef:koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?
Ik zag laast een geinige Corsa type A 1.6 GTI die overduidelijk last had van forse koelvloeistofmeeverbranding. De rookuistoot leek op een stoomtrein en er bleef echt een mistbank hangen op de snelweg hagen. Het stonk ook heel weeïg naar koelvloeistof (diegenen die wel eens een koelvloeistofspuiter hebben meegemaakt herkennen de geur). Ik zou mij dus niet zo snel ongerust maken over meeverbrandende koelvloeistof: dat ruik je onmiskenbaar als je erachter staat. En in de winter is een witte pluim achter de wagen de eerste 15 km bij diesel/benzineauto’s en permanent bij LPG auto’s heel gewoon.
Wel opvallend, de vorige keer dat ik een dergelijk type vervoermiddel zag (zo’n A type Corsa GTI) rijden viel het vervoermiddel eveneens op door overmatige rookproductie: toen rook het naar overmatige verbranding van motorolie. Kennelijk niet zo’n goed product of ze worden ongelooflijk mishandeld. Of ze rijden nog bij bosjes rond maar vallen mij alleen op als ik er last van heb.
mpostma schreef:Wel opvallend, de vorige keer dat ik een dergelijk type vervoermiddel zag (zo’n A type Corsa GTI) rijden viel het vervoermiddel eveneens op door overmatige rookproductie: toen rook het naar overmatige verbranding van motorolie. Kennelijk niet zo’n goed product of ze worden ongelooflijk mishandeld. Of ze rijden nog bij bosjes rond maar vallen mij alleen op als ik er last van heb.
Op de één of andere manier hebben die slOPELS meer dan gemiddeld last van olie problemen. Astra, Zafira, Corsa, etc allemaal bovengemiddels olieverbruik.
Ik snap niet dat zo een merk op nr 1 staat en de mensen maar Opels blijven kopen :
en maar klagen dat citroen olieverbruikers zijn
* trots op zx is die nog altijd 0,0 liter olie verbruikt
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ach, die van mij gebruikt een beetje koelvloeistof en zo nu en dan een beetje olie, maar ja.. kga binnenkort toch de klepseals en andere pakkingen vervangen als me nieuwe Cilinderkop met bewerkte nokkenas in m’n bezit is
Als ik het zo lees dan hoef ik me geen zorgen te maken aangezien de rook maar van korte duur is (ik rijd immers niet op LPG). Ik heb hem nog maar pas, ik zal eens letten op het olie en koelvloeistofverbruik.