sterker nog, ik heb dan zelfs de veiligheidsgordel al om ops:
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Bas schreef:Ik heb dat ook gevraagd, bij mij werd gezegd dat dat niet mogelijk was…. Dan moet ik toch eens terug gaan naar mijn dealer.
lekkere dealer heb jij
mij werd een hele waslijst (nou waslijstje dan…) aan mogelijkheden voorgehouden die ze konden instellen (nu niet vragen wat dat ook al weer was hè?)
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
ja, bij mij ook maar daar stond niet de optie op dat ik mijn lichten via het contact kon laten schakelen. Dat wilde ik namelijk maar volgens mijn dealer ging dat niet. Je kan wel veiligheidszaken uit laten zetten, zoals het lampje en het alarm dat afgaat als je je veiligheidsgordel niet om hebt, maar zoiets banaals als je lichten aanzetten als je je contact aan zet kon niet.
Ook ik rijd trouwens altijd met lichten aan en gordel om. En ook ik heb mijn gordel om als ik mijn auto 10 meter moet verplaatsen. Ach, ze mag over 8.000 km weer voor een beurt, waarschijnlijk bij een andere dealer, ik zal die eens vragen of het wel kan.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ruesink in Ruurlo (ook doetinchem en enschede) heeft dat voor mij gedaan
Pieter
‘tuurlijk kan je van alles (laten) instellen.
De lichten permanent met het contact verbinden is de “zweedse” instelling, daar is dit nml verplicht.
De automatische verlichting is weer typisch frans omdat je in Frankrijk, volgens de letter van de wet, overdag, bij goed zicht, geen licht MAG voeren.
Het enige kleine probleempje wat ik ermee heb is dat je soms bij het bedienen van de richting aanwijzers de draaiknop van [uit] of [aan] naar parkeerlicht duwt. In de [uit] stand kan de automatische verlichting wel aan, in de [aan] stand kan hij uiteraard niet uit, maar in de parkeerlicht stand gaat het dimlicht niet aan ongeacht de condities. Toch ‘s vragen of dat ook in te stellen is.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:‘tuurlijk kan je van alles (laten) instellen.
De lichten permanent met het contact verbinden is de “zweedse” instelling, daar is dit nml verplicht.
De automatische verlichting is weer typisch frans omdat je in Frankrijk, volgens de letter van de wet, overdag, bij goed zicht, geen licht MAG voeren.
Leve Europa!! In Italië moet je overdag op de snelweg (en ik meen ook buiten de bebouwde kom) dimlicht voeren. Hoe hard de zon ook schijnt…..
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Toen vorige zomer, na de inslag van een steen, mijn voorruit vervangen werd, waren er wat problemen om de lichtsensor op zijn plaats te houden. De sensor kwam telkens weer los, met het gevolg dat mijn koplampen tijdens het rijden altijd brandden, ook bij klaarlichte dag.
Vandaar mijn tip : als je per sé steeds met de koplampen aan wil rijden, maak dan de binnenspiegel en de afdekkap los, neem de lichtsensor (niet de regensensor !) van de voorruit weg en draai het ding gewoon om, en plaats daarna de afdekkap (met de loshangende sensor er in) en de binnenspiegel terug. Zo rijd je altijd met licht, zonder dat je ze zelf moet op zetten, en zonder dat je er voor naar de dealer moet.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
eviltwin schreef:‘tuurlijk kan je van alles (laten) instellen.
De automatische verlichting is weer typisch frans omdat je in Frankrijk, volgens de letter van de wet, overdag, bij goed zicht, geen licht MAG voeren.
Klopt niet, overdag licht voeren is in Frankrijk wel toegelaten. De Franse overheid heeft trouwens vorig jaar een campagne gevoerd om van eind oktober 2004 tot eind maart 2005 (de periode van het winteruur) overdag steeds licht te voeren buiten de bebouwde kom. Na de evaluatie van het resultaat hiervan (ongevallenstatistieken !), zal worden beslist of dit experiment de volgende winter herhaald wordt, of eventueel zelfs omgezet wordt in een wettelijke verplichting.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Ondertussen heb ik automatische lichten…... Ik was toevallig bij mijn oude garage waar ik even de ruitenwissers heb laten vervangen en daar raakte ik aan de praat met de monteurs en de eigenaar die ik nog kende van vroeger. Ik heb al mijn frustratie gespuid over “mijn” huidige garage waar het niet mogelijk was om de lichten automatisch te zetten. Nou, zegt die monteur, rijd hem maar naar binnen, dat is 2 minuten werk. Er zit een setting in een soort van testmode op de uitleescomputer waardoor de lichten gewoon geschakeld kunnen worden met het contact. Dus nu heb ik gewoon licht zodra het contact aan staat en gaan ze weer uit zodra het contact uit staat. Het enige wat ze niet konden doen was de dashboardverlichting erbij aan zetten maar dat is ook niet nodig want de standaard “automatische verlichting” die er op zit springt alsnog aan zodra het donker wordt. Dus zodra het donker wordt heb ik ook dashboard verlichting.
Dus het kan wel, dat moet iedere garage kunnen, alleen het is geen standaard instelling van je boordcomputer.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
@c5breakhdi
Het is nog steeds niet toegestaan, maar wordt gedoogd. Idd is de franse overheid aan het experimenteren, maar lees je de ingezonden brieven in de franse autobladen, dan blijkt dat er nog steeeds veel aversie is onder franse automobilisten tegen dit experiment. Hopelijk verdandert dit wanneer blijkt dat het levens scheelt.
De C5 en z’n automatische lichten zijn van ver voor dit experiment.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
c5breakhdi
Bedankt voor de tip!!
Ga ik ook doen.
Altijd licht aan en de dashboardverlichting dus ook
Stukje zwarte tape erover kan ook wel dacht ik….
groet,
henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Maar dat stukje zwarte tape erover is niet zo esthetisch… Bovendien zal het op de duur lelijk worden of loskomen, door de ruitenwissers…
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:Maar dat stukje zwarte tape erover is niet zo esthetisch… Bovendien zal het op de duur lelijk worden of loskomen, door de ruitenwissers…
er wordt vast bedoeld het stukje tape aan de binnenkant van de ruit te plakken, tussen de ruit en de sensor dus…...
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
geinig, maar de lichtsensor geeft ook info door aan de geregelde airco (in de volle zon blaast hij extra koud) dus ook niet loskoppelen of kortsluiten…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Voor een goede citroen dealer is hhet een fluitje van een cent om de lichten aan te zetten als het kontakt aan staat
Pieter