ops:
Na ruim 6000 kilometers rijplezier heeft m’n XTR er afgelopen zaterdag de brui aan gegeven…
bij het wegrijden viel me al op dat de motor niet lekker liep, er ontbrak simpelweg vermogen.
daarbij schakelde de senso-bak nogal vreemd, in combinatie met een sterk inhoudende motor…
Dus, inmiddels wijs geworden van met diverse andere apparaten (waaronder Senseo’s, DVD-spelers en computers) in en om het huis, zo snel mogelijk maar even een veilige plek opgezocht om de auto even stop te zetten en te herstarten…
Zo ver kwam het niet !
midden op de rijbaan, op de helling van een brug, dacht m’n C3: ‘doe het zelf maar, ik stop ermee ! ‘
wat doe je dan, zaterdagmiddag rond het middaguur…
eerst maar even de auto geprobeerd te starten. Lukte niet, er stond alleen een oranje symbooltje (MOTOR) in het display…
snel even het oliepeil gecheckt, dat was wel voldoende gelukkig…
vervolgens opnieuw gestart, lukte nu wel, maar de motor was ernstig aan het kantelen in z’n rubbers.
toch nog de veilige grasberm kunnen bereiken.
inmiddels even naar huis gebeld; m’n egaa kwam met een big smile aanrijden in de 13 jaar oude zakjapanner…
inmiddels m’n dealer gebeld, die gelukkig 1.5 kilometer verderop zit..
binnen 5 minuten opgepikt door een van de verkopers in een Picasso HDI, die vervolgens met 10 km/h naar de werkplaats rijdt…
leuke optocht: Cuore, XTR en Picasso, stapvoets door de wijk…
XTR werd meteen in de werkplaats gezet, vervangende auto stond al klaar: een fraaie Xantia 2.0i-16V met geregelde airco.
aan het eind van de eerstvolgende werkdag stond de XTR weer op het baasje te wachten, voorzien van een nieuw bobineblok !
alle lof voor m’n garage, perfecte service !!
en aan Citroen kan het niet liggen: het defecte onderdeel had volgens mij een opschrift ‘Made in Germany’
inmiddels rij ik al weer een weekje in de XTR, zonder klachten !
ps. sinds vandaag is m’n PC ook weer in de lucht, ik zat twee weken zonder vanwege een ernstige storing…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
duitse rotzooi ook…
gelukkig dat het opgelost is…
En dan nu serieus: veel probleemloze km toegewenst !
Tja en hoe vond je de Xantia?
Xantia is helemaal niet verkeerd, de 2.0i-16V heeft vooral veel koppel…
maar toch is het niet helemaal mijn auto; spoort niet echt bij m’n rijstijl
nadeeltje vond ik de wat korte stoelzittingen.
wel heel veel kenmerken met m’n vorige auto, de P406.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
aan het eind van de eerstvolgende werkdag stond de XTR weer op het baasje te wachten, voorzien van een nieuw bobineblok !
Als ik de verhalen over zo een bobineblok hoor, dan lijkt het af en toe wel dat je beter af ben met een ouderwetse verdeelkap
De ZX16V rijders en andere ZX rijders met een motor zonder verdeelkap klagen nog weleens dat het bobineblok wil sneuvelen.
aanvullend nieuws m.b.t. bovenstaand pechgeval:
de zakjapanner van m’n egaa is nu overleden; een gevalletje APK heeft de auto nu zowel technisch als economisch afgeschreven…
slecht nieuws voor dit forum: zoals het er nu naar uit ziet zal onze C3 XTR geen Citroen broertje of zusje krijgen….
de voorkeur gaat uit naar een Sei Sporting…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:de voorkeur gaat uit naar een Sei Sporting…
Wat is dat :
Fiat Seicento Sporting…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Een zak italiaan dus….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Een zak italiaan dus….
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
ipv een Seicento Sporting is het dus toch een Sei Suite geworden
(1.1 motor, airco, centrale vergrendeling, elektrische ramen enzo)
ik ben nu al aan het lobbyen om die auto op termijn te gaan vervangen (zal nog wel een paar jaar duren) voor een Citroen C1.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
XTR schreef:ipv een Seicento Sporting is het dus toch een Sei Suite geworden
(1.1 motor, airco, centrale vergrendeling, elektrische ramen enzo)
ik ben nu al aan het lobbyen om die auto op termijn te gaan vervangen (zal nog wel een paar jaar duren) voor een Citroen C1.
met een 1.6 16v turbo
<=Proud Black C2 16V owner =>
laat die Turbo maar zitten,
m’n egaa vind de gezins-XTR al te snel, laat staan de 206 GTI die we een aantal gereden samen reden…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
te snel , kan dat
een mercedes CL 65 AMG .... kan ik beamen dat die “TE” snel is
<=Proud Black C2 16V owner =>
tja,
die 206 GTI reed bijna 100 in z’n twee, en als je dan gewend ben om door te trekken in de versnelling (m’n egaa was een R5-je gewend, met 1.05 liter en 4-bak) dan snap je waarom ze de auto te snel vond….
80 in een woonwijk is toch schrikken, bij matige rijervaring
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Blueduck schreef:jammer dat je dr niet in n saxo of n ax hebt gepraat, hoewel ik begrijp dat jullie alleamaal nieuwe auto’s sturen nu. Wel leuk sleutelen ook aan fiatjes, maar geef mij toch maar n citroen!
De XTR is van 2004, de Seicento van 1999.
ondanks m’n theoretisch-technische achtergrond ben ik niet zo’n sleutelaar; controle van bandenspanning & oliepeil gaat nog, ruitenwissers vervangen ook nog
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)