Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:@ par example
das dus wel goed nieuws, want klikken doet het bij mij onder de auto nog steeds alsof het een feest is
Klikken als je je deur open doet betekent volgens mij dat hij van soepel naar stug gaat. Het kan natuurlijk zijn dat je maar 1 relais hoort en niet 2. M.a.w. dan gaat hij op 1 as van soepel naar stug en dan stond hij op de andere as al op stug. Dus ga er niet te snel van uit dat als je klik hoort dat je vc dan niet naar z’n grootje is.
citroen23 schreef:hebt je de vc al eens uitgewisseld : als ie dus constant op sport staat zou het de vc kunnen zijn daar ie op comfort staat als de kleppen aangestuurd worden ook 1 van de 5 sensoren kan nog naar z’n grootje zijn de sensor op de stab.stang voor is de meest voorkomende (van de 5).
Met constant op sport bedoel ik, hij staat op comfort, het hydractief lampje brandt niet, maar hij veert niet comfortabel. Ja het zou 1 of meer sensoren kunnen zijn of de vc. Maar het zou ook in de hydrauliek kunnen zitten, bijv. ernstige vervuiling.
Sjaak81 schreef:
Das dus juist NIET goed, dat klikken is een teken dat je diodes doorgefikt zijn, je mag bij het openen van een portier slechts één keer klik horen, bij twee of meer klikken kun je ervan uitgaan dat je diode kapot is.
S
als een diode doorgefikt is doet ie niks meer (laat geen stroom meer door) dus je hoort dan helemaal geen klik meer ......!!
geen klikken dan….. zou(den) de diode(‘s) doorgefikt kunnen !! zijn.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
citroen23 schreef:Sjaak81 schreef:
Das dus juist NIET goed, dat klikken is een teken dat je diodes doorgefikt zijn, je mag bij het openen van een portier slechts één keer klik horen, bij twee of meer klikken kun je ervan uitgaan dat je diode kapot is.
S
als een diode doorgefikt is doet ie niks meer (laat geen stroom meer door) dus je hoort dan helemaal geen klik meer ......!!
geen klikken dan….. zou(den) de diode(‘s) doorgefikt kunnen !! zijn.
De diode staat imo over de spoel (parallel) en niet in serie met de spoel. Dat betekent dat als hij is uitgefikt dat er nog rustig geklikt kan worden. Tenzij de diode is gaan kortsluiten natuurlijk.
Zie het plaatje in:
mozes kriebel zeg, soms verlang ik wel naar 4 gewone peerpoten en een spiraaltje
aan vervuilde lhm wijt ik het iig niet. van hard naar heerlijk bij de 1e vc wissel was te duidelijk merkbaar.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:mozes kriebel zeg, soms verlang ik wel naar 4 gewone peerpoten
Wel rijpe peren graag anders stuiter je nog steeds!
gompy58 schreef:mozes kriebel zeg, soms verlang ik wel naar 4 gewone peerpoten en een spiraaltje
aan vervuilde lhm wijt ik het iig niet. van hard naar heerlijk bij de 1e vc wissel was te duidelijk merkbaar.
dan maar liever het abc’je van mercedes ops: Air Body Control (dus luchtgeveerd)
en gespot….......... een Y3 vc maar dat is toch de 1e (oude) v6 :
link naar een vc van een 3.0 v6
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
hmmm, als ik het plaatje in het Xantia document bekijk hoef je alleen maar de relais los te koppelen van de vc en er constant een spanning op te zetten en dan heb je de hele hydractieve handel buiten werking gezet. Dan staat hij constant op soft.
Ik denk dat het aanzienlijk minder is dan 12V. Als de power tor in de vc het aanstuurt, zal het wel iets van 5V zijn.
Heeft iemand dit al eens gedaan?
Edit: Dit werkt dus niet, want Wuppo vertelt in dit draadje
dat het relais in de klep met een pulserende spanning wordt aangestuurd
ziet nu ook ffff de schema’s door te spitten en stelt niet zoveel voor:
pen 1 van de witte stekker gaat naar de veerklep voor en pen 2 naar de veerklep achter. beide kleppen hebben hun massa vanaf het chassis.
dus fff beide stekkers eraf trekken (witte en zwarte) en een spanning (mooiste een regelbare voeding en dan spanning opvoeren) op pen 1 zetten en hopen dat je dan een klik hoort daarna nog ffff op pen pen 2.
wel een regelbare voeding met een hoge amperage want die solenoids trekken nogal wat stroom
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja het liefst wil je natuurlijk alles origineel en goed werkend hebben. En dat zal ook best wel lukken als je goed je best doet. Maar dan heb je toch dikke kans dat je, net als bij Gompy, na een paar weken weer stuiterend over ‘s lands verkeersdrempels gaat.
Die hele hydractieve vering blijft een mooi bedacht systeem maar wel ongelooflijk storingsgevoelig. Ik ben benieuwd hoeveel hydractieve XM’s en Xantia’s er rondrijden waarbij dit helemaal goed werkt.
Eerst heb ik vrijdag een afspraak bij Chyparse om de bollen en de LHM te laten checken. Als het dan nog steeds niet goed veert, ga ik eens goed nadenken wat ik doe. Mss wordt het dan wel deze oplossing.
nah, heren technici, bij deze extra aanvulling..
er klikt niks meer als ik de deur of de achterklep open doe…. is dat goed of slecht nieuws?
Vooralsnog peins ik er niet over om de boel te omzeilen. Het is gebouwd op een bepaalde manier, ik heb sex gehad op die manier en ik wil het zo weer hebben…..
Ik ben wel tot de conclussie gekomen dat het nog erger kan.
Ik heb vanavond ff in de TCT van Xm Turbo gereden. das pas hard zeg…
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Sja, ik vond jou slee werkelijk een openbaring hahahaha! Maareh, morgen maar eens serieus een blik onder kap werpen. Het was vandaag weer ouderwets stuiteren.
Probeer jij die kast netjes open te krijgen? Ben benieuwd wat je aantreft.
See, buy, fly C5 V6
staan we op hetzelfde niveau inmiddels Gompy! Niet dat we er beiden beter van worden….
Ik vraag me af, als je er een dag de tijd voor neemt en alles langsloopt, inclusief de sensoren en de kleppen, ervan uitgaande dat alle bollen op druk zijn, beginnend bij alle mechanische delen en eindigend bij de computer, zou je dan niet in 1 keer alle gezeik oplossen?
Daaruit creeer je ook direct een soort storings-oplos-stappenplan.
Je moet natuurlijk wel de hele dag een brug tot je beschikking hebben, eigenlijk precies weten waar de sensoren zitten en hoe je controleert of ze werken, en de kleppen / relais weten te vinden en weten hoe het eruit moet zien…..
Maar misschien wel een beetje een open deur….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Xsara Coupe schreef:Dit is interessant. Het zou dus wel degelijk kunnen dat mijn computer weer het loodje heeft gelegd… Als ik maandag mijn xm terug krijg en hij blijkt het nog niet goed te doen, zou jij het dan zien zitten met die diodes aan de slag te gaan? Zoals ik al zei heeft hij het wel even goed gedaan met die nieuwe computer..
Zou het dan toch?
De voorste klep is al vervangen voor een nieuwe bij de dealer. Die zat gewoon permanent in storing…Xsara Coupe
Marco,
jouw computer heeft al diodes op beide nieuwe VN05N’s.
Misschien is het een aardig idee om tijdens een bijeenkomst een aantal computers te modificeren? Wil ik best op een dag doen tegen materiaalkosten. Gaan er twee nieuwe VN05N’s en diodes in. Neem ik ook een computer mee die zeker goed is. Mooiste zou zijn om ook een ELIT o.i.d. te organiseren om storingen uit te lezen en te wissen.
Groet,
L
JAAA, ik stem voor
Heb vanavond ff geprobeerd die vc open te maken maar dat ging niet . aangezien ik geen zin had om de boel te ver*(*(*() heb ik het maar ff zo gelaten.
Ik heb het vorige keer bij lucas gezien… Je moet de schroeven bij de stekkers losdraaien en daarna gewoon de behuizing openwrikken met een schroevendraaier. Met beleid uiteraard Die zit rondom geplakt. Als je 1 stukje los hebt, dan is die zo helemaal open…
Xsara Coupe