Als je de kop eraf haalt kun je ook de klepseals nog wel even meenemen.
Vraag is hoe het met de slijtage en spelingen staat; lekkende keerringen, seals en pakkingen zijn allemaal voor weinig geld te vervangen maar het is al met al wel veel werk. Een andere motor erin hangen doe je ook niet zonder de keerringen en - vrijwel gegarandeerd lekke - koppakking te vervangen dus of je daar echt wat mee opschiet?
En wat kun je zelf? Als je dat moet uitbesteden ga je gegarandeerd zwaar nat aan deze auto.
Ich bin ein Breaker
Archi schreef:Bijkomstig feit is ook het koelwater en ‘stop’ lampje dat blijft branden. Op het oliepeilstokje zaten druppels en er kwam witte rook achter en onder het motorblok vandaan. Het koelwater daarentegen is goed op peil. Zal morgenvroeg de motor eens warm laten lopen en de leidingen eens goed controleren. Dit kan ook te maken hebben dat de sensor stuk is of dat er een nieuwe thermostaat erin moet.
Morgen weten we meer.
Dat komt wschl door de mayonaise in het koelsysteem; daardoor maakt de sensor geen contact. Goed ontluchten (radiateurschroef open) bij het bijvullen is trouwens erg belangrijk bij de TU-motor.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ik ben geen monteur, maar wel een liefhebber. Ik kan ook veel zelf maar heb geen garage, dat maakt vele reparaties wel iets moeilijker. Maar zeker niet onmogelijk. [/list]
Se concentrer sur l’essentiel
Heb jij die witte deauville die bij het gemeentehuis staat?
Ik rij zelf in een witte deauville met achterspoiler en LM velgen (kom dagelijks door Nuth)
Ik woon in hulsberg, dus als je eens hulp nodig zou hebben dan PB je maar even.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Archi schreef:Ik ben geen monteur, maar wel een liefhebber. Ik kan ook veel zelf maar heb geen garage, dat maakt vele reparaties wel iets moeilijker. Maar zeker niet onmogelijk. [/list]
Voordeel van het repareren van de huidige motor is dat ie erin kan blijven hangen; alleen de keerringen zijn wat lastiger dan. Maar die hoeven ook alleen maar als ze lek zijn.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bedankt voor je tip van de ontluchting. Waarschijnlijk zat de motor iets ‘dwars’ want het lampje brand nu idd niet meer.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
APK zit erop. Zonder probleempjes door de keuring! Nog wat slangetjes vervangen, want hij lekte koelvloeistof. Morgen installeer ik de nieuwe bekleding. Dat gaat dus de goede kant op
Se concentrer sur l’essentiel
Een tip: die kv-lekkage heeft wschl te maken met de olie in de kv (ik neem aan dat je daar mayonaise in aantrof?).
Daardoor worden de slangen snel suf, want waterslang kan absoluut niet tegen olie.
Wil je de slangen lang goedhouden dan zul je regelmatig de kv moeten spoelen zodanig dat de olie niet de overhand krijgt. Daar zijn speciale ontvetters voor.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ja zal ik doen. Ben ook benieuwd hoe het zit met het olieverbruik. Ik rijd niet zo gek veel maar zal het toch wekelijks in de gaten houden.
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Das mooi dat de apk makkelijk ging, iig gefeliciteerd
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Archi schreef:Ja zal ik doen. Ben ook benieuwd hoe het zit met het olieverbruik. Ik rijd niet zo gek veel maar zal het toch wekelijks in de gaten houden.
Ben ook benieuwd
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Nu we dan toch aan het updaten zijn: De remblokken zijn aan vervanging toe. Dat ga ik zkr nog doen. Rest alleen de vraag of de koppakking stuk is. Als het zo is, is het ook geen ramp, denk ik zo. De BX rijdt heerlijk, alleen het schakelen wil nog wel wat stroefjes gaan en vind ik de koppeling nog wat zwaar.
Vandaag ben ik al halverwege mijn nieuw GTI interieur. Dat ziet er gezond uit… de bekleding heeft amper slijtagesporen.
Weet iemand welke LM velgen ik kan gebruiken voor de BX? Passen daar ook de 4x108 (bijv. peugeot 106) op?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vreemd.. Bij het checken van de olie zijn er opeens geen luchtbelletjes meer.. Kan mss doordat ik de slangetjes heb vervangen..
Schrik! Opeens stotteren bij een hevige plensbui vanmiddag. Heb onder de kap gekeken en gezien dat de slag van de luchtfilter los was.. Denk dus dat het condens is geweest welke in de luchtfilter is gekomen.
Se concentrer sur l’essentiel
Plaats eens een foto van je BX. Daar smullen we hier van (ook al vindt niet iedereen de Deauville een leuke BX, ik wel in ieder geval).
Wat is de huidige km-stand van de BX?
Wat betreft de velgen: een Deauville had altijd lichtmetalen velgen. Indien jij ze niet meer hebt, heeft iemand ze ooit vervangen door stalen velgen.
Ik denk dat 106-velgen wel passen (ik neem aan dat je die 5-spaaks van de 106 XS bedoelt?), maar dat moeten de velgenkenners hier maar even uitleggen. Ik heb ook geen idee van de maximale afmetingen van de velgen o.i.d.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Plaats eens een foto van je BX. Daar smullen we hier van (ook al vindt niet iedereen de Deauville een leuke BX, ik wel in ieder geval).
Wat is de huidige km-stand van de BX?
Wat betreft de velgen: een Deauville had altijd lichtmetalen velgen. Indien jij ze niet meer hebt, heeft iemand ze ooit vervangen door stalen velgen.
Ik denk dat 106-velgen wel passen (ik neem aan dat je die 5-spaaks van de 106 XS bedoelt?), maar dat moeten de velgenkenners hier maar even uitleggen. Ik heb ook geen idee van de maximale afmetingen van de velgen o.i.d.
106 velgen van de lichtere uitvoeringen (in elk geval de 1.1) zijn 3 gaats (lekker verborgen door de wieldoppen die 4gaats suggereren). De beter gemotoriseerde 106jes hebben wel 4 gaats velgen.
Succes met het oplappen van deze BX. Voor 150 kun je je er niet echt een buil aan vallen en als je er weinig mee rijdt en nu weer een verse APK heb kun je het nog best een tijd aanzien. De koppakking is een bekend zwak punt, maar meestal meer dat is vaak meer een chronisch kwaaltje dan een accuut probleem. Houdt koelwater en olie wel in de gaten.
De klepseals willen wel eens opspelen. Om ze te fixen moeten de kopbouten los bij dit blok (anders dan bij 1.6/1.9 XU motoren) en dat betekent gelijk de koppakking vernieuwen.
@Sohail. De klepseals zijn bij deze motor toch niet zo’n veel voorkomend probleem als bij de 1.6/1.9 motoren. Al zou ik ze absoluut gelijk vervangen als de kop los moest.
Maar als ik het zo hoor vermoed ik dat deze motor gewoon door blijft tokkelen en dat de auto of bij de eerstvolgende of bij de daaropvolgende APK vervangen zal worden door een ander exemplaar.