Zo, even een kleine update:
Twee dingen ergerden mij behoorlijk:
- de ruitenwissersproeier werkte niet meer, ondanks dat ik het sproeiertje in de tank al eens had vernieuwd.
- de achterruitverwarminig werkte niet meer, wat behoorlijk irritant is in de winter.
Het eerste probleem bleek in de ruitenwisserschakelaar te zitten. Die heb ik vervangen en nu sproeit het weer heerlijk.
Het tweede probleem bleek eveneens in de schakelaar op het dashboard te zitten. Uit een BX Progress heb ik een zwarte achterruitverwarmingschakelaar gehaald, en nu werkt het weer naar behoren, al zijn enkele draadjes in de achterruit kapot. Ondanks dat kan ik weer een stuk sneller naar achteren kijken.
Toen ik de BX kocht, eind april van 2007, stond het analoge klokje in het dashboard al stil. Blijkbaar zijn de tandwieltjes aan de achterkant versleten.
Vandaag heb ik uit een BX 14 op de sloop een klokje gehaald. Alles ging goed, totdat ik probeerde het plastic er omheen weg tehalen. Het stokje waarmee je de tijd instelt, past blijkbaar niet door het gaatje heen ofzo. Toen heb ik het plastic maar kapot geslagen, om in ieder geval het klokje mee te kunnen nemen.
Heeft iemand hier een tip voor??
Op deze manier kan ik ook niet het klokje uit mijn eigen dashboard verwijderen en ook niet het nieuwe klokje monteren.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
je kunt als het goed is het dopje eraf trekken als ik me niet vergis.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Wat me bijstaat is dat de knop van het metalen staafje af moest. Ik heb zo’n ding thuis (kapot en wel) nog wel liggen dacht ik, ik kan wel eens nakijken hoe het ook alweer zat. Misschien even wat kruipolie op het uiteinde v/h staafje spuiten, daar waar deze het knopje in gaat.
Ich bin ein Breaker
Ik heb idd ook al weleens het klokje vervangen omdat ie kapot was. En dat dopje hoor je er zo af te kunnen trekken
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ah, bedankt voor de tips.
Het klinkt inderdaad heel logisch dat het knopje eraf kan, want anders moet je altijd het hele stuk doorzichtig plastic (wat over de gehele tellerunit zit) meenemen als je enkel een klokje wilt vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
had die 5-bak ook eruit geschroefd dan
Of misschien was het wel de goede oude verkoop truc ... pookknop van een 5bak erop schroeven (en de bak niet veranderen:P )
Citroën D Special 1970
De 4-bakjes heten duurzamer te zijn dan de 5-bakken. En eigenlijk heeft het ook wel wat, vanaf 80 tot 160 in dezelfde versnelling…
Ich bin ein Breaker
XBXG schreef:Ah, bedankt voor de tips.
Het klinkt inderdaad heel logisch dat het knopje eraf kan, want anders moet je altijd het hele stuk doorzichtig plastic (wat over de gehele tellerunit zit) meenemen als je enkel een klokje wilt vervangen.
Heb er je er trouwens wel op gelet, dat de verstelling van je donorklokje het wel doet? Anders is alles als nog voor niks.
Bij mij was destijds alleen de verstelling kapot, het klokje liep nog wel, maar uiteraard nooit op tijd
Was met wat creatief accu-los-koppel-werk wel op tijd te krijgen. Maar ja toen ging de auto weer de stalling in, en de accu eruit
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Rijdt ie nu eigenlijk al een tijdje goed? Met normaal gedrag en verbruik etc.?
XBXG schreef:Ah, bedankt voor de tips.
Het klinkt inderdaad heel logisch dat het knopje eraf kan, want anders moet je altijd het hele stuk doorzichtig plastic (wat over de gehele tellerunit zit) meenemen als je enkel een klokje wilt vervangen.
Hehe, dat is inderdaad niet zo, want in de jou wel bekende rode berline zat een toerenteller achter het glaasje met het gaatje van het stelknopje er nog in…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
OscarTZDTurbo schreef:had die 5-bak ook eruit geschroefd dan
Of misschien was het wel de goede oude verkoop truc ... pookknop van een 5bak erop schroeven (en de bak niet veranderen:P )
Op de pookknop van een BX staat helemaal niets, dus die vlieger gaat niet op.
Eveneens ben ik tevens ook.
BasisBIX schreef:Heb er je er trouwens wel op gelet, dat de verstelling van je donorklokje het wel doet? Anders is alles als nog voor niks.
Uiteraard heb ik daar op gelet. Hij werkt goed. Nu alleen nog even monteren in mijn BX.
EW schreef:Rijdt ie nu eigenlijk al een tijdje goed? Met normaal gedrag en verbruik etc.?
Sinds de carburateur enigszins is afgesteld door de Citroëngarage, gaat het wel iets beter ja. Het verbruik ligt niet meer rond de 1:7 maar weer terug op de 1:13. Dat is natuurlijk nog lang niet goed, maar ik heb wel het idee dat de BX wat fijner loopt. Als de motor warm is, hoor ik duidelijk dat het stationair toerental lager ligt dan voorheen.
knäckor schreef:OscarTZDTurbo schreef:had die 5-bak ook eruit geschroefd dan
Of misschien was het wel de goede oude verkoop truc ... pookknop van een 5bak erop schroeven (en de bak niet veranderen:P )
Op de pookknop van een BX staat helemaal niets, dus die vlieger gaat niet op.
Inderdaad. Vlak voor de versnellingspook, ligt een klein plaatje met het schakelpatroon. Daarop is toch echt duidelijk te zien dat het om een 4-bak gaat. Ik vind het heerlijk rijden en ik mis die vijfde versnelling niet eens.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En zo’n plaatje heb ik dus niet
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
XBXG schreef:Inderdaad. Vlak voor de versnellingspook, ligt een klein plaatje met het schakelpatroon. Daarop is toch echt duidelijk te zien dat het om een 4-bak gaat. Ik vind het heerlijk rijden en ik mis die vijfde versnelling niet eens.
Ik snap zulks, waar ik alleen even mee wilde concluderen dat het overzetten des pookknops geen gunstig effect op de verkoop van het automobiel zal bewerkstelligen
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik heb een pookknop uit een Franse BX Image. Daar zit bovenop geen schakelpatroon, dus dat maakt verder niet uit in mijn BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX