Ik heb een probleem met mijn toerenteller, hij geeft namelijk te veel! aan. Stationair staat ie al op 1300 rpm en bij het rijden zit ik bij honderd al ongeveer aan de 3000 rpm terwijl dit maar 2400 of zo is.
Is iemand bekend met dit probleem of heeft iemand tips? Ik heb de sensor al verplaatst en de bekabeling nagekeken.
Een bx liefhebber.
Heb je je bobine al een keer schoon gemaakt met WD 40 ?
gti_styling84 schreef:Heb je je bobine al een keer schoon gemaakt met WD 40 ?
Misschien een domme opmerking, maar een TZD Turbo heeft toch helemaal geen bobine?
deur63 schreef:gti_styling84 schreef:Heb je je bobine al een keer schoon gemaakt met WD 40 ?
Misschien een domme opmerking, maar een TZD Turbo heeft toch helemaal geen bobine?
Een hele goede opmerking.
Een TZD-turbo hoort stationair rond de 850 rpm te draaien…..en bij 100 in de 5é versn. 2600 rpm, bij 120 tegen de 2900 rpm…..als ik me goed herinner.
TZD-turbo’s met een Airco (unieke exemplaren, waar ik er eentje van heb gehad)... schijnen stationair tegen de 1000 rpm te moeten draaien, vanwege de weerstand van de compressor wanneer die ingeschakeld is….zo heb ik me ooit laten vertellen.
Dat (+ ?) draadje van de toerenteller zit toch op de Dynamo aangesloten ?
Misschien dat daar de fout gezocht moet worden…..of de toerenteller zelf is niet helemaal fris meer natuurlijk.
geen BOBINE ? :S owkeej dan…
gti_styling84 schreef:geen BOBINE ? :S owkeej dan…
Een TZD-turbo is een Diesel
Die hebben geen Bobine, geen gewone bougie’s (wel voorgloei-bougie’s)...geen ontsteking dus.
ehm misschien staat de naald vd toerenteller gewoon verkeerd
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Bram schreef:gti_styling84 schreef:geen BOBINE ? :S owkeej dan…
Een TZD-turbo is een Diesel Die hebben geen Bobine, geen gewone bougie’s (wel voorgloei-bougie’s)...geen ontsteking dus.
Weet ik bram ! Sorry voor mijn knullige antwoord
deur63 schreef:gti_styling84 schreef:Heb je je bobine al een keer schoon gemaakt met WD 40 ?
Misschien een domme opmerking, maar een TZD Turbo heeft toch helemaal geen bobine?
Niet om het een of ander maar ik had ook bijna hetzelfde antwoord gepost als gti_styling84. Afgezien van de naam van de topic starter valt er nergens uit op te maken dat het hier om een diesel gaat
Men kiest weleens een nickname die niet echt past bij het soort auto dat men heeft, gti_styling84 heeft bijvoorbeeld geen GTI
Maar goed daarom is het ook een nickname
ZX1.4i schreef:deur63 schreef:gti_styling84 schreef:Heb je je bobine al een keer schoon gemaakt met WD 40 ?
Misschien een domme opmerking, maar een TZD Turbo heeft toch helemaal geen bobine?
Niet om het een of ander maar ik had ook bijna hetzelfde antwoord gepost als gti_styling84. Afgezien van de naam van de topic starter valt er nergens uit op te maken dat het hier om een diesel gaat
Men kiest weleens een nickname die niet echt past bij het soort auto dat men heeft, gti_styling84 heeft bijvoorbeeld geen GTI
Maar goed daarom is het ook een nickname
Nee maar wel een BX die een gti style word
dit heb ik dus ook, en het is beslist een diesel
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: Toerenteller problemen
TZD_turbo schreef:Ik heb een probleem met mijn toerenteller, hij geeft namelijk te veel! aan. Stationair staat ie al op 1300 rpm en bij het rijden zit ik bij honderd al ongeveer aan de 3000 rpm terwijl dit maar 2400 of zo is.
Is iemand bekend met dit probleem of heeft iemand tips? Ik heb de sensor al verplaatst en de bekabeling nagekeken.
Een bx liefhebber.
Tja, misschien is de onderkant v/d BDP-sensor vies, of heeft een te grote afstand tot het vliegwiel. Dan kun je storingen/springerig gedrag krijgen. Is dat allemaal al gechecked dan verdenk ik het toerentellertje zelf van slecht gedrag. Dat is te checken als je een ander exemplaar los hebt door het even provisorisch boven de accu aan de juiste draadjes te knopen; het kan, al helpt een oud stukje kabelboom er wel mee.
Ich bin ein Breaker
oke, dat heb ik nog niet gedaan die sensor bekeken. Ga dat ding er uit vissen, als het lukt nogal krap onder de motorkap
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:oke, dat heb ik nog niet gedaan die sensor bekeken. Ga dat ding er uit vissen, als het lukt nogal krap onder de motorkap
Daar lukt het dan ook niet.
De BDP-sensor benader je midden onder de - op bokjes gesteunde - auto. Beetje smerig werkje maar anders kom je er echt niet bij.
Te hoog aanwijzen kán een teken van storing zijn; ik heb ook wel eens een stervende BDP-sensor gehad en die gaf ook bij vlagen een schokkerig beeld, soms ook 1500 toeren stationair, maar steeds van korte duur.
Ich bin ein Breaker
oke, dan rij ik m boven de smeerput, ga ik wel ff onder kijken Bedankt voor de tip.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980