2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Welke xm beste op gas? 8v of 16v?
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 januari 2008 12:59 AM
  [ # 16 ]
Han S schreef:

Maar is de 16 kleppen motor dan zoveel eenvoudiger? Ik neem aan dat de TCT een gewone recht op en neer motor is waar alleen een uitlaat-turbo aan hangt wat op zich al niets bizonders meer is.

Je zegt dat het een bizonder gecompliceerde auto is waar veel aan mis kan gaan, maar dat geldt in feite voor iedere XM. Ik denk dat er niet zoveel verschil in de betrouwbaarheidsfactor is tussen XM’s onderling. Ik heb verschillende professionele Citroen monteurs gesproken en de concensus is dat er niks mooier is dan een V6, maar met de TCT is ook helemaal niks mis verder.

En als ik mijn ervaring met de TCT mag ventileren dan kan ik niet anders zeggen dan dat het een fijne en betrouwbare auto is, mits goed onderhouden. Een dikke Citroen is nou eenmaal geen Volkswagen kever.

Bijkomend voordeel met de viercylinders is dat je nog eens ergens bij kunt komen met sleutelen.

Ik zou ook best een dikke V6 willen hebben, maar iets in me zegt dat ik met de TCT eigenlijk beter af ben als je het hele plaatje bekijkt.

De 16v is veel eenvoudiger van opzet. Ook zitten er veel minder slangen, buizen en sensors op dan bij een turbo. De hele motorruimte van een 16v is gewoon veel toegangkelijker, en prettiger om aan te werken. Ik zeg zeker niet dat een turbo onbetrouwbaar is, maar als er iets stuk gaat dan is het vaak meer werk om ‘t in orde te maken. Ik ben al helemaal geen fan van een turbo met lpi, gewoon omdat je dan helemaal nergens meer bij kan komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 januari 2008 01:08 AM
  [ # 17 ]

Maar hoe zal dat dan zijn met een V6? Dat zit al helemaal vol, past daar nog iets als een verdamper tussen?

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 03 januari 2008 01:13 AM
  [ # 18 ]

Maar hoe zal dat dan zijn met een V6? Dat zit al helemaal vol, past daar nog iets als een verdamper tussen

Yeps… in de hoek van de voorbumper zit nog een hoop lege ruimte. De ECU kan aan de computerbak gehangen worden, past allemaal wel Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2008 01:17 AM
  [ # 19 ]
waterman771 schreef:

Onzin, een distributieriem op een 16v is het makkelijkste wat er is!!!

Oh, vandaar dat dat bij de garage zo goedkoop is Confused
Volgens anderen schijnt dit nogal een kloteklusje te zijn…

off topic maar moest even gezegd worden.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 januari 2008 01:18 AM
  [ # 20 ]
Ries schreef:
waterman771 schreef:

Onzin, een distributieriem op een 16v is het makkelijkste wat er is!!!

Oh, vandaar dat dat bij de garage zo goedkoop is Confused
Volgens anderen schijnt dit nogal een kloteklusje te zijn…

off topic maar moest even gezegd worden.

Dat komt omdat de meeste garagehouders er iets moeilijks van maken. Het is hooguit 2 uurtjes werk, met waterpomp 3… dus… Maar ach.. wie ben ik… ik heb ook maar 10 jaar dagelijks aan die hokken gewerkt hé...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 januari 2008 01:20 AM
  [ # 21 ]
waterman771 schreef:
bxsport schreef:

ja ik heb ook gehoord dat een goede LPI op een turbo ct goed te doen is en en dat je bijna geen vermogen verliest..en heb gehoord dat bv een distributieriem op een 16v best moeilijk te vervangen is…

Onzin, een distributieriem op een 16v is het makkelijkste wat er is!!! Op een Turbo ben je 3x zo lang bezig….. jemig, wat wordt er toch een hoop onzin de wereld in geholpen!

Een TurboCT goed laten lopen op LPG kost je wel effe 2000 euro aan een LPG installatie!!

Tja heb het maar van een zeker wbogaerts Very Happy

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 03 januari 2008 01:23 AM
  [ # 22 ]

Mmm ik ga morgen testrijden met de 2 liter 16v automaat… ben eens benieuwd !

Als blijkt dat ik die wagen goed op lpi kan leggen en er it te veel vermogensverlies is is dat wel de ideale wagen…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 03 januari 2008 01:44 AM
  [ # 23 ]

Het leuke van LPI is nou juist dat je geen vermogensverlies hebt, dus dat moet goedkomen!

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2008 01:59 AM
  [ # 24 ]

Vermogensverlies is nog wel het kleinste probleem, vooral met die nieuwe installaties.

Bij mij zit er een AG DGI in uit 1998 en daar merk ik al praktisch geen verschil tussen lpg en goudwater.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 januari 2008 02:15 AM
  [ # 25 ]

Ik rijd met de Jaguar XJ6 op LPG en dat rijdt beter dan op benzine en van vermogensverlies merk ik weinig. Die installatie is 30 jaar oud met een gewone verdamper.

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2008 02:32 AM
  [ # 26 ]

Dan is er iets niet goed met je benzinegebeuren, want beter rijden op lpg kannie..

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 januari 2008 01:37 PM
  [ # 27 ]

Ik heb nu een goede 30k lang een 16v handbak onder het achterwerk en ben er zeer gelukkig mee.

Je kunt er prima schakelui mee rijden als je dat wilt. Stevig en vlot ( ook wel sportief rijden genoemd Cool  ) is ook heel goed te doen.

Tuurlijk er zijn er die vlotter zijn maar die 140pk moet wel een goede 1300 kg meesleuren. Wat ik persoonlijk prettig vind is dat je bij lage rpm rustig kunt rijden en vanaf een 2800 rpm een een vlotte lijn doorschiet naar de 5000 rpm. of verder.

Als hollander is daarnaast het kosten plaatje er prettig. Je kunt overal goed bij. De motor is redelijk tot goed bekend in een fatsoenlijke garage.
Wat idd meespeelt is dat als er iets gedaan moet worden niet de helft losmoet worden gehaald.

De opmerking van Waterman over de 16v onderschrijf ik. Mijn garage was in 2 uur klaar met een riem compleet met rollen en pomp. ik was ” slechts” 330 euro armer en das prima te pruimen.
Adviesje is wel dat je de riem beter niet de gehele termijn kunt laten zitten. Ik ben de 16v al meerdere malen tegen gekomen met vroegtijdig geknapte riemen.

Wat de uitvoering betreft, volgens mij zie je de 16v niet zo veel in exclusive uitvoering . Toch ?

wat weegt trouwens een tct ivm de wegenbelasting? meer of minder dan de 16v?

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2008 02:19 PM
  [ # 28 ]

Was dat een Citroën garage?
Ik ben er ook aan toe namelijk, ben al iets over de 120k heen…

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 03 januari 2008 02:40 PM
  [ # 29 ]

tis een adresje in Nijkerk die zich voornamelijk bezig houd met snel tot zeer snelle peugeots ( oa circuit werk). Ben daar begonnen met de ZX en de sloep mag nu ook komen. Zolang het nik HA is…  Wink

Criterium is of je liefhebber bent… ff de auto neerkwakken en doe maar , dat zijn zijn klanten niet. Cool

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 03 januari 2008 03:08 PM
  [ # 30 ]
Ries schreef:

Dan is er iets niet goed met je benzinegebeuren, want beter rijden op lpg kannie..

De SU HD8 carburateur is niet ingewikkelder dan die van een bromfiets. Very Happy

Is niks mis mee hoor, maar hij loopt op gas gelijkmatiger en rustiger, terwijl hij op benzine best wel wat nerveuzer is.

En die 1700 kilo gaat met benzine ook niet zo snel van de plek en op gas haalt hij ook ruim 190km/u, dat duurt even, maar we zijn geduldig. Very Happy

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook