Bij mijn break zaten er schroeven bij de radio, onder bij de asbak.
Bij de roosters zit de middenconsole geklemd: je trekt hem er met roosters en al uit! (maar zoals je weet kan ik het niet meer nakijken en ik weet dat ik ergens schroeven losgetrokken heb).
ZX-driver schreef:dat is het nou net.
ik kan 500 km op de snelweg blazen, de temp-meter verroert geen vin.
hij blijft stijf onderin staan.
pas als ik de auto stationair laat draaien, komt hij in beweging tot pakweg 90 graden, maar als ik dan weer ga rijden dan zakt de wijzer weer naar het nulpunt…
Dat lijkt me een defecte thermostaat die open blijft staan. Een thermostaat is niet heel duur en redelijk makkelijk zelf te vervangen. Er zijn genoeg topics over op deze site. Let vooral op het ontluchten van het koelsysteem als je koelvloeistof gaat bijvullen.
Lijkt idd op defecte thermostaat, wel vreemd dat de meter weer naar 0 keldert als hij gaat rijden. Heb hetzelfde (op dat laatste na) ook gehad, thermostaat vervangen. Niet lang daarna zelfde euvel weer, bleek lekkende waterpomp te zijn.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
ik denk juist helemaal niet dat de thermostaat kapot is. Als dat zo zou zijn geeft de meter ALS hij uitslaat niet keurig de juiste temp aan.
Ik denk eerder dat er ergens een los contact zit. Waarom? Omdat juist bij stilstaand motor, “zonder” beweging alles wel netjes werkt.
Wat geeft de meter aan als je pakweg met echt koude motor start, 3-4 minuten rijd en dan ff stopt om stationair te laten draaien. De motor is dan nog niet op bedrijfstemp, maar is iig warmer dan de eerste 60 graden. Je meter zou dan iets moeten aangeven. Geeft hij dan nog niks aan of ook 90 graden dan verdenk ik echt een contact. Doe overigens dan ook ff de kap open en voel ff aan de slang naar de radiator. Koud? rij dan weer ff een minuutje en herhaal het. Het lijkt mij vrij vreemd als de meter dan ergens plots van 0 naar 90 klapt.
Moet wel toegeven dat een thermostaat weinig kost voor een zx en simpel te vervangen is. Iig eenvoudiger dan zoeken naar een contact.
Ik denk aan de thermostaat omdat als de auto stil staat er geen rijwind door de radiator gaat en de motor de kans krijgt op te warmen.
Als hij gaat rijden neemt de rijwind (dus de koeling) toe. Dan zou de thermostaat deels moeten sluiten om de motortemperatuur op peil te houden. Dat gebeurt nu niet dus zakt de temperatuur(meter) langzaam naar beneden. Bij een los kontakt zou de meter ineens naar beneden moeten vallen.
Van een auto met een kapotte thermostaat werkt de verwarming ook bijna niet als je op snelheid bent. Hij wordt gewoon niet warm genoeg. Met en los kontakt zou je hier geen last van moeten hebben.
Heel jammer dat de foto’s niet meer zichtbaar zijn
Groetjes Harry
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
Kachelverlichting vervangen
Inderdaad, jammer dat de foto’s het niet meer doen. Ben nu ook een paar ‘dagen’ bezig met de verlichting. De dashboard lampjes heb ik vervangen, 20 stuks! Gisteravond de lamp bij de sigarettenaansteker werkzaam gekregen.. Nu de kachelbediening nog..
Bij mijn ZX Avantage 1.9d (1993) krijg ik de middenconsole (het deel rondom de versnellingspook) niet goed los. Ik heb de versie waar in de voetenruimte de ‘flap met luchtroosters’ vastgeschroefd zijn aan de kachelmond. Die heb ik allemaal los, echter ruimte om te draaien lijk ik niet te hebben. Ik heb het idee dat ik de pookknop los moet draaien en de console eroverheen moet tillen, het hele zaakje dus richting achterbank halen. Hoe haal je een pookknop netjes los..
Het blijkt dus toch te kloppen dat de verlichting IN het kachelpaneel zit.
Op het Xantia forum las ik dat dit bij een Xantia 1B ook zo is. Daar zitten lampjes inclusief fitting die je in 1 geheel moet vervangen. Zou dat bij de Zx ook zo zijn?
Kortom, ik ben er nu bijna, donderdagmorgen heb ik gelegenheid om er nogmaals naar te kijken en bij daglicht verder te sleutelen..
Ik heb al een paar foto’s gemaakt, die zal ik wel posten tzt als het allemaal gelukt is..
Oh ja, heb dus de tellerkabel los gehad en nu ratelt ie dus als ik van 120 km/h sterk afrem.. Op constante snelheid maakt ie geen lawaai. Tevens zwabbert ie nu wel erg, dat is wel een ZX kwaaltje.
Wat heb ik niet goed gedaan?
Welkom ook.
Zo gaat het bij de Berlingo, de console van mijn Berlingo is identiek aan mijn ZX van 94… :
er zitten 4 lampjes achter de knoppen (of zouden moeten zitten)
en er zit er eentje op de aansteker en eentje er vlak naast voor de asbak
lampje zijn “W1,2W” dat zijn piepkleine stekers zonder fitting
om aan de lampjes te komen hou je vast maar heel de console moet eruit want ze moeten langs de voorkant geplaatst worden
dus radio eruit, radioklep eruit (4 schroefjes)
asbak eruit en daar weer 4 schroefjes eruit (2 boven 2 achter)
zijplaatjes onderaan verwijderen, die van de voetverwarming (telkens 1 schroefje achteraan), trek ze naar voren uit de console
nu de luchtmondjes telkens met 1 schroefje loshalen
console om de handrem losmaken 2 schroefjes bovenop (vooraan), 2 schroefjes achteraan op de zijkant
trek die achteruit zodat die los komt van het gedeelte om de pook
verwijder de console om de pook
nu kan het centrale gedeelte weggenomen worden (let op de draadjes van de aansteker)
haal nu voorzichtig met een kleine schroevendraaier het frontpaneeltje met de drie knoppen eraf (aan de klipjes)
je ziet in het midden 2 lampjes en aan de buitenkant telkens eentje (in de bovenhoeken)
bij mij zaten de sockets op die buitenste er niet in maar je kan ze gewoon kopen met lamp en al erin
op de aansteker met een schroevendraaier zwartdoosje open klikken (zit lampje los in)
naast de aansteker lampje in de fitting steken
Test eerst voor je de boel gaat monteren, met rap te wezen had ik 1 lampje waar het draadje geplooid was, kwam dus over 2 polen te zitten en dan gaat zekering F19 van 5A eraan ops:
ik had het dus gelukkig getest al had ik beter moeten opletten
ops:
montage in omgekeerde volgorde
ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles even in de douche af te spuiten dus zitten er nu nette dingen terug in, ook even gestofzuigd onder de console
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 26-08-2008
- AX 1.1 spot 5 deurs
nou, het is gelukt.
Kachelverlichting werkt ook.
Heb ook foto’s gemaakt. Die zal ik on-line zetten, maar niet nu. Ik hoop er de komende dagen gelegenheid voor te hebben.
Die foto’s dat zou mooi zijn, had je wat aan mijn tekst?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Die foto’s dat zou mooi zijn, had je wat aan mijn tekst?
Ik had zeker wat aan je tekst, super.
Vandaag alle lampjes vervangen van het dashbord en de kachelverlichting. Anderhalf uur had ik alles klaar inclusief schoon maken
Groetjes Harry
Het stuur hoeft niet gedemonteerd te worden, wel in de onderste stand zetten
Groetjes Harry
Ik zal eens voor jullie ZX-junkies de foto’s zoeken en weer online plaatsen !!
Kan wel ff duren ops:
Ben inmiddels al 5 maandjes eigenaar van een Suzuki Swift
Never Drive Faster Then Your Guardian Angel Can Fly
Kan iemand mij vertellen welke en hoeveel lampjes achter de teller zitten,ik ben van plan deze volgend weekend allemaal te wisselen (het wordt erg donker ).
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:Kan iemand mij vertellen welke en hoeveel lampjes achter de teller zitten,ik ben van plan deze volgend weekend allemaal te wisselen (het wordt erg donker
).
Die lampjes zitten op een kaartje van 10 en met 20 ben je er inderdaad wel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017