Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
malle pietje schreef:
Ik weet dat er bij de hydroactief bollen stekkers zitten, kan iemand al aangeven of daar uitneembare of makkelijk verwijderbare relais oid zitten die je kunt schoonmaken? Bij het vullen van de hydroactiefbollen verbaasde het Van der Laan dat er olie uit liep, terwijl de klep dicht zou moeten zitten. Daaruit, en uit het feit dat ik nooit kleppen hoor, blijkt waarschijnlijk dat de kleppen vast zitten of in ieder geval niet doen wat ze horen te doen.
Kan je daar wat aan doen, controleren of schoonmaken, dan wel vervangen? De computer fixen lijkt me belangrijk, maar niet voordat je weet dat de oorzaak van het kapot gaan gecontroleerd en verholpen is.
.
Die kan je zeker uitelkaar halen! Wel voorzichtig want er zit een aantal onderdeeltjes in met veertjes en ringetjes.
Het schakel gedeelte bestaat uit kleine kanaaltjes die dus wel makkelijk vervuilen! Hydr2: onder de retourleiding de bout losdraaien en heel noukeurig kijken hoe alles eruit komt!!!!
Eerst druk eraf natuurlijk!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:malle pietje schreef:
Ik weet dat er bij de hydroactief bollen stekkers zitten, kan iemand al aangeven of daar uitneembare of makkelijk verwijderbare relais oid zitten die je kunt schoonmaken? Bij het vullen van de hydroactiefbollen verbaasde het Van der Laan dat er olie uit liep, terwijl de klep dicht zou moeten zitten. Daaruit, en uit het feit dat ik nooit kleppen hoor, blijkt waarschijnlijk dat de kleppen vast zitten of in ieder geval niet doen wat ze horen te doen.
Kan je daar wat aan doen, controleren of schoonmaken, dan wel vervangen? De computer fixen lijkt me belangrijk, maar niet voordat je weet dat de oorzaak van het kapot gaan gecontroleerd en verholpen is.
.Die kan je zeker uitelkaar halen! Wel voorzichtig want er zit een aantal onderdeeltjes in met veertjes en ringetjes.
Het schakel gedeelte bestaat uit kleine kanaaltjes die dus wel makkelijk vervuilen! Hydr2: onder de retourleiding de bout losdraaien en heel noukeurig kijken hoe alles eruit komt!!!!
Eerst druk eraf natuurlijk!!
Hoi Bogaard,
wat kan je precies uit elkaar halen? Ik heb vandaag de stekkers schoongemaakt, eentje bij de voorste hydroactief bol, en eentje net iets daarvoor, vlak achter het subframe in een hd verdeelstuk. Geen idee wat het is, maar het heeft niet geholpen in ieder geval.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
klik op de foto.
Aan de rechterkant onderaan zie je de stekker aansluiting die aan de solenoid zit. Het dunne pijpje rechts ernaast is de retour aansluiting. Die kan je eruitdraaien. Dan komt de eigenlijke klep los… Nu moet je dus uitkijken dat je alles netjes weer terug inelkaar krijgt..
Dan kan de solenoid eraf. (doormeten!)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
kijk kijk, das begrijpbaar.
Bogaard, Als je dat losdraait he, springen de veertjes en kogeltjes je dan om de oren of is het rustig los te halen en weer terug te zetten zonder afsteldingen. ( zitten er nog One time use klipjes oid in ?)
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan de eigenlijke klep eruit draaien. De laatste gang moet je dan even voorzichtig doen. Er zit een raar soort zuigertje in met aan elke kant een verschillend veertje. Beetje zoals een ballpoint heeft.
Je hoeft niet af te stellen. De klep werkt op lhm druk evenwicht. Als de solenoid bediend wordt schakelt ie om. Om em in de omschakel stand te houden is vervolgens een blokspanning op de klep genoeg. Hierdoor wordt de klep/solenoid ook niet te warm.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Poeh, daar begin ik voorlopig nog maar even niet aan. Even genoeg geklust voor de komende weken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb 4 stuks VN05N gratis ter beschikking. Indien er interesse bestaat stuur ik deze naar de eerste twee personen die mij mailen. In ruil voor een leuke ansichtkaart
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Zijn de diode problemen een HA2 probleem of komt het ook bij HA1 voor ?
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Simmetje schreef:Zijn de diode problemen een HA2 probleem of komt het ook bij HA1 voor ?
Ik dacht dat jij dat wel wist???
Nee, typisch HA2 probleem. Zit ‘m in de aansturing van de 2 kleppen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik ben soms ff de draad kwijt..
Wat is overigens het grote verschil tussen HA1 of 2 qua electra ?
Ik weet wel uit het verleden dat Citroville soms een HA1 veercomputer kortsloot om continu comfortstand te forceren. Ook vertelde Dibert toen dat dit helaas bij HA2 niet werkte.
Overigens heb ik zelf nog geen S1 Xm gehad waar problemen in de HA systemen zaten, maar waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.
Domme vragen bestaan niet.
Jan-hendrik schreef:Ik heb 4 stuks VN05N gratis ter beschikking. Indien er interesse bestaat stuur ik deze naar de eerste twee personen die mij mailen. In ruil voor een leuke ansichtkaart
morgen gaat er een schone grusse aus holland nnaar het oosten
enneuh, ik zien dat je je koplampen in je avatar ook hebt aangepast
Ik hoorde ergens eerder in dit draadje een soort controle lijstje langs komen, daar heb ik ook wel behoefte aan eigenlijk.
Stel, je hebt een probleem met HA2, (zoals de topicstarter dat begon), de auto blijft altijd in de sportstand rijden. Uitgangspunt is dat al de bollen goed/op druk zijn en het systeem schoon, bijv. door een rondje hydroincage.
Wat controleer of vervang je eerst, om zo de oorzaak te elimineren?
1.
2.
3.
4.
5.
Als we per punt een uitleg kunnen geven, komen we een heel eind lijkt me!?
Wie vult m in?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
1 : (gelijke) veercomputer installeren van een xm die bewezen goed veert.
Veert de wagen dan opeens wel goed, dan weet je iig dat je een vc probleem hebt.
Het is echter ( zover ik begrijp) een gevolg van….
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
malle pietje schreef:
Wat controleer of vervang je eerst, om zo de oorzaak te elimineren?
Omdat er meerdere oorzaken kunnen zijn, is het inderdaad een kwestie van eliminatie. Bollen en LHM moeten om te beginnen in orde zijn.
Je kan achteraan beginnen, met de elektro/hydrauliek, of vooraan met de computer/electronica/bedrading. Het laatste is het eenvoudigste en is vaak de bron van de problemen. Het ligt dus voor de hand om daarmee te beginnen. Ik beschrijf alleen dit deel omdat ik nu zelf daar midden in zit.
1. Je kan beginnen met het controleren van bedrading van de sensoren naar de VC en van de VC naar de elektrohydraulische kleppen. Stekkers loshalen en weer vastzetten, controleren op beschadigingen, dat soort dingen.
2. Als je niet beschikt over een vervangende, goed werkende VC, dan ga je naar stap 3. Zoals Gompy zegt kan je eerst een vervangende VC er in hangen. Als er dan normale vering is, zit je goed en ga je naar de volgende stap. Plaats de diodes anders heb je grote kans dat je nieuwe VC snel weer defect raakt!
3. Plaats, zoals elders door Wuppo beschreven of in de VC, twee diodes. Hiermee vervang je de diodes die in de elektrohydraulische kleppen zijn ingebouwd. Als deze diodes kapot zijn, werkt de VC niet goed meer en kan zelfs beschadigd raken. Ook als de diodes in de kleppen nog leven, is het goed om de extra diodes aan te brengen, als backup. Deze stap doe je dus ook als je een andere VC hebt geplaatst en daardoor de problemen al opgelost waren.
4. Bestaat het probleem nog steeds of moet de goed werkende VC weer terug, dan vervang je de 2 solid state relais VN05N in de VC. Dit zijn, op de foto die ik eerder geplaatst heb, de 2 zwarte componenten rechtsboven op de print van de VC. Door kapotte diodes kunnen deze doorbranden. Dit zou zichtbaar kunnen zijn door een bruine vlek op de print achter de component, maar het zou ook kunnen zijn dat dit niet te zien is. Neem de VC met vervangen VN05N’s alleen in bedrijf als je ook de diodes hebt ingesoldeerd.
5. Bestaat het probleem nog steeds dan kunnen 1 of meerdere sensoren defect zijn. Kwestie van controleren, evt. schoonmaken (kan dit?) of vervangen.
6. Bestaat het probleem nog steeds, dan kom je in de elktro/hydrauliek terecht. Het schoonmaken van de kleppen is al eerder beschreven, maar ik hoop dat ik niet zo ver hoef te gaan.
Graag aanvullingen en verbeteringen! Samen komen we er wel uit!
gompy58 schreef:Jan-hendrik schreef:Ik heb 4 stuks VN05N gratis ter beschikking. Indien er interesse bestaat stuur ik deze naar de eerste twee personen die mij mailen. In ruil voor een leuke ansichtkaart
morgen gaat er een schone grusse aus holland nnaar het oosten
enneuh, ik zien dat je je koplampen in je avatar ook hebt aangepast
OK, Gompy, de anootjes zijn onderweg
En die koplampen van de XM, dat is bekend, die zijn nou niet zo om over naar huis te schrijven. Ze kan ze moeilijk beter maken, maar wel leuker
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569