Totaal aantal Berichten: 917
- BX GTI 16V MK1
Ik heb kleine plekjes roest op de A-stijlen en op de deuren bij de raamlijsten (zelfs doorgeroest op een plekje) van mijn BX GT. Heeft er iemand een goede goedkope oplossing om dit weg te werken? Is er in de buurt van groningen een bedrijf dat hier goed en goedkoop in is?
groeten Simon
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
oplossen kan je nooit goedkoop.
Je kan er enkel wat goedkoops aan doen om het te vertragen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
- BX GTI 16V MK1
Dan moet ik zeker de roest wegschuren en er roeststopper/omzetter op smeren?
Wat is dan trouwens de dure oplossing? Ik ben uberhaupt nieuwschierig hoeveel dat kost. Zit bij de raamstijl dus misschien moet de vooruit er zelfs voor uit. Het is nog maar een beetje hoor, maar goed ik heb het liever weg, maar hoe duur is het ongeveer?
En op de voorportieren? moet waarschijnlijik gelast worden. Kan iemand mij een schatting geven?
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Wat je inderdaad best doet om het tegen te houden is wegschuren en roeststopper/omvormer erop.
Dan na dat dit zen werk heeft gedaan helemaal goed properschuren, liefst met een staalborstel, en dan kan je best Epoxy primer erop zetten.
Hier heb je wel een spuitpistool voor nodig.
De andere oplossing is Zinc spray.
Aangezien dit onedeler is dan het staat zal het staal niet corroderen voor de Zinc spray weg is(letterlijk uitstel van executie dus, maar beter dan niets!).
Op de zinc spray een gewoon laagje lak op.
(Gebruik geen Motip rommel maar het betere spul, zit veel meer zinc zelf in).
Deur net hetzelfde.
economisch is het niet verantwoord een BX deur te herstellen, maar uiteraard is het mogelijk.
Zijn nog geen reparatie stukken voor de krijgen dus dat is zelf knippen en plooien.
Als je de voorruit rand moet herstellen begint het met het verwijderen van de voorruit, sierlijst bovenaan, interieur eruit, dakplaat losboren, frame in lassen voor de stevigheid, dan het slechte stuk eruit en een goed stuk hermaken of van een sloper erin.
Dan kan je half je BX gaan herspuiten.
(Logisch dus dat het bijna nooit gedaan word).
ach, zolang het maar niet zo erg is als men SPORT is het allemaal niets
Deuren kan je natuurlijk het beste vervangen door een verse deur
Zit het roest bij de voorruit bovenaan of onderaan.?
Maar troost je, jouw GT is niet de enige met roest, bij die van zijn ook de deuren ook niet in opperbeste staat. (maar binnenkort misschien weer wel )
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
- BX GTI 16V MK1
Dat klinkt inderdaad als behoorlijk veel werk emt dat raam. Als je dat zou laten doen. Hoeveel zou dat dan kosten?
Hoe ga jij je deuren dan doen? Hoe kom ik aan twee nieuwe deuren die niet geroest zijn?
CitZX1.8iFurio schreef:Dat klinkt inderdaad als behoorlijk veel werk emt dat raam. Als je dat zou laten doen. Hoeveel zou dat dan kosten?
Hoe ga jij je deuren dan doen? Hoe kom ik aan twee nieuwe deuren die niet geroest zijn?
Ik ga eerdaags misschien een partij Bleu Romantique plaatwerk ophalen.
Maar voor jou; 2 andere deuren zoek en dan laten spuiten.
Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.
En wat die a-stijl betreft; waar zit precies het roestplek/gaatje en hoe groot is het?
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
BasisBIX schreef:Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.
Dat helpt NIET
Als er weinig roest is zou ik het voorlopig proberen te stralen, blijft het beste…
Moest je een gaatje hebben kan je dat vertinnen, dan is dat iig dicht.
Kosten voor zoiets te doen? geen idee…
Citroenbx schreef:BasisBIX schreef:Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.
Dat helpt NIET
Als er weinig roest is zou ik het voorlopig proberen te stralen, blijft het beste…
Moest je een gaatje hebben kan je dat vertinnen, dan is dat iig dicht.Kosten voor zoiets te doen? geen idee…
Inkapselen met dik vet, of vaseline, afhankelijk van waar het zit en hoe groot het gaatje is.
Werkt prima; als je de blaren of randen eerst goed open krabt gaat het niet verder met roesten.
Wil je het écht goed laten oplossen - sja, trek dan de knip maar open.
Ich bin ein Breaker
Citroenbx schreef:BasisBIX schreef:Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.
Dat helpt NIET
Moest je een gaatje hebben kan je dat vertinnen, dan is dat iig dicht.Kosten voor zoiets te doen? geen idee…
Dat weet ik, maar ik vergat er bij te zeggen dat het voor het zicht is.
Vanaf een afstandje stond het toch echt beter bij m’n GT.
- BX GTI 16V MK1
Ik heb op de a-stijl twee plekken. Als je voor de auto staat eentje linksonder bij de hoek en eentje rechtsboven bij de hoek van de voorruit. Het is nog wel hard en absoluut niet korrelig.
Wat betreft de deuren. Kunnen BX type 2 en 3 deuren ook op een type 1 of zijn ze verschillend?
Als ik de bestaande deuren zou houden, wat is vertinnen en wat is stralen? Is het het veel werk om bij een deur het raammechaniek en alles eruit te halen en er weer in te zetten?
Weet iemand de kleurcode van mijn (zilver) grijze GT? (ik moet nog steeds een keer foto’s posten trouwens)
De kleurcode staat bij een van je veerpoten in de motorruimte.
CitZX1.8iFurio schreef:Wat betreft de deuren. Kunnen BX type 2 en 3 deuren ook op een type 1 of zijn ze verschillend?
Type 2/3 deuren passen wel op een type 1 maar de achterportieren van een type 1 passen niet op een type 2/3; voorportieren zouden gelijk zijn.
Is het het veel werk om bij een deur het raammechaniek en alles eruit te halen en er weer in te zetten?
Dat valt wel mee; zoiets als een half uurtje per deur als je echt *alles* eruit moet halen, inclusief handgreep, slotstangetjes en deurvanger. Na de 1e gaat het sneller. Even een foto maken als geheugensteuntje hoe alle stangetjes zitten is wel aanbevelenswaardig als je het nog niet eerder gedaan hebt.
Ich bin ein Breaker
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Vertinnen, gesmolten tin op het metaal toevoegen, dit is vervangen door plamuren, al is vertinnen veel beter.
Stralen = zandstralen, straalgrit op hoge snelheid tegen ijzer laten vliegen dmv perslucht.
Is de beste roestverwijdering(schuren haalt niet alles weg, roest en lucht blijven zitten->terug roest)
- BX GTI 16V MK1
Ik heb nu een passagiers deur gevonden van een leader zonder roest. Dus dat is natuurlijk ook een oplossing, zelfde kleur namelijk.
- Hoeveel zou zo’n deur van de sloop moeten kosten? (hij wilde 30)
- Die leader stickers, zijn die er af te halen zonder de lak mee te trekken. Zo ja, hoe?
- Weet iemand of er ergens nog nieuwe sticker strepen te krijgen zijn voor mijn GT? want die zou ik dan vervolgens weer op die nieuwe deur moeten plakken
- Als ik de deur ga vervangen dan moet ook het slot (met cv) en het raammechaniek uit de oude en in de nieuwe. Is dit te doen? DIt zou ook een goed moment zijn om meteen het electrische raam na te kijken (hij sluit nu niet helemaal goed zonder hulp). Heb ik dan een nieuwe raamgeleider nodig of zoiets (ik heb namelijk om iemands site gezien hoe roestig dat ding kan zijn geworden)? Hoe kom ik daaraan?
Ik hoop dat jullie antwoord op deze vragen hebben.
Alvast bedankt,
groeten
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
30euro is mooie prijs.
Stickers krijg je er wel(moeilijk) af.
GT is nog wat van te verkrijgen bij een fin, vraag me niet dewelke…
Al het spul is makkelijk over te zetten.