1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Roest. Wat te doen?
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 03 januari 2008 09:53 PM

Ik heb kleine plekjes roest op de A-stijlen en op de deuren bij de raamlijsten (zelfs doorgeroest op een plekje) van mijn BX GT. Heeft er iemand een goede goedkope oplossing om dit weg te werken? Is er in de buurt van groningen een bedrijf dat hier goed en goedkoop in is?

groeten Simon

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2008 10:10 PM
  [ # 1 ]

oplossen kan je nooit goedkoop.
Je kan er enkel wat goedkoops aan doen om het te vertragen…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 03 januari 2008 10:16 PM
  [ # 2 ]

Dan moet ik zeker de roest wegschuren en er roeststopper/omzetter op smeren?

Wat is dan trouwens de dure oplossing? Ik ben uberhaupt nieuwschierig hoeveel dat kost. Zit bij de raamstijl dus misschien moet de vooruit er zelfs voor uit. Het is nog maar een beetje hoor, maar goed ik heb het liever weg, maar hoe duur is het ongeveer?

En op de voorportieren? moet waarschijnlijik gelast worden. Kan iemand mij een schatting geven?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2008 10:26 PM
  [ # 3 ]

Wat je inderdaad best doet om het tegen te houden is wegschuren en roeststopper/omvormer erop.
Dan na dat dit zen werk heeft gedaan helemaal goed properschuren, liefst met een staalborstel, en dan kan je best Epoxy primer erop zetten.
Hier heb je wel een spuitpistool voor nodig.
De andere oplossing is Zinc spray.
Aangezien dit onedeler is dan het staat zal het staal niet corroderen voor de Zinc spray weg is(letterlijk uitstel van executie dus, maar beter dan niets!).
Op de zinc spray een gewoon laagje lak op.
(Gebruik geen Motip rommel maar het betere spul, zit veel meer zinc zelf in).

Deur net hetzelfde.
economisch is het niet verantwoord een BX deur te herstellen, maar uiteraard is het mogelijk.
Zijn nog geen reparatie stukken voor de krijgen dus dat is zelf knippen en plooien.

Als je de voorruit rand moet herstellen begint het met het verwijderen van de voorruit, sierlijst bovenaan, interieur eruit, dakplaat losboren, frame in lassen voor de stevigheid, dan het slechte stuk eruit en een goed stuk hermaken of van een sloper erin.
Dan kan je half je BX gaan herspuiten.
(Logisch dus dat het bijna nooit gedaan word).

ach, zolang het maar niet zo erg is als men SPORT is het allemaal niets Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 03 januari 2008 10:37 PM
  [ # 4 ]

Deuren kan je natuurlijk het beste vervangen door een verse deur Wink

Zit het roest bij de voorruit bovenaan of onderaan.?


Maar troost je, jouw GT is niet de enige met roest, bij die van zijn ook de deuren ook niet in opperbeste staat. (maar binnenkort misschien weer wel Wink )

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 03 januari 2008 10:57 PM
  [ # 5 ]

Dat klinkt inderdaad als behoorlijk veel werk emt dat raam. Als je dat zou laten doen. Hoeveel zou dat dan kosten?

Hoe ga jij je deuren dan doen? Hoe kom ik aan twee nieuwe deuren die niet geroest zijn?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 03 januari 2008 11:02 PM
  [ # 6 ]
CitZX1.8iFurio schreef:

Dat klinkt inderdaad als behoorlijk veel werk emt dat raam. Als je dat zou laten doen. Hoeveel zou dat dan kosten?

Hoe ga jij je deuren dan doen? Hoe kom ik aan twee nieuwe deuren die niet geroest zijn?

Ik ga eerdaags misschien een partij Bleu Romantique plaatwerk ophalen.

Maar voor jou;  2 andere deuren zoek en dan laten spuiten.
Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.

En wat die a-stijl betreft; waar zit precies het roestplek/gaatje en hoe groot is het?

Profiel  
 
Gepost: 03 januari 2008 11:45 PM
  [ # 7 ]
BasisBIX schreef:

Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.

Dat helpt NIET

Als er weinig roest is zou ik het voorlopig proberen te stralen, blijft het beste…
Moest je een gaatje hebben kan je dat vertinnen, dan is dat iig dicht.

Kosten voor zoiets te doen? geen idee…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 03 januari 2008 11:48 PM
  [ # 8 ]
Citroenbx schreef:
BasisBIX schreef:

Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.

Dat helpt NIET

Als er weinig roest is zou ik het voorlopig proberen te stralen, blijft het beste…
Moest je een gaatje hebben kan je dat vertinnen, dan is dat iig dicht.

Kosten voor zoiets te doen? geen idee…

Inkapselen met dik vet, of vaseline, afhankelijk van waar het zit en hoe groot het gaatje is.
Werkt prima; als je de blaren of randen eerst goed open krabt gaat het niet verder met roesten.

Wil je het écht goed laten oplossen - sja, trek dan de knip maar open.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 03 januari 2008 11:54 PM
  [ # 9 ]
Citroenbx schreef:
BasisBIX schreef:

Of zelf een beetje met plamuur kloten bij je bestaande deur.

Dat helpt NIET

Als er weinig roest is zou ik het voorlopig proberen te stralen, blijft het beste…
Moest je een gaatje hebben kan je dat vertinnen, dan is dat iig dicht.

Kosten voor zoiets te doen? geen idee…

Dat weet ik, maar ik vergat er bij te zeggen dat het voor het zicht is.
Vanaf een afstandje stond het toch echt beter bij m’n GT.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 04 januari 2008 12:05 AM
  [ # 10 ]

Ik heb op de a-stijl twee plekken. Als je voor de auto staat eentje linksonder bij de hoek en eentje rechtsboven bij de hoek van de voorruit. Het is nog wel hard en absoluut niet korrelig.

Wat betreft de deuren. Kunnen BX type 2 en 3 deuren ook op een type 1 of zijn ze verschillend?

Als ik de bestaande deuren zou houden, wat is vertinnen en wat is stralen? Is het het veel werk om bij een deur het raammechaniek en alles eruit te halen en er weer in te zetten?

Weet iemand de kleurcode van mijn (zilver) grijze GT? (ik moet nog steeds een keer foto’s posten trouwens)

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 04 januari 2008 12:11 AM
  [ # 11 ]

De kleurcode staat bij een van je veerpoten in de motorruimte.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 januari 2008 12:16 AM
  [ # 12 ]
CitZX1.8iFurio schreef:

Wat betreft de deuren. Kunnen BX type 2 en 3 deuren ook op een type 1 of zijn ze verschillend?

Type 2/3 deuren passen wel op een type 1 maar de achterportieren van een type 1 passen niet op een type 2/3; voorportieren zouden gelijk zijn.

Is het het veel werk om bij een deur het raammechaniek en alles eruit te halen en er weer in te zetten?

Dat valt wel mee; zoiets als een half uurtje per deur als je echt *alles* eruit moet halen, inclusief handgreep, slotstangetjes en deurvanger. Na de 1e gaat het sneller. Even een foto maken als geheugensteuntje hoe alle stangetjes zitten is wel aanbevelenswaardig als je het nog niet eerder gedaan hebt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Gepost: 04 januari 2008 12:17 AM
  [ # 13 ]

Vertinnen, gesmolten tin op het metaal toevoegen, dit is vervangen door plamuren, al is vertinnen veel beter.

Stralen = zandstralen, straalgrit op hoge snelheid tegen ijzer laten vliegen dmv perslucht.
Is de beste roestverwijdering(schuren haalt niet alles weg, roest en lucht blijven zitten->terug roest)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 08 januari 2008 12:21 PM
  [ # 14 ]

Ik heb nu een passagiers deur gevonden van een leader zonder roest. Dus dat is natuurlijk ook een oplossing, zelfde kleur namelijk.

- Hoeveel zou zo’n deur van de sloop moeten kosten? (hij wilde 30)
- Die leader stickers, zijn die er af te halen zonder de lak mee te trekken. Zo ja, hoe?
- Weet iemand of er ergens nog nieuwe sticker strepen te krijgen zijn voor mijn GT? want die zou ik dan vervolgens weer op die nieuwe deur moeten plakken
- Als ik de deur ga vervangen dan moet ook het slot (met cv) en het raammechaniek uit de oude en in de nieuwe. Is dit te doen? DIt zou ook een goed moment zijn om meteen het electrische raam na te kijken (hij sluit nu niet helemaal goed zonder hulp). Heb ik dan een nieuwe raamgeleider nodig of zoiets (ik heb namelijk om iemands site gezien hoe roestig dat ding kan zijn geworden)? Hoe kom ik daaraan?

Ik hoop dat jullie antwoord op deze vragen hebben.

Alvast bedankt,

groeten

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2008 12:23 PM
  [ # 15 ]

30euro is mooie prijs.
Stickers krijg je er wel(moeilijk) af.
GT is nog wat van te verkrijgen bij een fin, vraag me niet dewelke…
Al het spul is makkelijk over te zetten.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook