Ik heb eind 2003 een nieuwe Jumper 2.2 HDI gekocht en gedeeltelijk zelf en gedeeltelijk door een gespecialiseerd bedrijf laten ombouwen tot kampeerauto. Eind dit jaar gaat hij naar de garage voor een APK.
Helaas heb ik een paar dagen geleden in Frankrijk grote pech gehad, omdat plotsklaps de distributieriem is geknapt!! Normaal moet deze aandrijfriem na 5 jaar of tenminste bij 100.000 km worden vervangen. Mijn auto heeft nog geen 40.ooo km gereden!
Grote pech dus, want door het knappen van deze riem, worden de cylinderkleppen (waarschijnlijk) zwaar beschadigd. Een dezer dagen wordt de Jumper naar Nederland getransporteerd voor reparatie bij Citroën. Zal een dure reparatie worden!
Dus ... VERNIEUW die riem zeker om de 4 jaar i.p.v 5!! Zeker als er niet zo veel mee wordt gereden.
Zijn er meer Jumperjunks die deze ervaring ook hebben?
Graag jullie ervaring op dit gebied.
Groeten,
Paul
Nog altijd de gelukkige berijder van een Citroën Jumper 2.2 HDI
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
ik denk dat er waarschijnlijk een andere reden is geweest dat hij geknapt is, ipv dat de interval niet goed is..
maar dat horen we hier misschien nog? als het onderzocht word tenminste
wel balen trouwens!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
is jou auto altijd dealer onderhouden zoja dan zou ik toch tot een claim overgaan richting citroen zodat je een gedeelte van de schade vergoed krijgt want als jij pas zo weining gereden heb vind ik coulance wel op zijn plaats
Welke andere reden zou er kunnen zijn?
(zie mijn volgende reaktie. Ik ben nieuw met dit forum en mis effe de handigheid)
Nog altijd de gelukkige berijder van een Citroën Jumper 2.2 HDI
Mijn Jumper 2.2 HDI heb ik bij de Citroën dealer gekocht en is uitsluitend bij hen in onderhoud. Wellicht was bij de aanstaande onderhoudsbeurt het euvel aan het licht gekomen, maar dat is praten achteraf!
Wat voor een andere reden zou er kunnen zijn waardoor de distributieriem knapt? Ik heb mij door een vriend laten vertellen dat de aantasting van de riem ook kan ontstaan, omdat er niet zo veel mee wordt gereden. Bij mij staat hij mooi droog in stalling onder een carport. En soms wordt er een maandje niet mee gereden.
We wachten in spanning af wanneer de ANWB hem terugtransporteert naar Nederland en de garage zijn aankomst meldt.
Overigens hebben wij een permanente reisverzekering plus automobilisten bijlage bij de Postbank. Fantastisch! Ik raad iedereen aan om die paar tientjes uit te geven!
De hulp die je hierdoor krijgt opslepen, garage, transport kapotte auto naar Nederland, taxi’s, vervangende camper gedurende de rest van onze reis en nu een Franse huurauto voor de deur die volgende week weer wordt opgehaald. Je zult het allemaal zelf moeten betalen!
Nog altijd de gelukkige berijder van een Citroën Jumper 2.2 HDI
door het stil staan? je zet hem netjes onder een carport want eigenlijk nog beter is dan in een vochtige garage
ik zou zeker horen naar enige vorm van compensatie
welkom op het forum
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dit krijg je wel vergoed, zo te zien heb je aan alle eisen voldaan. 40000 is wel erg weinig.. Coulance dat moet er wel in zitten.
Hierbij een bericht over de stand van zaken over mijn Citroën Jumper 2.2 HDI en de geknapte distributieriem. Zoals ik eerder berichtte is deze riem geknapt bij een kilometerstand van 39.000 km!
Inmiddels is er door de Citroëngarage flink aan gewerkt. De schade is erger dan verwacht de kleppen zijn naar de kl…, waarschijnlijk de zuigers beschadigd en nu blijkt ook de brandstofpomp kapot te zijn. Of er een relatie is tussen die dingen weet ik niet. En telkens moet de motor in en uit elkaar worden gehaald!
Ik heb een brief gestuurd naar Citroën Nederland en het geval uitgelegd. Buiten een bevestiging van ontvangst, hebben ze naar mij toe nog niet gereageerd. En dat is inmiddels al 2 weken geleden!
De garage in Maastricht meldt mij dat Citroën Nederland naar hen toe gereageerd heeft en waarschijnlijk de onderdelen gaat betalen. De kosten daarvan zijn inmiddels opgelopen naar een € 1.400! Ikzelf weet officieel nog van niks. Zou wel mooi zijn. Maar ja, de uurkosten zullen wel enorm zijn. En dat zal deze (voormalig trotse) Citroënrijder zelf moeten gaan betalen!
We wachten in spanning af hoe het verder zal verlopen.
Ik heb overigens in het onderhoudsboekje gelezen dat bij dit type Jumper, de distributieriem pas gecontroleerd dient te worden bij 160.000 kilometer!
Aan jullie de conclusie!
Zodra ik meer nieuws heb, zal ik jullie hierover berichten!
Groetjes,
Paul
Nog altijd de gelukkige berijder van een Citroën Jumper 2.2 HDI
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
En…..
Gr Martijn
Vervolg Jumper HDI en de kapotte distributieriem.
Inmiddels is de Jumper sinds een paar dagen gerepareerd, maar heb ik hem nog niet opgehaald.
Het was nog een heel gedoe, want er werd óók geconstateerd (bij de APK) dat er een hoop kapot was. Zo ook naast een geblokkeerde brandstofpomp, twee zwaar verroeste remcylinders en twee kapotte wiellagers. De garage vroeg me zelfs of de Jumper vaak in het water heeft gestaan!!! Moet je weten dat ik een prachtig overdekte carport heb waar wel twee Jumpers in passen. Met een superdroge ondergrond!
Kennelijk heb ik een ‘maandagochtend’ Citroën in plaats van een mooie degelijke wagen!
Citroën heeft mij in een brief aangegeven dat zij gaan “participeren in de reparatiekosten.” Dat klinkt in eerste instantie goed!
Mijn uitleg is dan, dat zij dus, behalve in de onderdelen, dus ook in de uurlonen gaan ‘participeren’.
Ik wil dan wel eerst weten hoe hoog de rekening is, voordat ik de auto op ga halen. Ik was in de overtuiging dat ik een uitstekend produkt heb gekocht. Dat vertrouwen is nu helaas weg.
Ik zal nu de Wet Consumentenbescherming gaan bestuderen en andere jurisprudentie over dit soort gevallen. Want al dit soort zaken mogen niet verwacht worden van een auto met slechts 38.000 km op de teller na 4,5 jaar!
Mochten er reakties komen, laat ik het dit forum wel weten.
Gegroet!
Paul
Nog altijd de gelukkige berijder van een Citroën Jumper 2.2 HDI
Zou de brandstofpomp het begin van de ellende geweest kunnen zijn ?
Hij wordt aangedreven door dedistributie riem ,kan me voorstellen dat die knapt als de pomp blokkeert.
Ik ben erg tevereden over de duurzaamheid van de Jumper , de mijne heeft na 2 ton nog de zelfde wiellagers en achterremmen
Wel twee keer de voorpootlagers moeten vervangen
Beste Nanko,
Bedankt voor je reaktie.
Dat gedonder met die distributieriem is nog niet tot een happy-end gekomen. Integendeel!
Toen we de Jumper lieten repareren vanwege die geknapte distributieriem, hebben we de auto meteen een APK-keuring en een grote beurt laten geven. Daaruit bleek dat er inmiddels een hele hoop ‘versleten’ was! [Fusees, remcylinders, etc]
Uiteindelijk kregen we een totaalrekening waarbij Citroën Maastricht alles door elkaar heeft gegooid nieuwe fusees, stoters vervangen, wielremcylinders vervangen, hogedrukpomp vervangen, brandstoffilterelement vervangen ... Totaalrekening € 3.809,25!
Op dat bedrag zou ongeveer 50% korting worden gegeven. Wij moeten rond de € 1.800 moeten betalen! Niet mis een dergelijk bedrag!
Vervolgens gevraagd aan de garage om de zaak te splitsen (APK-gedeelte, grote beurt-gedeelte en distributieriem-gedeelte). De Citroëngarage reageerde behoorlijk klantonvriendelijk. Zo van “betalen en geen gedonder, anders trek ik alle korting in!”. (Je zult je auto daar gekocht hebben en alle onderhoud bij hen hebben laten doen en dan zo’n botte reaktie krijgen!]
Ik heb gemeld dat ik zeker mijn deel wil betalen, maar eerst een fatsoenlijke rekening, uitgesplitst naar handelingen. Ik vraag dit omdat Citroën Nederland op dat distributieriemverhaal een coulanceregeling van toepassing laat zijn. Mag ik dan weten wat daar dan allemaal onder valt?
Plotsklaps kapotte remcylinders en versleten fusees bij een kilometerstand van 40.000 km??
De houding van deze garage ontstemt mij zó, dat ik voornemens ben deze garage (en Citroën in het bijzonder) de rug toe te keren. Ik heb naast deze Jumper een Berlingo en denk erover t.z.t. naar Renault over te stappen. In ieder geval denk ik erover naar een andere garage over te stappen.
[Wordt vervolgt!]
Nog altijd de gelukkige berijder van een Citroën Jumper 2.2 HDI
klinkt als, de marge op de zogenaamd eversleten onderdelen maken de kortingen op de riem etc weer goed. Klinkt als , sigaar uit eigen doos….
Vooralsnog vind ik het allemaal behoorlijk schandalig klinken.
Gezien de leeftijd van 4 jaar op het moment van breken van de riem mag je niet verwachten dat letterlijk alles vergoed wordt, maar wel een groot deel van de kosten.
Ik zou zeggen dat jij voor de riemwissel kosten opdraait (omdat de riem bij 5 jaar toch vervangen had moeten worden). Omdat het nog wel voortijdig was, zou je kunnen denken aan 4/5 van de riemwisselkosten voor jouw rekening.
Of het nu wel of niet veroorzaakt is door een vastlopende brandstofpomp, die strikt genomen buiten de fabrieksgarantie valt. De consumentenbescherming dekt in zekere zin dit probleem. Je mag van een auto die 4 jaar oud is en nog maar 40.000 km verwachten dat dit soort zaken nog niet kapot gaan. Je dient dan natuurlijk als klant wel het onderhoud correct uitgevoerd te hebben.
Waar ik nog aan denk is bijv. verouderde brandstof of andere gevolgen van lang stilstaan. Meja. als de auto daar niet tegenkan, had de fabrikant dat moeten aangeven in het instructieboekje.
Dat soort gebreken als versleten wiellagers of remmen kan natuurlijk wel te maken hebben met veelvuldig stilstaan. Daar wordt het meestal ook niet veel beter op.
Is de garage waar je hem gekocht hebt trouwens dezelfde als waar je hem nu hebt laten repareren? Ik vind het wel schandalig dat ze zo moeilijk doen. Het is gewoon een stukje netheid en klantvriendelijkheid om die rekening uit te splitsen. Ze kunnen op hun klompen aanvoelen dat dit toch moet gebeuren. Voor een receptionist wellicht een kwartiertje werk. Dat ze daar zo moeilijk over doen is wel tekenend.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Er vanuit gaande dat je niet bij de poot genomen wordt, komt de regeling wel erg redelijk op mij over. Maar waarom wil de garagist de rekening niet specificeren? De gebruikte onderdelen staan ook gespecificeerd uit het magazijn getrokken immers.
Jammer dat deze meneer botweg het hoe en waarom weet af te blaffen met spierballentaal.
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een paar dingen vallen op:
- ja, de distributieriem zal breken als de brandstofpomp vastloopt. Dat dat na 40.000 km gebeurd is vreemd en heel erg vervelend. Feitelijk valt dit gezien de leeftijd van het voertuig gewoon buiten de garantie. Dan is een vergoeding van 50% erg netjes te noemen.
- Wielremcilinders gaan vastzitten en roesten als de wagen langere tijd niet wordt gebruikt, iets wat bij een camper helaas vaker voor zal komen dan bij een jumper die als bedrijfsbus gebruikt word.
- Fuseekogels: Ook hier geldt onverminderd: ze gaan inwendig roesten. Als de wagen vaak gebruikt word heeft roest geen kans: door het draaien van de kogels slijt de oppervlakte roest er direct weer van af. Nog een kleine aavulling: Kampeerauto’s zijn zwaar. Dat beinvloed de slijtage op negatieve manier.
- Dat de garage geen zin heeft om netjes een gespecificeerde rekening te maken is onbeschoft. Dat zou voor mij ook reden zijn om een andere dealer te zoeken. Dan nog: het zou veel mooier zijn als de garage 2 facturen zou maken. 1 voor de riem/brandstofpom en 1 voor de APK repataries. Belastingtechnisch en boekhoudkundig is dit allemaal heel simpel en kost het niets.
Dan nog even over de opmerking van Gompy: Misschien is het verstandig om iets meer te weten over slijtage van onderstelonderdelen en garantie zaken voor je een garage als ” oplichter” afschrijft…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste