Ohja volgens mij heeft de krukaspoelie geen gat voor een boortje, maar zet met tipex merktekens op de krukaspoelie en het motorblok tegen over elkaar. Doe dit voor de zekerheid ook op de nokkenas. Tipex op de oude en nieuwe riem heeft weinig zin. Let wel op of de distributieriem een draairichting heeft dmv pijlen die er op kunnen staan. (dit is rechtsom bij deze motor!met de klok mee) Succes!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ok de distributiekit is binnen (60 euri bij de brezan). Ik las nu ergens dat ik de krukas kan fixeren dmv een pen in het vliegwiel. Dat zal ik dan even goed checken. Morgen ga ik de riem vervangen.
bx-cannes schreef:ok de distributiekit is binnen (60 euri bij de brezan). Ik las nu ergens dat ik de krukas kan fixeren dmv een pen in het vliegwiel. Dat zal ik dan even goed checken. Morgen ga ik de riem vervangen.
Dat fixeren van de krukas dmv een pen in het vliegwiel klopt!
Wat kreeg je trouwens voor die 60 euro? Riem + spanrol?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
klopt. met citroenclub korting van 25%. Dat setje heet dan een powergrip set van Gates.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Heeft die BX stuurbekrachtiging trouwens? Ik heb ook een 14E uit 1988 gehad die dat niet had, maar eigenlijk wel nodig had
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
1400 BXen hebben nooit stuurbekrachtiging, tenzij het er zelf ingebouwd is..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nooit? Ik dacht dat een BX zonder stuurbekrachtiging juist zeldzaam was
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het is gelukt! Na 3,5 uur puzzelen en sleutelen zit alles weer in elkaar en is de eerste testrit gereden. Rijdt weer als de brandweer
Het verliep best soepel, af en toe een 5 minuten regenbui. Het vinden van de pasgaten was even pielen, want ik wist niet exact waar het zou moeten zitten. De unit om de spanrol te spannen had ik gemaakt van een deurkruk. De vierkante pen is afgeslepen zodat het voldoende kort was om ruimte te houden. Een champagnefles op de weegschaal gevuld met water tot het totaal 1,5kg woog. Toen alles erop zat nog even twee keer getornd en de spanrol even los en vast gezet met het gewicht er nog aan.
De vorige wissel bleek op 111.000km te zijn gedaan. Inmiddels staat er 237.000km op de klok, dus ruim over de marge. Die rol was al goed gaar aan het worden. Bij het ronddraaien kon je de kogels voelen knikken en kraken. Precies op tijd dus
Toen was het even spannend, maar het was starten lopen. Geen kleppen die door de straat vlogen gelukkig. Zo dus:
Hier nog wat pics:
[/url]
hehe vindingrijk ...
goed gedaan hoor
Citroën D Special 1970
Daar moet op gedronken worden!
Gefeliciteerd met alles. Het ziet er allemaal goed uit. Het ziet er overigens ook bekend uit, want ik heb exact hetzelfde type BX, alleen is de mijne een weekje ouder.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Netjes gedaan. Ik had het vandaag helaas iets te druk om langs te komen, maar goed te horen dat het gelukt is.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Nu ik toch bezig was, heb ik meteen maar een semi-service beurt gedaan. Nieuwe olie en filter, nieuw brandstof filtertje en nieuwe verdelerkap. De contacten uit de verdelerkap waren deels weggesleten dus dat werd ook wel tijd voor vervanging.
Verder rijdt hij weer als een trein, dus nu kan ik weer wat aan de cx gaan klussen
Goed werk! Ik ga het met mijn ax over enige tijd ook zelf proberen, wat ik wil weten: Aan welke eisen moet dat spangereedschap voldoen? (cm’s waarop de fles hangt en lengte touw) en heb je de spanrol met een momentsleutel vastgezet?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mooi geknutseld, erg inventief ook! Je moet wát als je niet al het speciaal gereedschap hebt liggen, wie heeft dat nou wel?
Heb je de bougies en het luchtfilter al vervangen? Zou ik zeker wel doen bij een semi-servicebeurt. Toen ik nog wel eens een benzineauto had, was dat altijd het eerste wat ik deed.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
@b_iks: ik zag in de haynes dat de massa van 1,5 kg op 8,0 cm vanaf het hartlijn van de vierkante pen van de klink moet. Het moment dat dit levert vermindert wel iets naarmate de klink meedraait met de sparol die opgespannen wordt. Maargoed, het staat zo in de haynes. Lengte van het touwtje waar je de massa aanhangt maakt niet uit. Een lang touwtje is handig omdat je dan beter de ruimte hebt om de massa te laten hangen.
@knackor, je hebt gelijk, ik zal dat ook binnenkort even doen.