Als de motor koud is, hoor ik regelmatig een hard gillend geluid, zoals dat klinkt als de V-snaar oud of te slap staat. Het geluid lijkt te komen uit de omgeving van de HD pomp en als eerste heb ik de Vsnaar vervangen.
Toen dat niet bleek te werken, heb ik dit weekend de HD pomp vervangen, maar ook dat blijkt het niet te zijn.
Het geluid is evenredig met het toerental, dus het moet een van de draaiende delen bij de snaren zijn. Na een paar keer gas geven of even een stukje rijden, is het geluid weg en blijft meestal weg.
Iemand tips? Betreft een 2.1 td uit 95.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Lijkt toch een slappe snaar ofzo. Heb je alle poelies goed ontvet?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
ik vrees één van de spanrollen van je distributie, ik heb het zelf ook, gaat vrijdag een nieuwe distributieset gemonteerd worden.
Sjaak
Tja, dat zou theoretisch mogelijk zijn. Ik heb bij de wissel 30000km geleden de spanrol niet vervangen, die heb ik wel nog liggen…
De spanrol zag er toen keurig uit overigens. Maar Als de spanrol versleten is, zou ik zeggen dat je continu een gillend geluid hoort, en niet alleen als de motor nog koud is…?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Het lijkt mij eerder inderdaad een slappe snaar, een gillend lager van de spanrol zou niet alleen bij koude motor moeten zijn, maar het is natuurlijk niet geheel uitgesloten. Weet je zeker dat de spanning van de snaar goed is? Pas geleden bracht iemand van het forum nog zijn BX naar de garage met hetzelfde probleem, bleek toch dat de snaar niet goed gespannen was
Zitten de aircopomp en de HD-pomp op dezelfde snaar, en hoor je het gegil alleen bij het inschakelen van de HD-pomp of aircopomp?
Eveneens ben ik tevens ook.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8001.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
een gillend lager van de spanrol zou niet alleen bij koude motor moeten zijn, maar het is natuurlijk niet geheel uitgesloten
Zo begint het in ieder geval wel, zeg ik uit ervaring. Vraag maar aan mijn buren….
Spanrol dus….als het de snaren niet zijn.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1259.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ik heb dan wel geen xm, maar mijn bx maakte ook een gillend geluid. Soort fluitje dat ook toerental afhankelijk was. Gister de distributie+rol vernieuwd, en de spanrol bleek zijn beste tijd gehad te hebben. Het fluitje is nu ook weg.
het is zeker de V-snaar niet. Eerst heb ik de oude opgespannen, daarna een nieuwe gemonteerd en opnieuw gespannen. Daarna de pomp vervangen, en nu nog steeds piept de boel.
Ik heb net even gekeken hoe de spanrol nou eigenlijk vast zit, blijkt dat ik er bijna was….Ik had toen de Haynes niet bij me, anders had ik kunnen zien dat ik nog 1 boutje extra moest losmaken. Althans, zo lees ik het in de Haynes….
Moet bekennen dat ik er helemaal niets voor voel om de spanrol nog eens te moeten vervangen, maar goed, als dat de oorzaak is….Gelukkig ligt ie nog in de kast hier, scheelt me weer 60euro.
Maar nog andere opties?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
koppelingslager mss…....ik roep maar wat, die gaat ook gillen alstie versleten is.
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Het geluid komt echt van de kant van de HD pomp, dus die optie valt denk ik af…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Als ik even in m’n geheugen graaf, durf ik te zeggen dat de HD-pomp op een aparte snaar hangt. Maar daaronder zit nog een snaar, die over de dynamo (en eventuele AC) gaat. Die kan heel venijnig piepen…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik heb dit ook eens gehad, bij mij is toen de poelie van de airco vervangen. Dat betekende een andere pomp, want poelie en pomp hadden dezelfde prijs.
Domme vragen bestaan niet.
Dat kan ik natuurlijk nog eens extra testen, daaronder zit inderdaad nog een riem die stiekum aan vervanging toe is. Het zou natuurlijk nog versterkt kunnen worden door de airco aan te zetten.
Da’s een goeie en klinkt voor de hand liggend!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hoewel dit euvel verschillende oorzaken kan hebben is het me opgevallen dat het vaak voorkomt bij riemen/snaren van Gates.
De kwaliteit van deze riemen/snaren is beslist goed, maar bij koude(re) motor dat piepende geluid…
Advies ander merk monteren.
Hmmm, volgens mij zit er inderdaad gates op. Maar ik betwijfel of de oude dat ook was en die deed het ook. Ik zal er bij de multiriem eens op letten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb al twee keer gehad dat de krukaspoeli defect was. Die bestaat uit een binnen en buitenkant van staal met daartussenin rubber. Dat laat dan los en gaat slippen als de boel koud is. Geeft ook mooie geluiden.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.