Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Na de afgelopen dagen bezig te zijn geweest met het vervangen van de achterste draagarmlagers (wat allemaal goed gelukt is) heb ik meteen het rondje veerbollen gedaan (hydractiefbollen en lhm is 2 weken geleden ververst/vervangen) .Maar nu heb ik volgens het boek van IFHS de veerbollen besteld , dus 55 bar voor en 30 bar achter. is dit de normale combinatie? Want de achterkant blijft veren?
groetjes bjorn
Totaal aantal Berichten: 2152
- C3 1.4 VTi Exclusive
Wat bedoel je met ‘‘de achterkant blijft veren’‘? Dat er geen demping meer is ?
Kan het zijn dat je achter bollen hebt voor een niet-hydractieve uitvoering? De combinatie die jij aangeeft klopt wel trouwens.
Misschien zit er per ongeluk een verkeerd dempertje in gemonteerd,
diameter moet ca 0,7 mm zijn bij een hydractieve bol, bij niet hydractief is de diameter boven de 1 mm…
Sjaak
begin er inderdaad aan te denken dat er achter 2 voorraadbollen op zitten .....(dus zonder demping ops: ).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dat effect bereik je daar inderdaad mee maar dan nog zijn voorraadbollen doorgaans rond de 60 bar…
H
CITROENC6 schreef:dat effect bereik je daar inderdaad mee maar dan nog zijn voorraadbollen doorgaans rond de 60 bar…
H
60 +/- 5 bar
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
nee dat lijkt maar zo , k heb er vandaag nog eens goed op gelet . hij veert achter heel soepel in verhouding met de voorkant . maar hij veert gewoon in en dan uit en weer in de rust stand . tot er weer een hobbel komt natuurlijk.En dan lijkt het alsof ie blijft veren zoals een schokdemper niet goed is
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Haal die achter bollen er nog eens onderuit en kijk of er idd een demperplaatje in zit, het is een vlak plaatje uiteraard rond en er moet een heel klein gaatje in het midden zitten, zit dat plaatje er niet in dan is het idd een voorraadbol.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
Heb je een serie 1 of 2?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik zie in je profiel dat je een BX en ID hebt, en dan komt de aanschaf van hydraktiefbollen mij een beetje vreemd over. Je spreekt ook over achterdraagarm lagers vervangen (volgens mij een typische BX kwaal)
Over welke auto hebben we het eigenlijk ?
Totaal aantal Berichten: 2152
- C3 1.4 VTi Exclusive
Een xm krijgt soms ook wel eens scheve achterwielen en hij heeft het onderwerp onder XM geplaatst.
Oh sorry, niet goed opgelet, ik kwam via de zijdeur binnen….
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Ik moet dat nog veranderen , een tijdje geleden heb ik dus de overstap gemaakt naar xm (zoals te zien is op het forum) , en het zijn zeker geen voorraadbollen . Ik ben wel zo ver dat ik weet wat de verschillen is tussen die bollen.dus er zit ook een schokbreker in.maar kan ook zijn dat de xm zo hoort te veren (soepel) . Maar hij wil ook niet in de sportstand .Dus dit moet ik nog eens nakijken.
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
en wat ik nog wil toevoegen : de draagarmlagers achter is wel degelijk ook een xm kwaal . schijnbaar word het hele verhaal over de aanschaf van een xm door somige forum leden niet goed gelezen. bijna alle auto’s met onafhankelijk geveerde achterwielen hebben hier last van . dus ook het oh zo “degelijke” mercedes a type!
Totaal aantal Berichten: 4870
- Xsara Scootertje.
Het zou ook kunnen zijn, dat de druk in de hydractivebol de middelste te hoog is, dat kan ook dit veergedrag vertonen, of toch te grote demper gaatjes? Voor veert ze wel zoals het hoort?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
en wat ik nog wil toevoegen : de draagarmlagers achter is wel degelijk ook een xm kwaal . schijnbaar word het hele verhaal over de aanschaf van een xm door somige forum leden niet goed gelezen. bijna alle auto’s met onafhankelijk geveerde achterwielen hebben hier last van . dus ook het oh zo “degelijke” mercedes a type!
Oh, neem me niet kwalijk…....
Ik zal meteen het verhaal gaan lezen…
(Vond dat nl een beetje overbodig aangezien ik al jaren een XM heb, een grote inschattingsfout zie ik nu)