Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bij de demontage van het uitlaatspruitstuk van de cylinderkop van een 23-motor blijkt het eerste tapeindgat beschadigd te zijn: er is door boren een groter gat ontstaan, meer een sleuf. De andere 7 gaten zijn ok.
Het eerste tapeind van de eerste cylinder pakt dus niet, maar hoe nu verder?
> Is dit gat opnieuw uit te boren en dan draad tappen, heli-coil erin (of hoe heet dit?), groter tapeind plaatsen, soort verloop dan?
> Is dit gat te vullen en dan opnieuw te boren?
> Bestaan er tegenwoordig lijmen die dit soort problemen kunnen verhelpen?
> Hoe lang zou het goed gaan als het spruitstuk met 7 moeren (eigenlijk 3, want het is twee-delig) wordt vastgezet?
> Zou deze reparatie aan de kop uitgevoerd kunnen worden als de kop nog op het blok zit (motor uit de auto)?
Vragen, vragen, vragen, wie weet raad?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Waarschijnlijk kun je met vloeibaar metaal een heel eind komen. Je kunt dit bij de Gamma kopen, ligt op de afdeling lijmen tussen de Bison, Pattex en andere pruttel. Je kunt dan het slobgat vullen met deze epoxy waarbij je een tapeind in de juiste positie plaatst in het blok m.b.v. lijmtang en spruitstuk.
Naderhand krijg je het tapeind er dan niet meer uit. Meer werk is eerst het gat te vullen, waarbij je naderhand opnieuw schroefdraad gaat tappen om je
tapeind te plaatsen, dan kan hij er wel weer uit. Het ligt een beetje aan de positie maar alles lijkt mij te doen met ingebouwde motor.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de eerste optie, ik weet niet of een schroefdraadverbinding met dit spul enige levensduur heeft. En als het tapeind op zijn plekkie zit waarom zou íe er dan nog uit moeten?
http://www.bison.nl/NL/nl/index.do
Zoek onder producten op de naam “STEEL”
Oh, enneuh lees je PB’s!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Thx!
heb Bison inmiddels mailtje gestuurd.
Je PB-tje was eerder vanavond al in de post…
Spullen volgen in de loop van de week…ok?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Helemaal goed…....!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Grotere bout erin wordt moeilijk want geen ruimte bij spruitstuk. De bout weglaten gaat zeker fout. Spruitstuk gaat krom staan en pakking lekken.
Lijm kan werken maar er komen best krachten op en het wordt heel erg heet!
Kop laten lassen is eigenlijk de enige oplossing…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heli-coil kan goed, afhankelijk van de mate waarin het gat mogelijk verpest is . Anders dichtlassen. Al het andere leidt tot niets/ergernis etc.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:
Lijm kan werken maar er komen best krachten op en het wordt heel erg heet!
Volgens Bison hebben ze geen geschikte lijmen voor deze toepassing, te veel kracht en te hoge temp.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Wat is de diameter van het gat nu? Een M8-helicoil zou misschien uitkomst kunnen bieden?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Wat is de diameter van het gat nu? Een M8-helicoil zou misschien uitkomst kunnen bieden?
Het gat is nu een soort slobgat, de kleinste diameter is de oorspronkelijke 7 mm, de grootste diameter zit kort onder de 10!
De diepte is ongeveer 21 mm.
De maatvoering van de andere gaten:
diameter 7mm, diepte 23mm, de diameter van het uitstekende deel van het tapeind is 8mm.
Het ziet er een beetje uit alsof geprobeerd is uit te boren en dat de boor scheef is weggelopen…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Boordiameter voor M8-helicoil is circa 10 mm (ff googlen als je de preciese diameter wil weten). Zou moeten kunnen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Boordiameter voor M8-helicoil is circa 10 mm (ff googlen als je de preciese diameter wil weten). Zou moeten kunnen.
Ga ik voor, het blok gaat er toch helemaal uit, kan de vakman er goed bij!
De gaten in de spruitstukflenzen zijn royaal, dus beetje uit het lood hoeft dan geen probleem te zijn, thx!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Tja, als het blok er toch uit gaat kun je het natuurlijk goed doen. Vollassen en opnieuw boren en tappen. Een helicoil kan dan altijd later nog weer een keer, voor nood. Ik weet wel dat de schroefdraad van een helicoil vele malen sterker is dan van originele maar dit gaat met name op voor schroefdraad die vaak gebruikt wordt. Een tapeind voor een spruitstuk gaat er 1 keer in en dan nooit weer uit. Wil je het toch sterker maken, kies dan voor een stalen insert. Deze heeft t.o.v. een helicoil een nog groter draagvlak in het aluminium van de kop.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het gietaluminium, waar de kop van gemaakt is, is niet gemakkelijk lasbaar.
Een helicoil of stalen insert zou ik zeker eerst proberen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Nogmaals om de hele motor heen gelopen en vertrouw de algehele staat toch niet. Ben onbekend met historie, kwam uit auto die was weggezet met volle benzinetank EN volle LPG-tank.
Inmiddels het advies gekregen om dan eerst de kop te lichten en verder te kijken.
Voorlopig staat het blok (met bak) geparkeerd, ga nu verder met DV-blok met bekende historie, dat bouw ik in vertrouwen in, met mijn eigen (vertrouwde) 5-bak, koppeling en drukgroep, plus startmotor, remmerij en aandrijfassen.
Echter, aansluitend op het topic: de tapeinden voor het uitlaatspruitstuk op dit andere blok zitten niet allemaal even ver in het blok (sommige zitten vermoedelijk andersom). Het langste draadstuk zou in het blok moeten, dacht ik.
Mijn idee is om de maat te nemen, als ik te weinig draad heb om de moer vast te zetten een ring onder de moer leggen. Maar zal het tapeind voldoende kracht kunnen opnemen als het iets minder ver in het blok zit?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat je doen moet is alle tapeinden vernieuwen! Nu kan je erbij en die oude dingen zullen vroeg op laat breken….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ok, inmiddels al gebeurd, heb er M7 moeren bij die met sleutel 13 vastgezet moeten worden ipv 12. Heb ik daar eigenlijk wel ruimte voor, het is nogal krappe bedoening, dat spul vastzetten.
Wel begrepen dat afgeslepen dop handig is…