2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Bandenmaten
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 06 januari 2008 11:41 PM
  [ # 16 ]

Te gek,
Zoals ik het lees van die 180 en 185.. die kunnen zowel voor als achter..
Dus ik kan wel 4 de zelfde banden bestellen maar het is niet zoals het hoort?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 januari 2008 12:03 AM
  [ # 17 ]

Alle D-modellen horen achter op smalle banden te staan. Zo was het bedoeld.

Maar er mag dus breder op en dat kan ook op dezelfde velg. Maar absoluut MET binnenband, maar dat weten de bandenboeren ook wel.

Als je voor mooi wilt bestel je gewoon een paar 185érs voor en een paar 155érs achter. Continental heeft ze wel voor zo’n 52 euro. Winterbandjes maar die doen het in de zomer ook prima.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 07 januari 2008 01:58 AM
  [ # 18 ]
GW-tje schreef:

Alle D-modellen horen achter op smalle banden te staan. Zo was het bedoeld.

De 23 IE heeft dezelfde banden rondom Smile

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 07 januari 2008 12:06 PM
  [ # 19 ]

Per band inderdaad..

bedankt, ik ga voor mooi..

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 07 januari 2008 12:28 PM
  [ # 20 ]

Velgen met een rond gat waren gemonteerd op alle typen tot 10/68 en met een vierkant gat dus vanaf 10/68.  Uitzondering de ID,Dspecial en DSuper, de kregen deze wijziging in maart 1970.
Voor of achter maakt geen verschil !!!!!
En dus ook de bandenmaat niet.
In elk geval op één as dezelfde velgen monteren.
Op de injectie en break modellen zaten zowel voor als achter dezelfde maat banden.
En inderdaad NOOIT een band zonder binnenband monteren op een DS-velg, daar is de velg ongeschikt voor.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 07 januari 2008 05:15 PM
  [ # 21 ]
Pierre schreef:

Velgen met een rond gat waren gemonteerd op alle typen tot 10/68 en met een vierkant gat dus vanaf 10/68.  Uitzondering: de ID,Dspecial en DSuper, de kregen deze wijziging in maart 1970.
Voor of achter maakt geen verschil !!!!!

Dank voor deze informatie. Ik begon al te twijfelen over de betrouwbaarheid van “brede” velgen in combinatie met “smalle” banden Wink .

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 januari 2008 08:13 PM
  [ # 22 ]

Zelden zoveel halve waarheden en onwaarheden gezien als in dit topic!

Info van Michelin:

http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=40&lang=FR&dime;-M Vervolgens op Dimensions klikken.

De 155HR15 XAS en 165HR15 XAS zitten bij voorkeur op 4,5 inch brede velgen en de 180HR15 XAS bij voorkeur op 5 inch. Dat zijn de velgen met het ronde gat.
De 185HR15 XVS-P bij voorkeur op 5,5 inch brede velgen (met het vierkante gat).

En nu niet gaan schrijven dat Michelin bij de velgen mm vermeldt he? Eerst nadenken dan…..

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 07 januari 2008 08:36 PM
  [ # 23 ]

Met de schuifmaat kwam ik eerlijk gezegd ook aan verschillende breedtes…
Gelukkig zijn er lantaarnpalen langs de duistere wegen!

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 07 januari 2008 10:03 PM
  [ # 24 ]

Tegenwoordig is een bandenmaat iets als:

205/70 R15. 205 is de breedte in mm, 70 is de hoogte tov breedte ( dus 0,70 x 205) en R15 is de velg diameter in inch = 380 mm

Vroeger was de hoogte breedte verhouding altijd 0,80. Dus een DS band 185 R15 is eigenlijk een band 185/80 R15.

Nu wat voorbeelden om te zien wat de verschillende maten dus betekenen in diameter:
(180 x 2 x .80)+ 380 = 668mm(180 R15)
185 x 2 x .80)+ 380 = 676mm (185 R15)
(195 x 2 x .75)+ 380 = 672.5mm(195/75 R15)
(195 x 2 x .70)+ 380 = 653mm(195/70 R15)
(205 x 2 x .70)+ 380 = 667mm(205/70 R15)
(205 x 2 x .75)+380 = 687.5mm(205/75 R15)

Dus de 195/75 zit kwa diameter tussen de 180R15 en 185R15 in en is 1 cm breder dan de 185R15

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 januari 2008 10:12 PM
  [ # 25 ]

Dit zijn dan wel theoretische diameters; banden worden namelijk ingedrukt als er een auto op staat. Very Happy

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 januari 2008 10:51 PM
  [ # 26 ]

Dat noemen we dynamische rolstraal.

Citroen!

Profiel  
 
Mozes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 07 januari 2008 11:02 PM
  [ # 27 ]
Mozes schreef:

Op mijn ID zitten velgen met de centrale wielmoer. Dat is (zoals jullie natuurlijk weten) een afwijkende bandenmaat dan de latere modellen. Maar nu mijn vraag..  zijn er ook andere merken in deze maat dan Michelins?!

Anyone?

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 07 januari 2008 11:03 PM
  [ # 28 ]

Op de ID/DS velgen met vierkantgat ,dus de 5,5 inch velg, gemonteerd op alle modellen na 3/70 en op sommige al iets eerder (zie boven) werden de volgende banden standaard vanaf fabriek gemonteerd
155x15 XAS , achter, DSpecial,DSuper,DS20.
165x15 XAS , achter, DS 21,DS23, DSuper5.
180x15 XAS , voor ,  alle modellen behalve IE
180x15 XAS , achter, Break
185x15XAS , voor en achter DS21 IE en DS23 IE.

Zo is het te vinden de technische documentatie van Citroen (werkplaatshandboeken, technische/informatie nota’s,instructieboekjes etc).
Verder staat rond het ronde of vierkante gat in de velg de productie maand en jaar geslagen.  Een velg met een rond gat van ‘72 of nieuwer ben ik nog nooit tegengekomen evenmin als een velg met een vierkantgat van voor 9/68.
Dat Michelin nu een iets andere matencombinatie prefereert, hetzij zo.
De XVS band is halverwege de jaren 70 geintroduceerd en is niet standaard op de DS gemonteerd.
In de jaren 80 werd de 185x15XAS niet meer geleverd , toen werd er noodgedwongen voor XVS (een hoge snelheidsband) montage gekozen.

Om brede banden achter te monteren is het mogelijk noodzakelijk ook het achterscherm te wijzigen Vanaf de introductie van de IE zijn deze iets breder (of eigenlijk iets langer breed)

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 07 januari 2008 11:17 PM
  [ # 29 ]

Pirelli heeft ze in elk geval gemaakt, maar daar was niet mee te rijden.
Op een centrale wielbout ID/DS MOET gewoon Michelin X, vanwege het soepele en zachte karakter.  Staak het zoeken en ga sparen voor jezelf en je auto.  Gebruikte Michelins kun je in de tractionwereld makkelijk vinden.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 januari 2008 12:27 AM
  [ # 30 ]
Pierre schreef:

Op de ID/DS velgen met vierkantgat ,dus de 5,5 inch velg, gemonteerd op alle modellen na 3/70 en op sommige al iets eerder (zie boven) werden de volgende banden standaard vanaf fabriek gemonteerd:
155x15 XAS , achter, DSpecial,DSuper,DS20.
165x15 XAS , achter, DS 21,DS23, DSuper5.
180x15 XAS , voor ,  alle modellen behalve IE
180x15 XAS , achter, Break
185x15XAS , voor en achter DS21 IE en DS23 IE.

Zo is het te vinden de technische documentatie van Citroen (werkplaatshandboeken, technische/informatie nota’s,instructieboekjes etc).
Verder staat rond het ronde of vierkante gat in de velg de productie maand en jaar geslagen.  Een velg met een rond gat van ‘72 of nieuwer ben ik nog nooit tegengekomen evenmin als een velg met een vierkantgat van voor 9/68.
Dat Michelin nu een iets andere matencombinatie prefereert, hetzij zo.
De XVS band is halverwege de jaren 70 geintroduceerd en is niet standaard op de DS gemonteerd.
In de jaren 80 werd de 185x15XAS niet meer geleverd , toen werd er noodgedwongen voor XVS (een hoge snelheidsband) montage gekozen.

Om brede banden achter te monteren is het mogelijk noodzakelijk ook het achterscherm te wijzigen: Vanaf de introductie van de IE zijn deze iets breder (of eigenlijk iets langer breed)

Ook dit klopt niet helemaal: Hoewel de 185-15 XVS ook als V-band verkocht werd (als 185VR15 XVS), waren bijna alle 185-15 XVS(-P) banden, die op de DS-en gemonteerd werden, van de H-snelheidscategorie (dus 185HR15 XVS-P). Dus geen hogere snelheidsband.

Citroen!

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook