Gisteren zijn ze dan eindelijk geleverd, mijn C4 Grand Picasso 2.0 EB6V Ligne Business en mijn C4 Berline 1.6 Image.
Gisteren en vandaag natuurlijk uitgebreid alle mogelijkheden bekeken en even een stuk gereden. Ik ben alleen nog maar aan de Picasso toegekomen.
Mijn ervaringen tot nu toe:
Het rijgedrag van de C4 bevalt me prima. In tegenstelling tot de verhalen die ik gehoord heb, is de rechtuit stabiliteit van mijn C4 prima in orde. Hij trekt niet echt naar links of rechts.
De zijwind gevoeligheid valt ook best mee. Een MPV heeft nu eenmaal sneller last van zijwind. Mijn C5 kon daar overigens ook best veel last van hebben. Dus op dat gebied geen klachten.
Dan het sturen zelf.
Ik heb verhalen gehoord over het matige stuurgedrag van de C4. Hij zou last hebben van moeilijk stuurgedrag, soms zo erg dat je van de ene kant naar de andere kant van de weg stuurde voor je het in de gaten had. Ik moet zeggen dat ik daar helemaal geen last van heb. Hij stuurt netjes en zeker niet gevoelloos. Ook famillieleden die inmiddels in mij GP gereden hebben waren aangenaam verrast door het rijgedrag. één iemand vertelde me zelfs dat hij het stuurgedrag van de Toyota Verso veel slechter had ervaren.
De dubbelbeelden in de voorruit.
Tja, er is al veel over gezegd. En ja, ik zie het onder bepaalde omstandigheden ook. Vandaag viel het me op toen ik tegen de zon in reed. De auto’s aan de andere kant van de weg leken iets dubbel te zijn. Later op de dag zag ik inderdaad ook de koplampen iets dubbel.
Maar dit fenomeen zie ik (nu althans) alléén aan de randen van de voorruit. En dan moet je er echt op letten. Het stoort mij zeker niet.
Het schijnt zo te zijn dat kleinere mensen er meer last van lijken te hebben (ik ben zelf 1.87). Dat kan ik niet beoordelen, maar als ik lager door de voorruit kijk zie ik het niet meer of minder dan als ik gewoon rechtop zit.
Misschien heb ik een “goede” ruit want ik kan echt niet zeggen dat het gevaarlijke situaties oplevert zoals ik eerder ergens op dit forum las.
Dan de EB6V bak!
Ook al heel veel over gezegd op dit forum. Ik heb zowel met een handbak als met een EB6V uitgebreid proefgereden. Ik ben een groot liefhebber van het handmatig schakelen, maar vond de 1.8 toch net even te weinig voor zo’n zware auto (= persoonlijke mening hoor!). Dus toen bleef er alleen nog de EB6V want een automaat wilde ik zeker niet.
In eerste instantie vond ik de automatische stand van de EB6V helemaal niks tijdens de proefrit. Het “flipperen” daarentegen beviel me na een kwartiertje rijden prima. Ik ging er vanuit dat ik meestal flipperend zou gaan rijden als ik mijn auto zou krijgen.
Maar nu heb ik anderhalve dag in mijn C4 gereden en ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk alleen maar in de automatische stand rij. Ik “corrigeer” de automatische stand hooguit een keer met de flippers. En hoe meer kilometers ik maak, hoe meer ik de 6-bak leer aanvoelen. Het is een beetje een wisselwerking tussen rijder en auto. Hij “leert” mijn rijgedrag en ik leer zijn schakelgedrag kennen. Althans, zou heb ik het nu na 400 km ervaren.
Ja, het is even wennen. Maar ik kan nu al beter inschatten wat de auto gaat doen qua schakelen (voornamelijk wanneer hij gaat schakelen en naar welke versnelling). Ik heb niet de ervaring dat hij raar of abrupt schakelt. En als hij soms niet snel genoeg ver genoeg terugschakelt dan geef ik hem een zetje met de flippers. Maar dat komt eigenlijk weinig voor.
De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat de produktie datum van mijn auto 22 september 2007 is. Het kan dus zo zijn dat er toen al aanpassingen / verbeteringen zijn doorgevoerd ten opzichte van de eerste produktie exemplaren.
Ik ben er van overtuigd dat het helemaal goed komt tussen mij en de EB6V. En eerlijk gezegd had ik daar wel mijn bedenkingen bij toen ik hem bestelde…....want ik ben en blijf een voorstander van een hand bak.
Het is alleen wel belangrijk om te weten dat je geen automaat koopt met de EB6V. En dat hij daar dus ook niet mee vergeleken mag worden. Het is een elektrisch bediende 6 bak, als je dat niet wilt, dan moet je een automaat kopen.
Over het rijden op gas (ik heb op beide auto’s de LPG installatie voor de aktieprijs van 295 euro laten zetten) kan ik nog niet zo veel zeggen. Dat heb ik namelijk nog niet gedaan omdat de eerste pak ‘m beet 800 km (2 tanks) op bezine gereden moet worden.
Ik heb op dit moment maar 2 minpuntjes ontdekt:
Hoewel er allemaal opbergvakjes in de auto zitten kan ik mijn map met CD’s niet kwijt. Zelfs het instructieboekje past niet echt mooi in de dashboard kastjes (het past wel, maar je kan het niet mooi plat leggen).
Die kastjes hadden best wat dieper mogen zijn of wat platter ingedeeld.
Ander puntje is het feit dat 1 van mijn 2 telefoons niet in staat is om te bellen via de af-fabriek bluetooth installatie. Ik kan hem prima bedienen via het stuur, maar ik krijg geen geluid uit de boxen.
Al met al ben ik zeer tevreden over de C4GP tot nu toe. Of dat zo blijft zal de toekomst uitwijzen.
Eén opmerking wil ik wel plaatsen. Ik lees veel over wat er niet goed zou zijn qua ontwerp of rijgedrag van de C4.
Dan denk ik wel eens bij mezelf: Ga uitgebreid proefrijden (niet een half uurtje maar zeker 1,5 uur of langer) en koop de auto dan om hoe hij is. Niet om hoe hij had kunnen zijn.
Een MPV is geen sportieve auto. Een EB6V is geen handgeschakelde bak noch een automaat. Als je dat zoekt moet je geen C4GP kopen.
Echte technische problemen (of ontwerpfouten) zijn natuurlijk de verantwoordelijkheid van Citroën en de dealers.
Maar het ontwerp en de rij eigenschappen zijn zoals ze zijn, en als je er dan een koopt moet je daar later niet over gaan klagen.
C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
picasso77 schreef:...want het blijft een van de mooiste MPV’s van dit moment!
Hoezo, een van de…...DE.
tilanus schreef:picasso77 schreef:...want het blijft een van de mooiste MPV’s van dit moment!
Hoezo, een van de…...DE.
Zo is het maar net!
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Re: Ervaringen met mijn nieuwe C4’s
MichielC5 schreef:
.........Ik heb op dit moment maar 2 minpuntjes ontdekt:
Hoewel er allemaal opbergvakjes in de auto zitten kan ik mijn map met CD’s niet kwijt. Zelfs het instructieboekje past niet echt mooi in de dashboard kastjes (het past wel, maar je kan het niet mooi plat leggen).
Die kastjes hadden best wat dieper mogen zijn of wat platter ingedeeld…......
Voor het instructieboekje is een voorziening onder de rechtervoorstoel gemaakt.
VWB de CD’s heb ik ook nog niet de goeie plek gevonden..
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
Re: Ervaringen met mijn nieuwe C4’s
Gerrit T schreef:
Voor het instructieboekje is een voorziening onder de rechtervoorstoel gemaakt.
VWB de CD’s heb ik ook nog niet de goeie plek gevonden..
Gerrit
Die plek voor het instructieboekje zit niet in elke (G)C4P (zie elders in dit forum) en is type en optie-afhankelijk.
Ook de dubbelbeelden blijken per (G)C4P te verschillen. Er zijn er die het helemaal niet hebben en er zijn er die er heel veel last van hebben.
Succes met je GC4P, want kwa rijgedrag (en ook heel veel andere zaken) is het de beste MPV die op dit moment te koop is. (Hè Tilanus!)
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Klopt dat die voorziening onder de rechterstoel (lade) niet in ieder type zit. In mijn Busniness uitvoering zit het bijvoorbeeld niet. Lade is echter erg klein en nut ervan zie ik niet zo. Je moet jezelf zowat dubbelvouwen om het te bereiken en onderweg doe je dat toch al niet. Ik heb overigens nog nooit het nut van het in de auto bewaren van het instructieboekje ingezien. Het meeste van de handleiding kijk je onderweg toch nooit meer in en het boekje of dikke map (reclame van de dealer) ligt alleen maar in de weg. Ik maak altijd, zodra ik de meest moeilijke zaken onder de knie heb (meestal in een aantal dagen, hoe je gas of richting moet geven is in iedere auto hetzelfde), van de belangrijkste instructie’s (voor onderweg) een kopie. Dan heb je vier a4 tjes die je opgevouwen in het dashboardkastje legt. Wel werkplaatsboekje in de auto laten liggen voor de stempel van de beurten. Tip: instructieboekje is als pdf formaat te downloaden van de website van Citroën. Kan je de belangrijkste bladzijden gemakkelijk printen. Ook kan je de belangrijkste handelingen van de auto je voor de aflevering al eigen maken. Ik wist op deze manier bij de aflevering meer van de auto dan de verkoper en was een stuk sneller op weg.
Sinds 3 januari 2008 in bezit van
C4 Grand Picasso 2.0 LPG; Ligne Business; Burlat
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
kruimel1959 schreef:Klopt dat die voorziening onder de rechterstoel (lade) niet in ieder type zit. In mijn Busniness uitvoering zit het bijvoorbeeld niet. Lade is echter erg klein en nut ervan zie ik niet zo. Je moet jezelf zowat dubbelvouwen om het te bereiken en onderweg doe je dat toch al niet….
Vreemd, want in mijn LB zit het wel… Let wel op dat er gedoeld wordt op de kleine lade die slechts geschikt is voor het opslaan van je instructieboekje. De grote lade zit volgens mijn alleen op de Exclusive..
Lade
Heel vreemd. In mijn LB zit hij echt niet….
C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
He, geinig. Ik zie dat wij ongeveer hetzelfde wagenpark hebben..(alleen qua motorisering zit er wat vershil in)
Hopelijk komt er bij mij dit jaar nog een CX type 1 bij….
Er zijn wel vaker kleine wijzigingen in de modellen. Heb jij bijvoorbeeld een antenne op het dak, of heb je hem in je achterzijruitje zitten. (bij mij in de zijruit. Gelukkig niet zo’n spriet op het dak..)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
tilanus schreef:Er zijn wel vaker kleine wijzigingen in de modellen. Heb jij bijvoorbeeld een antenne op het dak, of heb je hem in je achterzijruitje zitten. (bij mij in de zijruit. Gelukkig niet zo’n spriet op het dak..)
Nou, ik hoop dat mijn GC4P in LB uitvoering wél zo’n antenne op het dak heeft, want antenne in de achterzijruit in mijn huidige Hyundai Trajet bevalt mij totaal niet. Vooral in de buurt van een sterke zender zoals de radio/televisie-mast van KPN bij R’dam-Waalhaven wordt ik gek van de ruis. Collega’s die een normale antenne hebben zeggen daar geen last van te hebben.
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5745.jpg)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik rijd nu zo’n driekwart jaar met m’n Grand Picasso en ik moet zeggen dat ik daar nog geen moment last van heb gehad..
tilanus schreef:He, geinig. Ik zie dat wij ongeveer hetzelfde wagenpark hebben..(alleen qua motorisering zit er wat vershil in)
![]()
Hopelijk komt er bij mij dit jaar nog een CX type 1 bij….Er zijn wel vaker kleine wijzigingen in de modellen. Heb jij bijvoorbeeld een antenne op het dak, of heb je hem in je achterzijruitje zitten. (bij mij in de zijruit. Gelukkig niet zo’n spriet op het dak..)
Ik heb een antenne op het dak.
C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
MichielC5 schreef:
Ik heb een antenne op het dak.
Ik heb een Exclusive: géén antenne op het dak (radio-ontvangst uitstekend!) en geen laatje o.i.d. voor het instructieboekje onder de stoelen. Wel LDWS en stoelverwarming. Misschien ontbreekt daarom het laatje?????
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)
Ik heb wél een antenne op het dak en ondervind geen last van ruis. Zelfs niet als ik langs de RAI rijdt, waar ik vroeger met mijn Pioneer radio wel altijd heel veel problemen had (KPN toren…).
Geen laadje onder de rechterstoel want daar zit de brandblusser! (belgisch?). Overigens een rotplek (je kan je voeten niet meer kwijt ) en waardeloos gemonteerd (2 lullige schroefjes (= vijzen in BE)) en ligt dus behoorlijk heen en weer te rollen…
Van 17/11/07 tot 31/12/09: C4 Picasso 7pl, Diesel FAP 138 pk, Automaat,
Exclusive, Pack Techno, Navidrive,
Aluminium Grijs
Belgisch Kenteken
Casey schreef:..een rotplek (je kan je voeten niet meer kwijt ) en waardeloos gemonteerd (2 lullige schroefjes (= vijzen in BE)) en ligt dus behoorlijk heen en weer te rollen…
idd had ik met de Berlingo ook problemen mee.