2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Te slappe multiriem
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 januari 2008 04:33 PM
  [ # 16 ]

Je kan ook de multi-snaar eraf gooien, motor startten en kijken of het geluid er nog steeds is.
Dan sluit je in iedergeval de D-riem en bijbehorende spanrollen uit.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 januari 2008 06:32 PM
  [ # 17 ]

Dat lijkt mij ook een verstandig plan.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 januari 2008 06:41 PM
  [ # 18 ]

Dat is best een mogelijkheid, jammer is alleen dat het gillen geen vast gegeven is, met andere woorden, de ene keer wel, de andere keer niet…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 januari 2008 07:06 PM
  [ # 19 ]

maakt het verschil als je veel verbruikers aanzet? en dus de dynamo zwaarder belast? En de airco aan?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 januari 2008 07:07 PM
  [ # 20 ]
boukewerff schreef:

maakt het verschil als je veel verbruikers aanzet? en dus de dynamo zwaarder belast? En de airco aan?

Ik hoor het meestal direct na starten bij een koude motor . Zal dat straks nog eens proberen zonder verlichting etc. Daarna alles aanzetten, als de boel dan gaat gillen, weten we weer wat meer.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 januari 2008 01:06 AM
  [ # 21 ]

Deze methode sluit problemen met de D-riem niet 100% uit, het beste is nog altijd de multi-riem eraf en zelf even kijken en voelen aan de rollen. Daarna even startten en spelen met het gas en luisteren of het geluid nog steeds aanwezig is.

Je geeft zelf al aan dat je de spanrol niet vervangen heb, dat ding kan de boosdoener zijn, ze gaan echt niet 2 riemwissels mee.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 08 januari 2008 07:26 PM
  [ # 22 ]

Die krukaspoelie, die begrijp ik niet. Dat is de onderste poelie naast de waterpomp, althans bij een 2.1 td. Die poelie bestaat uit een buitenste poelie waarover de v-snaar loopt, en een binnenste achter de beschermkap waarover de D-riem loopt. Ik ben daar geen rubber tegen gekomen, de buitenste zit op de binnenste gebout met 5 bouten maatje 10. Waar zit m nou het probleem wellicht dan dat ie zou gaan piepen??

Enne, kan je de spanrol vervange terwijl je de D-riem laat zitten op de kruk-en nokassen?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 08 januari 2008 11:29 PM
  [ # 23 ]

Hetgeen jij beschrijft is een uitgelopen scharnierpunt van de veer die de bovenste spanrol aanduwd .
Deze veer zit achter de HD pomp vast en aan de hefboom van de bovenste spanrol.

Je kan dit goed zien als je de wagen KOUD start en wat gas geeft , dan zie je de spanrol echt op en neer gaan .

Veer vervangen is geen eenvoudige klus ( echt prutswerk ) en ze kost nog wat ook , maar dit is de enige mannier om dit probleem op te lossen .

Heb dit al met al mijn XM’s en de Xantia gehad , dus ben al een beetje ervaringsdeskundige Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 09 januari 2008 12:04 AM
  [ # 24 ]

Hoi Walter,

ik neem aan dat je nu bedoelt dat de oorzaak van het gillen aan de spanrol zou liggen?

Dat het vervangen van de spanrol van een 2.1td is inderdaad een rotklus waar ik eerder niet mee doorgegaan ben. Zie ook een ander draadje daarover. Kan het ook zonder de riem te demonteren?

Het lijkt mij dat je de spanrol ook kunt ontspannen zonder de D-riem eraf te halen, en dat je daarna met blokkeren van de riem op de assen de spanrol zou moeten kunnen demonteren, wat inderdaad een rotklus is.

Ik heb dat ding in ieder geval nog liggen, dus dat scheelt weer.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 januari 2008 01:35 AM
  [ # 25 ]
malle pietje schreef:

Hoi Walter,

ik neem aan dat je nu bedoelt dat de oorzaak van het gillen aan de spanrol zou liggen?

Dat het vervangen van de spanrol van een 2.1td is inderdaad een rotklus waar ik eerder niet mee doorgegaan ben. Zie ook een ander draadje daarover. Kan het ook zonder de riem te demonteren?

Het lijkt mij dat je de spanrol ook kunt ontspannen zonder de D-riem eraf te halen, en dat je daarna met blokkeren van de riem op de assen de spanrol zou moeten kunnen demonteren, wat inderdaad een rotklus is.

Ik heb dat ding in ieder geval nog liggen, dus dat scheelt weer.

Ik heb het hier niet over een van de spanrollen van je distributieriem !!!

Een distributieriem kan in princiepe niet doorslippen , er staan tandjes op Wink

Wel over de spanrollen van je multi-v riem .

Het probleem is niet de rol op zich , wel aan de mechanische spanner die uw riem moet beletten van door te slippen . Aan de steun van de bovenste spanrol zit een scharnierpunt , aan het andere einde zit een zware veer die de reimspanning optimaal houd .
De spanrol die je moet opspannen en blokeren met een stift van ik dacht 6mm om een nieuwe reim te kunnen monteren.

Als nu de verbinding tussen de steun en de oog van de (druk) veer uitgelopen is heb je veel te weinig mechanische spanning . Dit geeft het gillen bij koude motor , mede door de darmee gepaard gaande zware belasting van alternator en HD pomp .

Zoals ik reeds schreef kan je dit ZIEN als je de motor start , de bovenste spanrol zal echt op en neer springen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 09 januari 2008 11:38 AM
  [ # 26 ]

Hmmm, dan zit ik volgens mij compleet verkeerd te denken. Ik kan me geen spanrol met veer bedenken anders dan die van de D-riem, al helemaal niet eentje die zichtbaar is.

Zou je misschien een foto kunnen maken van de spanrol?  Surprisedops:  Wink

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Gospel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 24-03-2007

Gepost: 10 januari 2008 01:50 AM
  [ # 27 ]

Pietje

Ik volg het draadje met interesse want volgens mij heb ik exact hetzelfde euvel in m’n 97’er 21TD met 260k.

(BX 1.6TRi) - (BX GTi 8v) - XM 2.1 TD

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 januari 2008 02:10 AM
  [ # 28 ]
malle pietje schreef:

Hmmm, dan zit ik volgens mij compleet verkeerd te denken. Ik kan me geen spanrol met veer bedenken anders dan die van de D-riem, al helemaal niet eentje die zichtbaar is.

Zou je misschien een foto kunnen maken van de spanrol?  Surprisedops:  Wink

Ga ik vrijdag proberen , nu is het donker als ik naar mijn werk vertrek en als ik thuis kom .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 14 januari 2008 10:55 PM
  [ # 29 ]

eindelijk auto EN camera gelijk ter beschikking :

 

 

 

De bovenkant van de veer zit achter de HD pomp , de onderkant aan de steun van de zichtbare spanrol .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 14 januari 2008 11:00 PM
  [ # 30 ]

Walter,

dank voor de foto’s, hoewel ik niet echt duidelijk voor ogen heb waar de veer precies zit…

Dit weekend ga ik in ieder geval de multiriem opnieuw spannen, de krukaspoelie bestuderen en dan maar eens kijken of ik die veer nog tegenkom…..

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook