1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rook uit uitlaat
alpeko
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 22 februari 2005 05:38 PM

Nee geen revolutionaire ontdekking; ik snap dat de uitlaat is bedoeld voor de uitstoot van uitlaatgassen. Maar het valt me op dat er aardig wat (witte) rook uit de uitlaat komt van mijn ZX 1.4i gedurende de eerste 10/15 minuten van mijn ritjes. Grote kans dat het komt omdat de motor nog niet warm genoeg is (i.c.m. het koude weer), want na verloop van tijd kan ik geen rook meer door mijn achterraam zien.

Ik weet eigenlijk niet of het gewoon normaal is. Misschien weten jullie het?

Profiel  
 
citroenbxcx
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005

- BX 1600 tzi automaat
Gepost: 22 februari 2005 05:43 PM
  [ # 1 ]

meestal is het condens uit je uitlaat die verdampt

Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 februari 2005 05:47 PM
  [ # 2 ]

inderdaad, is normaal omdat je dan condens ziet en omdat je motor koud is draait deze ook nog op een extra rijk verbrandinsmengsel.

bij mijn bx was het helemaal erg ‘s ochtends, ik creeerde een plaatselijk rookgordijn door de lpg die ‘s ochtends niet echt lekker ontbrandt en snel condenseert Rolling Eyes

mijn zx heeft er trouwens weinig last van maar ik heb zo’n naar beneden gericht pijpje, misschien dat dat ook scheelt.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
alpeko
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 22 februari 2005 05:54 PM
  [ # 3 ]

Ik heb er bij deze ZX ook meer last van dan bij mijn oude. Maar dat is niet zo vreemd want mijn oude blaasde de rook nog voor de bumper naar beneden en deze uitlaat steekt recht uit mijn achterbumper. Dus dat levert een leuk zicht op in mijn achteruitkijkspiegel.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 februari 2005 06:02 PM
  [ # 4 ]

Hoe beter je verbranding hoe meer witte rook. Dus hoe nieuwer hoe meer rook. Ook LPG verbrandt koud juist beter dan benzine en geeft een mooi damp gordijn!
Verder, hoe langer je uitlaat is hoe meer damp. De gassen koelen af!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 februari 2005 06:44 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Hoe beter je verbranding hoe meer witte rook. Dus hoe nieuwer hoe meer rook.

De schoorsteenpijp onder mijn ZX is ook naar beneden gericht, maar toch kan ik de witte pluimen bij een koude motor goed zien.

Bogaard je zegt “Hoe beter je verbranding hoe meer witte rook. Dus hoe nieuwer hoe meer rook” Confused:
Zegt dit ook enigzins wat over de staat en conditie van de motor?

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 februari 2005 07:33 PM
  [ # 6 ]

dan zou mijn auto wel erg slecht zijn want die rookt bijna helemaal niet Confused

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 22 februari 2005 08:44 PM
  [ # 7 ]

koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 februari 2005 02:33 AM
  [ # 8 ]
ieksEmmu schreef:

koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?

Mijn ZX gebruikt geen koelvloeistof, die witte pluimen zijn niet echt van die mistgordijnen die eruit komen, maar je ziet ze wel in je binnenspiegel.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 23 februari 2005 11:10 PM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:
ieksEmmu schreef:

koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?

Mijn ZX gebruikt geen koelvloeistof, die witte pluimen zijn niet echt van die mistgordijnen die eruit komen, maar je ziet ze wel in je binnenspiegel.

Je moet gaan uitkijken als de motor warm is en er nog steeds witte rook uit de uitlaat komt. Dan heb je het waarschijnlijk wel over koelvloeistof.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 februari 2005 02:29 AM
  [ # 10 ]
theiz schreef:

Je moet gaan uitkijken als de motor warm is en er nog steeds witte rook uit de uitlaat komt. Dan heb je het waarschijnlijk wel over koelvloeistof.

Ok, gelukkig is dat niet het geval, als de motor warm is dan komt er geen gekleurde rook meer uit de uitlaat Razz
Ik zei eerder dat mijn ZX geen koelvloeistof gebruikt, eigenlijk gaat er om de paar maanden een klein scheutje in, ongeveer een koffiebekertje.
Ik neem aan dat dit niet echt ernstig is Confused:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 februari 2005 02:46 AM
  [ # 11 ]
ieksEmmu schreef:

koelvloeistof die in de verbrandingskamers lekt?

Ik zag laast een geinige Corsa type A 1.6 GTI die overduidelijk last had van forse koelvloeistofmeeverbranding. De rookuistoot leek op een stoomtrein en er bleef echt een mistbank hangen op de snelweg hagen. Het stonk ook heel weeïg naar koelvloeistof (diegenen die wel eens een koelvloeistofspuiter hebben meegemaakt herkennen de geur). Ik zou mij dus niet zo snel ongerust maken over meeverbrandende koelvloeistof: dat ruik je onmiskenbaar als je erachter staat. En in de winter is een witte pluim achter de wagen de eerste 15 km bij diesel/benzineauto’s en permanent bij LPG auto’s heel gewoon.

Wel opvallend, de vorige keer dat ik een dergelijk type vervoermiddel zag (zo’n A type Corsa GTI)  rijden viel het vervoermiddel eveneens op door overmatige rookproductie: toen rook het naar overmatige verbranding van motorolie. Kennelijk niet zo’n goed product of ze worden ongelooflijk mishandeld. Of ze rijden nog bij bosjes rond maar vallen mij alleen op als ik er last van heb.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 februari 2005 03:06 AM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:

Wel opvallend, de vorige keer dat ik een dergelijk type vervoermiddel zag (zo’n A type Corsa GTI)  rijden viel het vervoermiddel eveneens op door overmatige rookproductie: toen rook het naar overmatige verbranding van motorolie. Kennelijk niet zo’n goed product of ze worden ongelooflijk mishandeld. Of ze rijden nog bij bosjes rond maar vallen mij alleen op als ik er last van heb.

Op de één of andere manier hebben die slOPELS meer dan gemiddeld last van olie problemen. Astra, Zafira, Corsa, etc allemaal bovengemiddels olieverbruik.

Ik snap niet dat zo een merk op nr 1 staat en de mensen maar Opels blijven kopen ConfusedConfused

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 februari 2005 10:07 AM
  [ # 13 ]

en maar klagen dat citroen olieverbruikers zijn Evil or Very Mad

* trots op zx is die nog altijd 0,0 liter olie verbruikt

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 24 februari 2005 10:19 AM
  [ # 14 ]

Ach, die van mij gebruikt een beetje koelvloeistof en zo nu en dan een beetje olie, maar ja.. kga binnenkort toch de klepseals en andere pakkingen vervangen als me nieuwe Cilinderkop met bewerkte nokkenas in m’n bezit is Very Happy

Profiel  
 
alpeko
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 24 februari 2005 11:21 AM
  [ # 15 ]

Als ik het zo lees dan hoef ik me geen zorgen te maken aangezien de rook maar van korte duur is (ik rijd immers niet op LPG). Ik heb hem nog maar pas, ik zal eens letten op het olie en koelvloeistofverbruik.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook