Te gek,
Zoals ik het lees van die 180 en 185.. die kunnen zowel voor als achter..
Dus ik kan wel 4 de zelfde banden bestellen maar het is niet zoals het hoort?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Alle D-modellen horen achter op smalle banden te staan. Zo was het bedoeld.
Maar er mag dus breder op en dat kan ook op dezelfde velg. Maar absoluut MET binnenband, maar dat weten de bandenboeren ook wel.
Als je voor mooi wilt bestel je gewoon een paar 185érs voor en een paar 155érs achter. Continental heeft ze wel voor zo’n 52 euro. Winterbandjes maar die doen het in de zomer ook prima.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Alle D-modellen horen achter op smalle banden te staan. Zo was het bedoeld.
De 23 IE heeft dezelfde banden rondom
Velgen met een rond gat waren gemonteerd op alle typen tot 10/68 en met een vierkant gat dus vanaf 10/68. Uitzondering de ID,Dspecial en DSuper, de kregen deze wijziging in maart 1970.
Voor of achter maakt geen verschil !!!!!
En dus ook de bandenmaat niet.
In elk geval op één as dezelfde velgen monteren.
Op de injectie en break modellen zaten zowel voor als achter dezelfde maat banden.
En inderdaad NOOIT een band zonder binnenband monteren op een DS-velg, daar is de velg ongeschikt voor.
Pierre schreef:Velgen met een rond gat waren gemonteerd op alle typen tot 10/68 en met een vierkant gat dus vanaf 10/68. Uitzondering: de ID,Dspecial en DSuper, de kregen deze wijziging in maart 1970.
Voor of achter maakt geen verschil !!!!!
Dank voor deze informatie. Ik begon al te twijfelen over de betrouwbaarheid van “brede” velgen in combinatie met “smalle” banden .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelden zoveel halve waarheden en onwaarheden gezien als in dit topic!
Info van Michelin:
http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=40&lang=FR&dime;-M Vervolgens op Dimensions klikken.
De 155HR15 XAS en 165HR15 XAS zitten bij voorkeur op 4,5 inch brede velgen en de 180HR15 XAS bij voorkeur op 5 inch. Dat zijn de velgen met het ronde gat.
De 185HR15 XVS-P bij voorkeur op 5,5 inch brede velgen (met het vierkante gat).
En nu niet gaan schrijven dat Michelin bij de velgen mm vermeldt he? Eerst nadenken dan…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Met de schuifmaat kwam ik eerlijk gezegd ook aan verschillende breedtes…
Gelukkig zijn er lantaarnpalen langs de duistere wegen!
Tegenwoordig is een bandenmaat iets als:
205/70 R15. 205 is de breedte in mm, 70 is de hoogte tov breedte ( dus 0,70 x 205) en R15 is de velg diameter in inch = 380 mm
Vroeger was de hoogte breedte verhouding altijd 0,80. Dus een DS band 185 R15 is eigenlijk een band 185/80 R15.
Nu wat voorbeelden om te zien wat de verschillende maten dus betekenen in diameter:
(180 x 2 x .80)+ 380 = 668mm(180 R15)
185 x 2 x .80)+ 380 = 676mm (185 R15)
(195 x 2 x .75)+ 380 = 672.5mm(195/75 R15)
(195 x 2 x .70)+ 380 = 653mm(195/70 R15)
(205 x 2 x .70)+ 380 = 667mm(205/70 R15)
(205 x 2 x .75)+380 = 687.5mm(205/75 R15)
Dus de 195/75 zit kwa diameter tussen de 180R15 en 185R15 in en is 1 cm breder dan de 185R15
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dit zijn dan wel theoretische diameters; banden worden namelijk ingedrukt als er een auto op staat.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat noemen we dynamische rolstraal.
Citroen!
Mozes schreef:Op mijn ID zitten velgen met de centrale wielmoer. Dat is (zoals jullie natuurlijk weten) een afwijkende bandenmaat dan de latere modellen. Maar nu mijn vraag.. zijn er ook andere merken in deze maat dan Michelins?!
Anyone?
Op de ID/DS velgen met vierkantgat ,dus de 5,5 inch velg, gemonteerd op alle modellen na 3/70 en op sommige al iets eerder (zie boven) werden de volgende banden standaard vanaf fabriek gemonteerd
155x15 XAS , achter, DSpecial,DSuper,DS20.
165x15 XAS , achter, DS 21,DS23, DSuper5.
180x15 XAS , voor , alle modellen behalve IE
180x15 XAS , achter, Break
185x15XAS , voor en achter DS21 IE en DS23 IE.
Zo is het te vinden de technische documentatie van Citroen (werkplaatshandboeken, technische/informatie nota’s,instructieboekjes etc).
Verder staat rond het ronde of vierkante gat in de velg de productie maand en jaar geslagen. Een velg met een rond gat van ‘72 of nieuwer ben ik nog nooit tegengekomen evenmin als een velg met een vierkantgat van voor 9/68.
Dat Michelin nu een iets andere matencombinatie prefereert, hetzij zo.
De XVS band is halverwege de jaren 70 geintroduceerd en is niet standaard op de DS gemonteerd.
In de jaren 80 werd de 185x15XAS niet meer geleverd , toen werd er noodgedwongen voor XVS (een hoge snelheidsband) montage gekozen.
Om brede banden achter te monteren is het mogelijk noodzakelijk ook het achterscherm te wijzigen Vanaf de introductie van de IE zijn deze iets breder (of eigenlijk iets langer breed)
Pirelli heeft ze in elk geval gemaakt, maar daar was niet mee te rijden.
Op een centrale wielbout ID/DS MOET gewoon Michelin X, vanwege het soepele en zachte karakter. Staak het zoeken en ga sparen voor jezelf en je auto. Gebruikte Michelins kun je in de tractionwereld makkelijk vinden.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Pierre schreef:Op de ID/DS velgen met vierkantgat ,dus de 5,5 inch velg, gemonteerd op alle modellen na 3/70 en op sommige al iets eerder (zie boven) werden de volgende banden standaard vanaf fabriek gemonteerd:
155x15 XAS , achter, DSpecial,DSuper,DS20.
165x15 XAS , achter, DS 21,DS23, DSuper5.
180x15 XAS , voor , alle modellen behalve IE
180x15 XAS , achter, Break
185x15XAS , voor en achter DS21 IE en DS23 IE.Zo is het te vinden de technische documentatie van Citroen (werkplaatshandboeken, technische/informatie nota’s,instructieboekjes etc).
Verder staat rond het ronde of vierkante gat in de velg de productie maand en jaar geslagen. Een velg met een rond gat van ‘72 of nieuwer ben ik nog nooit tegengekomen evenmin als een velg met een vierkantgat van voor 9/68.
Dat Michelin nu een iets andere matencombinatie prefereert, hetzij zo.
De XVS band is halverwege de jaren 70 geintroduceerd en is niet standaard op de DS gemonteerd.
In de jaren 80 werd de 185x15XAS niet meer geleverd , toen werd er noodgedwongen voor XVS (een hoge snelheidsband) montage gekozen.Om brede banden achter te monteren is het mogelijk noodzakelijk ook het achterscherm te wijzigen: Vanaf de introductie van de IE zijn deze iets breder (of eigenlijk iets langer breed)
Ook dit klopt niet helemaal: Hoewel de 185-15 XVS ook als V-band verkocht werd (als 185VR15 XVS), waren bijna alle 185-15 XVS(-P) banden, die op de DS-en gemonteerd werden, van de H-snelheidscategorie (dus 185HR15 XVS-P). Dus geen hogere snelheidsband.
Citroen!