5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
TZD Turbo heeft niet genoeg vermogen
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 07 oktober 2006 11:44 PM
  [ # 61 ]
knäckor schreef:

Ik zal eens over niet al te lange tijd een nieuw oliefilter en olie gaan halen dan… Olie is al belangrijk genoeg, bij een turbo al helemaal!

klopt ... tsja 10.000 is eigenlijk nog een vrij korte termijn hoor, maar het kost niet zoveel dus beter het zekere voor het onzekere.
15.000 zou ook makkelijk moeten kunnen ... 20.000 zelfs nog.

Maar hij is in het verleden ook altijd om en nabij de 10.000 km. weer voor een beurt geweest en in sommige gevallen is continuiteit beter dan verandering Wink [smilie=365.gif]

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
Gepost: 07 oktober 2006 11:49 PM
  [ # 62 ]

10.000 is lang genoeg…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 oktober 2006 01:45 AM
  [ # 63 ]
OscarTZDTurbo schreef:

Maar niet alle filters hoeven vervangen te worden om de 10.000 ... eigenlijk alleen de olie & oliefilter.

Brandstof is meestal 30.000 en lucht 40.000.

Shocked

Je wilt niet weten HOE vuil een luchtfilter bij een diesel er na zo’n lange tijd uitziet.
Juist het *ademen* van een diesel (benzine natuurlijk ook) is belangrijk…..ik ververs een Luchtfilter om de 10 a 15.000 km…..weet niet wat er af fabriek voor staat (stond) bij een BX….maar voor die paar euro’s was alleen het BESTE goed genoeg voor mijn BX’en. Smile

En bij de BX diesels komt het nogal eens voor dat er flink wat motorolie bij het luchtfilter aangezogen wordt….dat verstopt de boel natuurlijk ook.

Toen ik een paar weken geleden bij mijn net aangeschafte Punto TD het luchtfilter openmaakte wilde je niet weten wat ik aantrof….een volledig dicht gekoekt filter, gitzwart dus en een compleet *bos* erin.  Cool

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 23 oktober 2006 03:19 PM
  [ # 64 ]

kat gedemonteerd

weer even een kleine update:

Ik heb de gekatalysatorde Smile  voorpijp vervangen voor een exemplaar zonder kat (kostte me 36 euro, geen geld!) en preventief toch maar het brandstoffilter vervangen. Het luchtfilter kon echt nog wel een paar km’s mee.

Gisteren even op de snelweg gereden. Hij trekt wel iets beter, maar een gti eruit trekken van 120-150 zoals Marten zei, is helaas nog niet aan de orde. Heb de top nog niet kunnen uitproberen, was te duk. Maar het zag er nog niet rooskleurig uit. Dan toch binnenkort even een ritje naar Marten. Misschien is de turbodruk de boosdoener.

Ik hoor nu wel de turbo fluiten bij bepaalde toerentallen, dat is toch ook wel stoer Surprisedops:

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 oktober 2006 03:37 PM
  [ # 65 ]

Re: kat gedemonteerd

knäckor schreef:

...Ik hoor nu wel de turbo fluiten bij bepaalde toerentallen, dat is toch ook wel stoer Surprisedops:

Fluiten ?.....hm, ik hoorde bij alle tzd-turbo’s ze meer op de achtergrond zachtjes *loeien*....misschien is er toch iets lek of zo waardoor hij te weinig druk krijgt van de turbo.
Enfin, als Marten je ermee helpt zul je er wel achter komen.

Het luchtfilter kon echt nog wel een paar km’s mee.

Ook al zit er geen olie of ander grof vuil op/in….ook het fijne stof zit er natuurlijk in (en dat houdt ook tegen).....tenzij je weet wanneer hij voor het laatst is vernieuwd, maar om e.e.a. uit te sluiten zou ik er gewoon een nieuwe in zetten, kost ongeveer tussen de 15 en 20 euro. Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 23 oktober 2006 03:44 PM
  [ # 66 ]

Re: kat gedemonteerd

Bram schreef:
knäckor schreef:

...Ik hoor nu wel de turbo fluiten bij bepaalde toerentallen, dat is toch ook wel stoer Surprisedops:

Fluiten ?.....hm, ik hoorde bij alle tzd-turbo’s ze meer op de achtergrond zachtjes *loeien*....misschien is er toch iets lek of zo waardoor hij te weinig druk krijgt van de turbo.
Enfin, als Marten je ermee helpt zul je er wel achter komen.

Ja het zou best eens kunnen zijn, alleen vraag ik me dan wel af waarom ik het pas hoor sinds mijn kat er tussenuit is..  Overigens heb ik onlangs op mijn intercooler een vettig plekje geconstateerd. Misschien is dat wel een lekje Shocked moet ik weer op zoek naar een nieuwe intercooler. Maargoed, het zou wel makkelijk repareren zijn. Ik heb al na zitten denken over een opstelling om de intercooler op lekkage te testen…. eerst de druk maar eens meten inderdaad, dan weten we een hoop meer.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 23 oktober 2006 03:47 PM
  [ # 67 ]

Ik had op vrijwel al mijn intercoolers wel een zwarte plek zitten op de hoek(en)...maakte ik me niet zo ongerust over hoor Cool

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 23 oktober 2006 03:51 PM
  [ # 68 ]
Bram schreef:

Ik had op vrijwel al mijn intercoolers wel een zwarte plek zitten op de hoek(en)...maakte ik me niet zo ongerust over hoor Cool

Surprisedops:  Dan ga ik er maar even vanuit dat ik dat ook niet hoef te doen.

Bram schreef:

Het luchtfilter kon echt nog wel een paar km’s mee.

Ook al zit er geen olie of ander grof vuil op/in….ook het fijne stof zit er natuurlijk in (en dat houdt ook tegen).....tenzij je weet wanneer hij voor het laatst is vernieuwd, maar om e.e.a. uit te sluiten zou ik er gewoon een nieuwe in zetten, kost ongeveer tussen de 15 en 20 euro. Wink

Het luchtfilter is nog geen 10.000 km geleden vervangen.

/edit: maar voor de zekerheid heb ik hem net toch maar even vervangen, en een fles dieselcleaner door de tank gemikt Surprised Samen 21 euro, voor dat geld kon ik het niet laten.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 oktober 2006 09:44 PM
  [ # 69 ]

Marten, ik heb je ge-pb’t. Ik hoop dat we binnenkort eens naar de turbodruk kunnen kijken Very Happy als je er tijd voor hebt.

Groet Ricolt

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 08 november 2007 08:36 PM
  [ # 70 ]

Beste forummers. Met veel interesse dit draadje gelezen, maar hoe is het nu afgelopen met het gebrek aan acceleratievermogen? Ricolt?

Ik heb een soorteglijk probleem. Mijn TZD Turbo staat nu op 408,000 en mijn turbo heeft altijd goed gewerkt. Inkomen bij 2500tpm en fors doortrekken tot 4000tpm. Wel werd er dan een stevige mist opgetrokken achter de auto. Ik heb een turbodrukmeter ingebouwd. Zie de sticky “Gti dash inbouw”. De turbodruk was maximaal 0.8 bar.

Sinds enige tijd is de max turbodruk nog maar 0.65bar en is de acceleratie tot 150 km/pu als bij een ongeblazen diesel en veel sneller loopt hij niet meer. Er wordt ook geen mist meer opgetrokken bij het gas intrappen.

Afgelopen weekend onderhoud gedaan: olie+filter, luchtfilter en brandstoffilter vv. Intercooler losgenomen en schoongeblazen, hier zat geen noemenswaardige troep in. Rubber pakking was OK. wel was de rubber verbinding met de harmonicastructuur tussen luchtfilter en inlaat van de turbo gescheurd. Dit heb ik met ducktape dichtgeplakt.
Dit alles heeft niets geholpen.

Mijn turbodrukmeter is afgetakt op de slang tussen intercooler en brandstofpomp. Ik meet dus nog wel turbodruk, maar de druk loopt veel langzamer op dan voorheen boven de 2500tpm en haalt ook niet meer het maximum.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 november 2007 08:44 PM
  [ # 71 ]
cussylechatel schreef:

Beste forummers. Met veel interesse dit draadje gelezen, maar hoe is het nu afgelopen met het gebrek aan acceleratievermogen? Ricolt?

Ik heb een soorteglijk probleem. Mijn TZD Turbo staat nu op 408,000 en mijn turbo heeft altijd goed gewerkt. Inkomen bij 2500tpm en fors doortrekken tot 4000tpm. Wel werd er dan een stevige mist opgetrokken achter de auto. Ik heb een turbodrukmeter ingebouwd. Zie de sticky “Gti dash inbouw”. De turbodruk was maximaal 0.8 bar.

Sinds enige tijd is de max turbodruk nog maar 0.65bar en is de acceleratie tot 150 km/pu als bij een ongeblazen diesel en veel sneller loopt hij niet meer. Er wordt ook geen mist meer opgetrokken bij het gas intrappen.

Afgelopen weekend onderhoud gedaan: olie+filter, luchtfilter en brandstoffilter vv. Intercooler losgenomen en schoongeblazen, hier zat geen noemenswaardige troep in. Rubber pakking was OK. wel was de rubber verbinding met de harmonicastructuur tussen luchtfilter en inlaat van de turbo gescheurd. Dit heb ik met ducktape dichtgeplakt.
Dit alles heeft niets geholpen.

Mijn turbodrukmeter is afgetakt op de slang tussen intercooler en brandstofpomp. Ik meet dus nog wel turbodruk, maar de druk loopt veel langzamer op dan voorheen boven de 2500tpm en haalt ook niet meer het maximum.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Het membraam van het inspuitventiel kan stuk zijn. Dat is dat klepje waar die genoemde slang naar toe gaat op de brandstofpomp. Gaat vaker stuk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Keesjr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 16-09-2006

Gepost: 09 november 2007 12:45 AM
  [ # 72 ]

Zitten je uitlaatdempers niet dichtgekoekt of verstopt door een losgeraakt binnenwerk??
Opeens duidelijk vermogensverlies KAN ook duiden op een brandstofpomp die dood aan het gaan is (zelf kortgeleden meegemaakt).

gun police bent u ook zo’n fan van de politie??

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 09 november 2007 03:03 AM
  [ # 73 ]

Mijn auto doet het weer prima. Ik heb de brandstofpomp een stukje opengedraaid en de turbodruk een beetje opgeschroefd, mijn turbodruk ligt nu zo rond de 1 bar. Trekt en rijdt prima, ik vestig er alleen geen zuinigheidsrecords mee Smile

Maar aangezien bij jou de turbodruk vrij laag is zou ik toch eerder denken aan een lek in je inlaattraject - tussen de turbo en het spruitstuk - of een gebrekkige turbo. Nou schreef je al dat je aanzuigslang stuk is geweest, dus het is niet ondenkbaar dat er iets in je turbo terecht is gekomen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 08 januari 2008 08:14 PM
  [ # 74 ]

Het membraam van het inspuitventiel kan stuk zijn. Dat is dat klepje waar die genoemde slang naar toe gaat op de brandstofpomp.

Nou inmiddels is de diagnose gesteld en het probleem verholpen. De turbo is afgeperst door op de luchtinlaat een vaccumslang te zetten. Toen hoorde een gorgelend geluid aan het dunne brandstofslangetje dat aan het ventiel zit dat de brandstof regelt wanneer de turbo inkomt. Conclusie ventiel lekt inwendig (kapotte membraam). Het is ook mogelijk dat het ventiel uitwendig lekt, maar dan schijnt het toerental bij stationair draaien ineens op te kunnen lopen.

Nadat er een nieuw ventiel is ingezet evens proefgereden. Omdat ik een turbodrukmeter heb was het resultaat zichtbaar, en uiteraard voelbaar. Auto trekt weer als een lier en druk met gemak op 0.8 bar.
Conclusie: vermogen is weer top in orde!

PS: reed vanochtend net bij Delft Noord onder het viaduct v.d. A13 toen die Peugeot in de lucht vloeg. Wat een luchtdruk. Ik ben nog gestopt op de vluchtstrook ri. Rotterdam samen met ongeveer 8 andere auto’s. Ik dacht in eerste instantie dat er een vuurwerkbom van het viaduct was afgegooid. Was even schrikken. De BX werd echt een beetje opzij geduwd door de druk.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook