Hoi,
De blower van mijn Xsara 16i br. (bj2000) heeft de geest gegeven. Dwz hij doet het alleen nog maar op stand 4. In alle andere standen doet hij niks meer. Bij het draaien aan de blower-knop hoor je wel de kachelklep-motor draaien. Ik denk zelf aan vervangen van het 3 knops bedieningspaneel onder de radio. Iemand ervaringen hiermee of een andere suggestie?
Gr Vicsevents
Citroen roule bien!!!
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kachelweerstand
Dat zit onder het dashboardkastje
Als het een Xsara is met een airco dan is de module tegen de kachelblower defect, rechtsonder in het kachelhuis te bereiken.
Als de blower nog intact is kan je bij de electrozaak een tweetal transistoren kopen [model MJ 11015, kost ong. 7 euro p. stuk].
Anders kost een module bij de dealer plm. 125 en met motor 200 euro.
blower Xsara weer klaar!
Hoi, 100 punten Arjan! Had zelf ook al aan de kachelweerstand gedacht. Ik heb inmiddels een nieuwe gemonteerd. 14euro nog wat bij Citroen. Eerst even het d.b. kastje demonteren. 6 torxparkers. vergeet lampje niet. Hij zit linksachter het dashbord kastje. Stekker loshalen. Bajonetfitting linksomdraaien om te ontgrendelen. Nieuwe kachelweerstand erin en alles weer op zn plek monteren. Half uurtje en de Xsara ventileert weer op alle 4 de standen!
Citroen roule bien!!!
Totaal aantal Berichten: 27890
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed werk
Sommige dingen lijken moeilijker als ze zijn
Even op het forum gezocht op de trefwoorden “blower” en “xsara” ...en toen kwam ik uit op dit topic. Want ook ik zit zojuist met een overijverige blower. Ik zat zojuist in de Xsara en “out of the bleu” begon de blower spontaan op maximaal vermogen te loeien?!?!?! De blower is niet meer uit te zetten en loeit constant door tijdens het rijden. Warm en koud werkt wel. Oftewel de standenknop reageert niet en kan ook helemaal niet meer uitgezet worden. Of de airco goed functioneert, daar kom ik niet helemaal achter met die ‘orkaanwind’ uit het dashboard. Het lampje van de airco gaat overigens wel aan, dat wel. De airco heeft vorige maand een onderhoudsbeurtje gehad overigens.
Uit dit topic maak ik op dat de kachelweerstand kapot kan zijn. Ik snap waar ‘ie zit (onder het dashboardkastje) maar hoe ziet ‘ie er ongeveer uit? Eenvoudig te vervangen?
Hoi ik heb dus hetzelfde probleem, geen blower(aanjager) airco tja… lampje brand haha
en de keuring komt eraan dus….
wel komt er wat warme lucht(alleen warm) uit de ventilatie roosters maar daar is ook alles mee gezegd
vraag 1
ik heb de kappen van het stuur afgehaald om te kijken bij het contact slot, maar waar moet ik naar kijken? heb wat gekleurde draden die met een stekkertje aan het contactslot vast zitten
en volgens mij zitten die prima
vraag 2
heb het dashboard kastje eruit en daar zie ik aardig wat draden en onderdelen,
welke moet ik hebben?
o en in het zekeringen kastje naast het stuur zit geen 40A zekering (achter die grote klep dus)
ik hoop dat iemand me kan helpen