In diameter een kleine 1.5cm uit mn hoofd. Ik zal m morgen maar moeten volgen met de hand en hopelijk blijkt het een simpele verwarmingsslang te zijn, hoewel de link met de verwarming en de carterpan me dan niet duidelijk is…..
Slangetjes zijn opzich natuurljk niet zo gek duur, het wordt alleen altijd ingewikkeld als je verschillende diameters moet gaan koppelen.
Enfin, systeem eerst leeg maken (helemaal, want de slang eindigt vrijwel op het laagste punt van de motor) en dan de slang maar losgooien en kijken waar ie vandaan komt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:maar nu even een vraagje;
Van onderaf gezien, staand onder de katalysator zie je de achterkant van het blok gezien op de carterpan. Midden achterop het blok zit een koelvloeistofslang die richting de kop loopt en daarna (van onderaf) onzichtbaar wordt.
Die slang is vermoedelijk de oorzaak van de kv lekkage. Maar waar komt de slang vandaan, is het aan of afvoer en blijft de slang 1 diameter, of verloopt ie? Het ligt sterk voor de hand dat daar de lekkage vandaan komt want er zit opgedroogde kv onderop de slang, daar waar ie op het blok eindigt..
het betreft een 2.1td uit 1995. Iemand enig idee?
Hmm, het is me nog niet duidelijk.
Je hebt aan de rechterkant (vanaf de achterkant gezien) een waterpomphuis waar voor zover ik weet al het slangenwerk op aangelsloten zit.
Daarop zit
-ontluchtingsslang met ontluchtingsnippel naast het inlaatspruitstuk
- slang naar het expansievaatje (ong. 2 cm dik)
- dikke slang naar de radiateur. (ong. 4 cm dik)
- metalen leiding naar boven voor t kachelhuis. (ong. 1.5 cm dik)
- metalen leiding naar de rand van de cilinderkop (ong. 1.5 cm dik)
deze metalen leidingen dichten af met ene o-ring op het waterpomphuis
Verder zit op de zijkant van de kop zit nog een kunsstof uitgang die via een rubber slang op het kachelhuis aangesloten is. Deze is ong. 2cm dik.
Op de voorkant van het blok zit de dikke slang die bovenop de radiateur zit en nog weer een overloop/luchtvereffeningsslang naar het expansievaatje. Ook zit hier weer een rubber slang op die weer op de metalen buis zit die van het waterpomphuis komt.
Een rubberen pijp middenop de achterkant het blok kan ik mij niet herinneren. Alleen de retourleiding van de turbo is van rubber en zit midden op het onderblok. Maar ja, dat is een olieslang. De aanvoerolieleiding voor de turbo zit trouwens op de voorkant vanhet blok en loop ook langs de cilinderkop naar achteren. Zit die pijp echter op het onderblok of kon het ook de kop zijn?
Waarom ga je niet naar de dealer, zoek je met de magazijnman uit welke slang het is en bestel je hem. Met slangetjes en pijpjes aan elkaar klooien ben je veel langer bezig. Koelslangen zijn niet echt goedkoop (heb er van de week ook nog een besteld) maar een fijne goed passende slang is ook wel wat waard.
Als ik het zo lees moet het de retourslang van de turbo zijn waar de opgedroogde kv aanslag op zit. Dat betekent dat de kv daarboven ergens lekt, op de slang komt en via de slang naar beneden loopt. Dat betekent ook dat het lek ergens anders zit.
Ik ga pas naar een dealer als het echt niet anders kan, dwz, alleen als ik zeker weet welke slang het moet zijn, ik dezelfde slang niet bij de brezan kan krijgen en de citroen-beun hem niet heeft. Liever nieuw dan 2e hands hoor, maar de dealer is wel een heel vies woord!!!
Even serieus, afleidend uit jouw verhaal, en wat heel logisch klinkt, is de slang waarvan ik vermoedde een lek te bespeuren, kan haast niet anders dan de turbo retourleiding zijn. De lekke slang moet dus hoger zitten. Zit niets anders op dan met draaiende motor zoeken naar een lek….
Bedankt in ieder geval! Anders had ik olie in mn gezicht gehad in plaats van koelvloeistof in een bak!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:
Even serieus, afleidend uit jouw verhaal, en wat heel logisch klinkt, is de slang waarvan ik vermoedde een lek te bespeuren, kan haast niet anders dan de turbo retourleiding zijn. De lekke slang moet dus hoger zitten. Zit niets anders op dan met draaiende motor zoeken naar een lek….
Bedankt in ieder geval! Anders had ik olie in mn gezicht gehad in plaats van koelvloeistof in een bak!!!
Vul de KVS tot max bij. Rij em gewoon goed warm en als er ergens een lek zit gaat ie dan wel pissen. Anders zul je hem af moeten (laten) persen. Misschien dat je het bij een DHZ garage kan doen (als ze zo’n pompje hebben). Of zoals ik heb gedaan. Snijdt het dikke stuk van een autobandventiel af, schuif em in een dikke slang (1 cm doorsnede) vastmaken met een slangklem: zet het andere eind van de slangklem op een geschikt punt (bijv. ergens op een tuutje voor de thermocontacten (andere slang die je losneemt afdichten met een bout).
Vervolgens goed kijken waar het lekt als je de druk erop zet.
Brezan (dat vind ik een heel wat smeriger wordt dan dealer) heeft over het algemeen geen voorgevormde slangen. Voor voorgevormde slangen moest ik altijd bij de dealer terecht.
Dan kun je idd verschillende diameters slang en verlooppijpjes aan elkaar klooien (en met mijn creatie heb ik dat zeker moeten doen) maar als je kan kiezen voor nieuw en voorgevormd van de dealer of aan elkaar klooien met universeel spul dan wist ik het wel..
Met dat laatste heb je volledig gelijk. En Brezan vind ik persoonlijk een topzaak, al is het alleen maar omdat ik dezelfde korting krijg als garages (zo ontdekte ik vorige week).
Het eerst dat je stelt, warm rijden en naar het sissen zoeken is de hele achtergrond van het vermoeden dat het de koppakking was, er was namelijk, noch met draaiende warme motor, noch met de hand overal langs geen druppel te vinden.
Maar dat ligt dus sinds vanochtend anders. Als het meezit kan ik nu inderdaad zien waar het lek zit en zo niet, dan wordt het op door jou beschreven manier achterhaald.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Met dat laatste heb je volledig gelijk. En Brezan vind ik persoonlijk een topzaak, al is het alleen maar omdat ik dezelfde korting krijg als garages (zo ontdekte ik vorige week).
Het eerst dat je stelt, warm rijden en naar het sissen zoeken is de hele achtergrond van het vermoeden dat het de koppakking was, er was namelijk, noch met draaiende warme motor, noch met de hand overal langs geen druppel te vinden.
Maar dat ligt dus sinds vanochtend anders. Als het meezit kan ik nu inderdaad zien waar het lek zit en zo niet, dan wordt het op door jou beschreven manier achterhaald.
Sja, het blijft als DHZer natuurlijk klooien. Ook met de door mij beschreven methode kun je max. de druk testen die door de drukdop op het expansievaatje wordt tegengehouden. Maar eigenlijk wil je er nog wel meer druk op kunnen zetten. Het hangt natuurlijk weer met je relatie van een garage af of ze het zo even on the fly voor je testen of dat je een afspraak moet maken of 3 weken. Maar afpersen met een pompje ipv de drukdop werkt het beste.
Verder heb je nog last dat bepaalde lekkages niet altijd optreden. Kan het er net van afhangen of een bepaalde slang door een motorkanteling in een bepaalde hoek wordt gedwongen. Dus met het koelsysteem onder druk de slangen bewegen en inknijpen is ook een methode.
Let er verder op dat met de door mij aangegeven methode je wel lucht in het koelsysteem brengt. Als je meer dan 1.3 bar (of wellicht ietsje meer of minder) erop zet, komt de lucht (en daarna water) er bij de drukdop op het expansievaatje weer uit. Ideaal is het dus zeker niet.
Persoonlijk vind ik de Brezans waar ik geweest ben gewoon ballententen. Beperkt assortiment: steunende en kreunende medewerkers als je een ander merk onderdeel wilt (Bijv. purflux/valeo of bendix ipv fram/sachso of ferodo).
Bij andere zaken in bijv. Den Bosch betaalde ik wel eens minder dan dat je bij de Brezan betaalt MET korting. Trouwens, met de magazijnman van div. dealer heb ik een uitstekende ervaring. Mits je maar weet wat je nodig hebt. En niet zeuren/kreunen over de prijzen. Als medewerker kan hij je best korting geven als je vaker komt (weet niet precies wat de criteria zijn) maar uiteindelijk is hij ook maar een kleine spil in het citroen raderwerk, dus kun je hem de prijzen ook niet aanrekenen.
Die positieve ervaringen heb ik nu juist weer bij de Brezan bij mij in de buurt. Kortingen van 40% zijn geen uitzondering. En ach, ik gebruik uiteraard de dealers en citroen garages als de Brezan niet exact het juiste onderdeel heeft.
Ik geloof niet dat ik de lek niet kan vinden als het er met druppels tegelijk uitloopt, onder druk moet er dan natuurlijk een straaltje uitkomen. Als dat niet werkt ga ik er wel druk opzetten of gewoon nog beter zoeken!
Ik houdt u op de hoogte!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Om het draadje even netjes af te ronden,
het misterieuze koelvloeistof verbruik werd veroorzaakt door een lekke koppakking. Nadat ik de motor had laten afpersen, was nog steeds niets te zien, geen druppel op de vloer. Op de brug kwamen we er pas achter dat er achterop het blok een vochtige rand zat, en waar bij zware belasting of zeer warme motor toch flink wat water uitkwam.
Na van mn eerste zenuwinzinking te zijn bekomen en met een kop koffie en de garagist nog eens goed alles op een rijtje te hebben gezet, was de conclusie dat de kop welliswaar lek was, maar dat dit alleen van de koelleidingen naar buiten lekte. In de olie, koelvloeistof en uitlaatgassen was niets te ontdekken dat duidde op interne lekkage.
De oplossing was dan ook simpeler dan gedacht. Op aanraden van de garage heb ik een blikje Bars Leak in de radiatorslang gegoten. De korreljes hiervan lossen op in het water. Als de stof in aanraking komt met lucht, boven een bepaalde temperatuur (dus niet bij koude motor), lost het op en vormt het een vaste stof.
Na circa 250 km was het lek dicht, daarna heb ik nog wekelijks het lek gecontroleerd op vochtigheid maar sindsdien is eht lek keurig gedicht!
Een simpele methode dus, maar zeer effectief! Er staat nu een dikke 15000km extra op, en nog steeds is het lek potdicht!
Het draadje zou in principe ook dicht kunnen nu.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dat is ranzig spul man, alle kleine kanaaltjes kunnen hierdoor ook dichtslippen met alle koelproblemen van dien. Daarbij is het maar afvragen hoe lang het houdt. Je koppaking geeft toch al aan op te zijn, maar tot hoelang kan je het oprekken? Ik zou vast gaan sparen voor een nieuwe koppaking Nu je de zwakste schakel uit je koppaking hebt gedicht is er wel een volgende zwakke schakel.
Ouwe mopperkont
Die conclusie zou je kunnen trekken. Ik heb recentelijk de KV nogmaals doorgespoeld en ververst om die troep eruit te krijgen en daarna het systeem nog eens afgeperst. Daaruit bleek dat het systeem in hele goeie staat is. Ik hou het natuurlijk wel strak in de gaten.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!