Na het starten van mijn Xsara (warme start) en tijdens het stationair draaien (warme motor) komt er een diesellucht mijn auto binnenwaaien. Onder het rijden zelf ruik ik het niet. De motor loopt verder goed.
Volgens de monteur van de garage waar ik de auto in onderhoud heb (Bovag, geen citroënspecialist, wel Renault) is één van de verstuivers niet goed meer en moet deze vervangen worden. Alleen het onderdeel zelf kost volgens hem al € 400,= exclusief garage-uren en BTW.
Ik heb daar zelf niet zo’n kijk op en mijn vraag is of in dit soort gevallen direct de verstuiver vervangen moet worden of zijn er nog alternatieven en, als vervanging nodig is, liggen de kosten van een verstuiver dan in die richting?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat is de kilometerstand?
Is het een lucht van verse of verbrande diesel?
Mocht er inderdaad een verstuiver niet meer goed zijn dan loopt dit aardig in de papieren ja..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die verstuivers kosten inderdaad veel geld. Ik betaalde 3 jaar terug al € 340 ex o.i.d. en dat zal wel niet minder geworden zijn.
Echter: het schijnt dat bij een 2.0HDi een afdichting tussen injector en blok soms de geest geeft (die ringen kosten vrijwel niets), en dan zou de injector gewoon kunnen blijven ( link ). Verder kunnen er ook andere oorzaken zijn die diesel lekken, dus waarom is de injector de schuldige volgens de monteur?
Mocht de injector nu wel vervangen moeten worden, ik heb vorig jaar een magazine uit autovakhandel (“auto, motor en techniek” heette het dacht ik..) in mijn handen gehad, daar stond een reportage in van een bedrijf dat de commonrail-verstuivers van Bosch kon reviseren. Die rekenen meen ik € 180 ex onder inlevering van de oude verstuiver. Nog steeds veel geld, maar wel minder dan een nieuwe.
Edit: die revisietent heet Diesel Büchli in Harderwijk. Hier een link naar het artikel.
Bedankt voor de snelle reacties !
De auto heeft 180.000 km gelopen. Het is geen vebrande diesellucht, maar eigenlijk of je, bij het tanken, met je neus boven de vulopening hangt. Die mannen in Harderwijk zal ik in ieder geval eens even bellen.
Moeten in geval van vervanging trouwens alle verstuivers in één keer vervangen worden (gloek) of kan dat per stuk?
Gezien de omvang van het bedrag zou ik het per stuk doen. De verstuivers zijn ook te testen, kijk maar in dat artikel.
Ik heb het bedrijf in Harderwijk gebeld en ze komen op mij over als zeer terzakekundig. Hun prijzen zijn volgens mij ook acceptabel. Ze hebben inderdaad voorgesteld het hele spul eerst maar eens aan een test te onderwerpen voor dat ik over ga tot vervanging.
Ik ga dat spoor eerst maar eens bewandelen. Mocht er iets interessants uit komen dan meld ik dat zeker even.
Diesellucht Xsara 2.0 HDI
Bleek bij mij uiteindelijk minder erg. Er zat een klein scheurtje in één van de retourslangetjes op de verstuivers waardoor er wat diesel op het blok lekte.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Met als gevolg de ravage in je avatar?
Gr Martijn