Ik vrees dat je thermostaat inderdaad gewoon niet goed werkt, ondanks dat ie maar een jaar oud is. Dat hoeft overigens niet eens aan de thermostaat zelf te liggen maar kan ook de pakking zijn.
Ik weet niet of je het zelf gaat doen, maar een thermostaat vervangen bij de 2,1 td is echt een behoorlijke kloteklus. Mijn motor wordt ook pas warm op het moment dat iktoeren kan maken op de snelweg, in de stad duurt het in ieder geval minimaal 10 minuten voordat de motor op 85 graden komt. Als ik direct de snelweg op draai is het 3 minuten.
Overigens was bij mij de thermostaat ook kapot, met als gevolg dat de motor helemaal niet meer boven de 75 graden kwam.
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik ga het inderdaad zelf doen.
ga maandag toch nog maar eens weer mee aan het werk.
maar het probleem speelt al zolang ik de auto heb,
2 en half jaar dus .
Ik ben bang dat ik ermee moet leren leven.
Gert.
Ben benieuwd of je vanavond nog even een tussenstandje geeft, want ik geloof echt dat het aan de thermostaat ligt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
thermostaat vervangen .
maar is niet veel beter geworden.
zal er wel mee moeten leren leven .
waar ik nog aan zat te denken is misschien een verstopping
in de kachel radiator.
Is het enige wat ik nog kan bedenken .
Gert .
Ga trouwens de themostaat die uit mijn
dame komt monteren in een andere xm,
om eens te zien wat er dan gebeurt.
om de thermostaat al dan niet helemaal uit te sluiten.
Maar kan me niet voorstellen dat ik 2 keer een
niet goed werkende thermostaat uit het magazijn haal.
Gert,
Even weer een kleine update.
Na een citroen specialist naar dit probleem te hebben gevraagd
adviseerde deze mij om een winterthermostaat te monteren.
had hier nog nooit van gehoord.
Is er iemand die hier ervaringen mee heeft ??
Heb als nood oplossing eerst mijn radiator deels afgedekt
met een stuk karton. Dit geeft i.i.g eneige verbetering .
groet Gert.
Ik wil hier nog wel aan toevoegen dat als het buiten koud is EN je zet de kachel vol open, dat het dan idd wel een kwartier kan duren voordat het kvs op temperatuur is.
Bij mijn weten stroomt bij de XM altijd de volle hoeveelheid koelvloeistof door de kachel (itt bij bijv de BX) waardoor de koelvoeistof nog meer afgekoeld wordt en de motor langzaam op temperatuur komt.
Beste test is kijken of de slang naar de radiateur al opwarmt terwijl de temperatuurmeter nog lang geen 70 graden aangeeft. Een diesel produceert nu eenmaal weinig hitte dus kan het wel zijn dat het lang duurt.
Ik zou mij wel zorgen maken als de termperatuur na een half uur blazen op de snelweg nog niet op pakweg 80/85 graden staat. Of zoals al eerder gezegd, wanneer de radiateur al wel warm wordt terwijl de thermostaat nog lang niet de temperatuur bereikt heeft waarop deze open mag gaan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Als je nou je thermostaat weer verdenkt, kook dan even een pannetje water, gooi de thermostaat erin en als-ie open “klapt” werkt het prima!
Simpel en snelle constatering
Ik rij zelf in een TCT uit ‘93 en bij deze duurt het ook een paar minuten voordat het een beetje op temperatuur is. Alles is in orde, maar ik kom niet snel boven de 85 graden, komt ook vooral door het weer op het ogenblik.
See, buy, fly C5 V6