Sinds mijn Bx1.4 basis in de prak is gereden, ben ik al op zoek naar een andere.
Een automaat heb ik nog niet eerder gehad, dus dat wil ik wel eens gaan proberen, De advertentie van b-iks zijn wagen sprak me aan, dus gelijk maar gebeld en afgesproken.
Bij B-iks in heesch aangekomen, stond Koen al buiten bij die prachtige BX. Leuk kleurtje, ziet er goed onderhouden uit, keurig interieur, vervolgens een extra lange proefrit gemaakt (ik was een beetje verkeerd gereden)een blokje rond de wagen gelopen, en we waren het daarna vrij snel eens.
Even overschrijven, en toen het hartverscheurende afscheid van Koen en zijn BX. Dit was echte liefde, en ik weet zeker dat er wel weer andere
b-iks in heesch komt
Een heerlijk ritje van dik 100 km terug, lekker draaiend motortje, en een lekker soepel schakelende automaat.
Min puntje is dat de lucht uit de verwarming niet (of nauwlijks) van buiten komt, maar circulatie van de lucht in de wagen plaatsvind, waardoor de ramen gaan beslaan, ook al staat de verwarming vol aan.
Maar goed, dat mocht de pret niet drukken.
Morgen maar de radio in gaan bouwen, lekker wassen, en een lekker rondje rijden natuurlijk.
Koen bedankt.
1.4E 1985
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gefeliciteerd met deze zeer mooie BX!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Je hebt ook wel even tegen de banden geschopt, toch?
Gefeliciteerd met je aankoop! Zit er op de airco-bediening geen knopje voor de recirculatie?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Leuk dat je een topic hebt geopend over mijn ex-bx! Ik weet ook zeker dat je er nog veel plezier aan zult beleven.
Wat betreft het aanslaan van de ruiten, ik weet bijna zeker dat de recirculatiekleppen dan weer dichtzitten. Je kunt ze ook zien als je in de parafaanbak kijkt of als je het bovenste dashboardkastje wegneemt. Vermoedelijk zit er toch iets verkeerd in de bedrading van de airco!? Mijn aircoboer heeft de airco een aparte voeding gegeven direct van de accu, omdat deze aanvankelijk niet wilde werken. Dan werkt het systeem elektrisch wel, MAAR er ontstaat dan een stroomlek. Ik kwam erachter dat de airco ook werkt zonder deze bypass, maar de recirculatie niet. Blijkbaar dat laatste dus wel?!
Wat je nu kunt doen is even de zekering (die in de centenbak staat) in de houder bij de draad die vanaf de accu loopt steken en de airco en recirculatie uitzetten (recirculeren kan alleen in combi met airco). Dan staan de kleppen weer goed (je hoort ze ook open en dicht gaan) en heb jij geen last van beslagen ruiten.
Ik hoop dat je eruit komt, anders bel gerust.
Ik heb vanmorgen eerst maar naar de recurculatieklep gekeken, De klep komt inderdaad in de recurculatiestand te staan als je de airco aanzet, maar keert niet terug als je hem uitzet.
Nu even met de hand terug gedrukt, lekker ritje gemaakt, en dan is de verwarming goed.
Maar is het niet vreemd dat er spanning op de motor van de recurculatie klep blijft staan zolang de airco aanstaat?Ik heb het motortje van de recurculatieklep even los gemaakt.
Als je dan de airco aanzet, dan blijft dit motortje draaien,todat je de airco uitzet. maar als de klep eenmaal is omgezet dan zou het motortje toch moeten stoppen?
Nou ja, de airco kan nog even wachten het is nog fris genoeg , dus eerst maar de radio erin, om nog meer te genieten van deze heerlijke automaat.
1.4E 1985
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jilles schreef:maar als de klep eenmaal is omgezet dan zou het motortje toch moeten stoppen?
Nee, het motortje blijft gewoon doordraaien. Klinkt vreemd, maar ook bij een CX werkt het zo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:jilles schreef:maar als de klep eenmaal is omgezet dan zou het motortje toch moeten stoppen?
Nee, het motortje blijft gewoon doordraaien. Klinkt vreemd, maar ook bij een CX werkt het zo.
Volgens mij stoppen de motortjes bij mij gewoon als de kleppen dicht zijn, onafhankelijk of de airco nu aan of uit staat. Ik kan mijn klepjes ook bedienen als de airco niet aan staat. Wel willen ze weleens weigeren om open te gaan maar dat ligt volgens mij meer aan de stekkerverbindingen van de motortjes in de paravanbak welke regelmatig even schoongeborsteld en ingespoten moeten worden.
Maar volgens mij heb jij een volledig origineel systeem? Al kan ik me niet voorstellen dat het bij een aftermarket-set niet te maken is dat je recirculatie en airco apart kunt bedienen.
Nee, het motortje blijft gewoon doordraaien. Klinkt vreemd, maar ook bij een CX werkt het zo.
Klinkt inderdaad vreemd, maar dat is hier ook het geval.
Maar als je dan de recurculatie van de airco uitzet dan sluit de klep zich, en blijft ook dan het motortje gewoon doordraaien?
Die airco boer heeft de stroom voor de recurculatieklep gelijk vanaf de accu gezet, maar dan verlies je ook stroom als het kontakt uit staat.
Misschien een verband met de lekstroom waar b-iks het over heeft?
1.4E 1985
Die enkele keer dat ik de recirculatie aanzette, hoorde je het motortje maar even draaien. Zeker niet constant. Ik heb dat eens zitten bestuderen. Heb je de zekering er ingestoken? Dan doet ie dat ook gewoon kortstondig (hoef je ‘m niet eens voor te starten), maar je moet wel de airco ingeschakeld hebben. Je krijgt dan dus wel een stroomlek. Nog vreemder is trouwens dat zonder deze bypass de airco aanvankelijk helemaal niet wilde inschakelen, maar toen ik de zekering eruit trok de airco wel gewoon ingeschakeld kon worden. Een schema zou welkom zijn.
Wel leuk dat je meteen met dit puntje aan de slag gaat; het is toch het toetje op deze bx.
Ik heb de airco maar even gelaten voor wat het is, want de bx liet me flink schrikken toen ik na een bezoek in Oostvoorne huiswaarts wilde.
Het duurde erg lang voor de wagen wilde starten, en net toen ik dacht, dit gaat niet lukken , starte de motor.
dit moet eerst gemaakt worden.
Om te voorkomen dat ik dezelfde dingen als b-iks ga vervangen, (ook hij had al wat startproblemen gehad maar dat leek inmiddels over)heb ik met hem gebeld en doorgenomen wat er inmiddels al aan gedaan was.
het injectiehuis is gereinigd, bdp sensor, vucuumslangen, bougie’s en kabels waren vernieuwd.
Vandaag naar Hesselink in Dirksland geweest, het is best een eind rijden voor mij, maar het is echt een perfect bedrijf, met een BX kennis waar maar weinigen aan kunnen tippen.
Kees van Hesselink heeft even naar de motor , bedrading, en injectie gekeken en zegt dat dat allemaal goed is.
Ondanks dat ik zei dat ik een benzinelucht meende te ruiken als de wagen slecht starte, verdenkt hij het benzinefilter, en hij heeft dat vervangen.
Met de mededeling “waarschijnlijk gemaakt, zoniet dan moet het de benzine pomp zijn ” stond ik na een kwartier weer buiten.
De wagen lijkt inderdaad nu goed te starten , maar ik moet het toch nog even het vertrouwen in de wagen terugkrijgen.
1.4E 1985
Ik zat op de update te wachten . Overigens heeft de lokale dealer hier ook het filter eens genoemd, maar verdacht hij dat in eerste instantie niet omdat de brandstofdruk ok leek. Ik hoop alleen vurig dat dit het laatste geweest is, houd me op de hoogte. Toevallig de distributieriem nog gecheckt op timing?
Gefeliciteerd met deze schitterende BX! Ik heb ‘m een paar keer gezien en vind ‘m in Gris Dolmen (ETBcR) echt heel erg fraai.
Dit is de enige foto die ik van de schoonheid heb genomen:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
B_iks schreef:Toevallig de distributieriem nog gecheckt op timing?
Nee niet meer gedaan, nog wel naar gevraagd bij hesselink, hij heeft ook een blokje gereden met de wagen, maar de wagen draait mooi, hij acht een distributie een tandje verkeerd in dit geval niet waarschijnlijk.
het starten gaat gelukkig goed tot nu toe, dus ik heb goede hoop
Net in de regen een paar foto’s gemaakt:
en dan maar eentje van de schade aan mijn bx 1.4:
1.4E 1985
jilles schreef:en dan maar eentje van de schade aan mijn bx 1.4:
Oehh….
da’s zonde man…
Hoe is dat gekomen?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Wat ongelooflijk zonde van je BX type 1.
Je hebt er dan wel een bijzonder mooie BX voor terug, maar ik kan me voorstellen dat je dat schitterende dashboard van de type 1 wel zult missen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX