Toen ik mij gisteren tijdens het wegrijden bij een stoplicht verschakelde, van 1 naar 4, merkte ik dat het toerental ineens opliep, maar de snelheid niet. Ik liet het gas een beetje los en ineens pakte de koppeling weer. Dit lijkt mij een geval van versleten koppelings platen.
Zijn er nog andere zaken die hiermee te maken kunnen hebben? Afstellingen oid?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
geen speling op koppelings hevel.. Maar ik weet het al hoor….. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:geen speling op koppelings hevel.. Maar ik weet het al hoor….. ops:
Eh wat weet jij al?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wolfman schreef:bogaard77 schreef:geen speling op koppelings hevel.. Maar ik weet het al hoor….. ops:
Eh wat weet jij al?
Dat je binnenkort een weekendje vrij kan houden. Om de bak d’r uit te halen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bak eruit!
Maar eigenlijk was ik er al bang voor.
Meestal is dat de enige manier om bij je koppelingsplaten te komen.
Lijkt me geen klus om zelf te doen.
Heeft iemand dit al eens laten doen en weet nog wat het ongeveer koste?
Ik ga vast sparen…. ops:
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wolfman schreef:Bak .
Meestal is dat de enige manier om bij je koppelingsplaten te komen.
Lijkt me geen klus om zelf te doen.
Niet voor de beginnende sleutelaar nee..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wolfman schreef:Heeft iemand dit al eens laten doen en weet nog wat het ongeveer koste?
Ik ga vast sparen…. ops:
Reken maar op een bedrag tussen de 800 en 1500 euro, naar gelang er meerwerk bij komt kijken. Het is een bereklus, minimaal 10 uur werk, maar met een beetje pech en remschijven en stuurhuishoezen ben je dus lekker 15 bezig als geoefende DS beun.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ops:
Oeps…
Te koop mooie weinig gebruikte IDSuper 5.
Altijd binnen gestaan en van een oud mannetje geweest. Bijna geen roest en technisch bijna in orde.
Haha nee hoor.
Zat er dik in dat er een hoop geld in de wagen gestoken moet worden.
Voorlopig negeer ik het maar en ga vrolijk verder met mijn andere klussen.
Wanneer alles gedaan is en het is tijd om echt te gaan reizen met de dame dan zijn de koppelingsplaten aan de beurt.
Mischien heb ik tegen die tijd wel voldoende kennis of kennissen opgedaan die will en helpen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je met een volledig verotte plaat blijft rijden mol je OOK NOG JE VLIEGWIEL…. Maakt het weer duurder EN meer werk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Check in ieder geval even of de hevel op de bak genoeg speling heeft. Deze zit eigenlijk net onder/iets voor de hydrauliekpomp. Je moet deze een paar mm heen en weer kunnen bewegen.
Ok ik zal de hevel eens checken.
En ik rij nog bijna niets met mijn ID. Eerst door de APK zien te krijgen.
En tijdens die schakelfout is de enige keer dat ik gemerkt hebt dat de koppeling slipt. Dus heel erg is het nog niet, maar ik weet dat het snel erger wordt als je er niets aan doet.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wolfman, heeft jouw voiture misschien lange tijd stil gestaan? Of ben jij nu ineens veel meer met deze D aan het rijden dan je voorganger deed?
Grote kans dat er een krukaskeerring opspeelt en dat die even wat tijd nodig heeft om weer tot leven te komen.
Ter vergelijk; mijn verhaal wat betreft olielekkage: September 2007 eindelijk mijn droom waargemaakt en mijn D-Special aangeschaft. Vanuit Leeuwarden rijdend naar huis en in de eerste maand al direkt 2000 km. op de teller erbij. Gevolg flink wat motorolie op de stoep en mijn vrouw enigszins door het lint.
Die auto was gewoon niet meer gewend om de keerringen te gebruiken en misschien waren ze wat ingedroogd. Bij Halfords een flesje olietoevoeging gehaald van Wynn’s dacht ik om de keerringen weer op te frissen. In de motor gegooid en flink gereden en ook de weken erna. Ondertussen heb ik na ruim 3 maanden een kurkdroge motor en pas de lekkage meer!
Het kan bij jou dus zomaar zijn dat de oliekeerring achter je vliegwiel wat zweet en dat deze olie op je platen terecht komt en de slip veroorzaakt.
Ga dus naar Halfords, haal zo’n flesje, kieper in de olie en misschien kun je zo voorkomen dat de boel volledig vetslaat. Als je hetzelfde euvel hebt als ik had, voorkom je misschien een hele dure reparatie en kun je van dat geld een paar goede Michelins kopen voor de komende 10 jaar
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ja mijn ID heeft een flinke tijd stilgestaan. Dus wie weet heb jij gelijk.
Het is in iedergeval de investering van 10 euro waard. Ik hoop het.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GW-tje schreef:Wolfman, heeft jouw voiture misschien lange tijd stil gestaan? Of ben jij nu ineens veel meer met deze D aan het rijden dan je voorganger deed?
Grote kans dat er een krukaskeerring opspeelt en dat die even wat tijd nodig heeft om weer tot leven te komen.
Ter vergelijk; mijn verhaal wat betreft olielekkage: September 2007 eindelijk mijn droom waargemaakt en mijn D-Special aangeschaft. Vanuit Leeuwarden rijdend naar huis en in de eerste maand al direkt 2000 km. op de teller erbij. Gevolg flink wat motorolie op de stoep en mijn vrouw enigszins door het lint.
Die auto was gewoon niet meer gewend om de keerringen te gebruiken en misschien waren ze wat ingedroogd. Bij Halfords een flesje olietoevoeging gehaald van Wynn’s dacht ik om de keerringen weer op te frissen. In de motor gegooid en flink gereden en ook de weken erna. Ondertussen heb ik na ruim 3 maanden een kurkdroge motor en pas de lekkage meer!Het kan bij jou dus zomaar zijn dat de oliekeerring achter je vliegwiel wat zweet en dat deze olie op je platen terecht komt en de slip veroorzaakt.
Ga dus naar Halfords, haal zo’n flesje, kieper in de olie en misschien kun je zo voorkomen dat de boel volledig vetslaat. Als je hetzelfde euvel hebt als ik had, voorkom je misschien een hele dure reparatie en kun je van dat geld een paar goede Michelins kopen voor de komende 10 jaar
Een DS/ID heeft helemaal geen krukas-keering…... alleen een kleine nokkenas-keering. Als die lekt is alles achter de nokkenas-pouly vet en zwart…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik ben (nog) geen op en top DS connaisseur, maar ik kan me niet voorstellen dat deze Citroën geen krukaskeerring in het blok heeft. Ik heb hem zo snel ook nog niet kunnen vinden, maar er zal toch geen mechanical seal o.i.d. zitten. Maar goed er moet toch wat zitten om de motorolie in het blok te houden….......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GW-tje schreef:Ik ben (nog) geen op en top DS connaisseur, maar ik kan me niet voorstellen dat deze Citroën geen krukaskeerring in het blok heeft. Ik heb hem zo snel ook nog niet kunnen vinden, maar er zal toch geen mechanical seal o.i.d. zitten. Maar goed er moet toch wat zitten om de motorolie in het blok te houden….......
Ja dan moet je vooral watermans verhaal in twijfel trekken die denk ik wel 500 motor blokken uitelkaar heeft gehaald!
Wat dacht je van het systeem dat in de ami ook zit: een tegendraads geultje dat, doordat de as draait, de olie treugvoert naar binnen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>