Beste mensen,
Per 1 januari is het in sommige delen van Duitsland verplicht om een milieu sticker (Umweltplakette) op de voorruit te hebben. Deze sticker is tegen betaling te verkrijgen bij een aantal instanties, waarbij wordt gekeken naar de emissienorm van het betreffende voertuig.
Weet iemand hoe ik achter de emissienorm van m’n wagen (Berlingo 1.9D) kan komen? Een roetfilter heeft ie niet, want deze zijn of niet goedgekeurd of niet verkrijgbaar.
mvg
Hans
Je kunt naar TüV-nord in vaassen gaan of naar de Dekra voor zo’n sticker.
Ik kom net van Duitsland en heb bij de TüV in Duitsland een sticker gekocht. Kost daar maar € 5,00, in NL tussen de € 12,50 en 17,50.
Mijn HDi 2.0 liter van eind 2003 kwam in aanmerking voor een rode. Ik denk dat een 1.9 niet in aanmerking komt voor een sticker.
In Duistland heeft de sticker officieel fijnstof plakette. Diesel motoren worden dus zwaar beoordeeld.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Berlingo2.0HDi schreef:Je kunt naar TüV-nord in vaassen gaan of naar de Dekra voor zo’n sticker.
Ik kom net van Duitsland en heb bij de TüV in Duitsland een sticker gekocht. Kost daar maar € 5,00, in NL tussen de € 12,50 en 17,50.Er wordt op Duitse sites ook gewaarschuwd voor niet erkende instanties die stickers verkopen, waarbij je achteraf toch een boete van 40 euro moet betalen. Verder schijnt er op het Duitse kentekenbewijs (en op het Zulassungsbescheinigung) een getal te staan waarmee je in een tabel kan zien welke sticker voor jou van toepassing is.
Snappen doe ik het in elk geval niet, want er wordt vanuit een database beoordeeld wat de emissienorm is. Dit zonder enige meting ter plekke.
mvg
Hans
Natuurlijk komen er illegale stickers in de omloop.
TüV in Duitsland is net als de RDW in NL. Logisch is het duurder in NL omdat de sticker in Duitsland geregistreerd moet worden. De sticker is gekoppeld in het chassis nummer.
Het getal dat op het kentekenbewijs van duiste staat, staat niet op het NL kentekenbewijs. Ze zoeken de emissienorm inderdaad op in een database.
Naar mijn mening is het ook geen eerlijk systeem. Een auto met een groene sticker die technisch niet in orde is kan vervuilender zijn dat een met een rode sticker die technisch in orde is.
Zo zag ik een Peugeot Boxer (bus) (3.0 liter 6 cilinder diesel) staan met een groene sticker !!!!
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Berlingo2.0HDi schreef:
Natuurlijk komen er illegale stickers in de omloop.
Het getal dat op het kentekenbewijs van duiste staat, staat niet op het NL kentekenbewijs. Ze zoeken de emissienorm inderdaad op in een database.
!
OK Berlingo; dank voor je reactie. Wordt er in Nederland bij de APK van een voertuig ook de emissie gemeten?
mvg
Hans
Jazeker, voor benzine is het de 4-gas test en voor diesels de roetmeting.
Het is absoluut geen eerlijk systeem, de 1.9D is veel schoner dan al die TDI stinkhokken die rondrijden.
Mijn Xantia uit 95 zou dus niet in aanmerking komen voor een sticker, terwijl daar een 98er Berlingo blok in ligt die het beste onderhoud krijgt. Een TDI roetfabriek uit 98 zou wel een sticker krijgen, voor mij een reden meer om weg te blijven uit dat land, niet dat ik er al graag kwam.
en dan de lpg-autos welke schoon zouden moeten zijn? mijn goed onderhouden bx14 uit 1987 op lpg dan??????
waar zijn ze ,mee bezig? het bruttosoziaalprodukt omhoog halen ofwel consumentisme(de consument dwingen te consumeren/kopen>!
wie weet meer van die materie?????
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Assitch schreef:en dan de lpg-autos welke schoon zouden moeten zijn? mijn goed onderhouden bx14 uit 1987 op lpg dan??????
waar zijn ze ,mee bezig? het bruttosoziaalprodukt omhoog halen ofwel consumentisme(de consument dwingen te consumeren/kopen>!
wie weet meer van die materie?????
Je kunt een groene sticker krijgen voor je Lpg bx. Maar dan mag er alleen een bezinetank van max 15 liter in zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
waterman771 schreef:Assitch schreef:en dan de lpg-autos welke schoon zouden moeten zijn? mijn goed onderhouden bx14 uit 1987 op lpg dan??????
waar zijn ze ,mee bezig? het bruttosoziaalprodukt omhoog halen ofwel consumentisme(de consument dwingen te consumeren/kopen>!
wie weet meer van die materie?????
Je kunt een groene sticker krijgen voor je Lpg bx. Maar dan mag er alleen een bezinetank van max 15 liter in zitten.
en moet de auto een geregelde kat hebben (meen ik gelezen te hebben), ik geloof ook dat het voor benzine-auto’s pas geld vanaf bouwjaar 92…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
ZO! Ik zal het topic even nieuw leven inblazen.
Binenkort gaan velen op vakantie. Dan is het handig om te weten waar je wel en niet met je oude auto heen kan in Duitsland. Voor mij persoonlijk is het ook handig om te weten daar ik van januari tot en met juli in Dutisland woon.
Hier kun je goed zien wat de zones zijn:
Wie weet er wat preciezer iets over gemeentes/gebieden die nu neit zo’n zone hebben, maar het wel van plan zijn?
Wie weet er of Göttingen zo’n zone wordt (is het nu nog niet)?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Ik heb van de week mijn groene sticker ontvangen
Terwijl mijn BX uit 1991 is?
De “na 1992” regel schijnt niet voor alle benzine auto’s te gelden.
nog wat info
http://www.diks.nl/duitse-milieusticker.shtml
En een nóg uitgebreider met een overzicht van huidige en geplande umweltzones hieronder.
Weet iemand of de Duitse of de Nederlandse typegoedkeuring gebruikt wordt om te bepalen welke sticker je krijgt?
De Nederlandse versie van de C5 1.6HDi met filter heeft namelijk een uitstoot van 6mg/km (dus 1mg/km te hoog voor de Euro4/5 goedkeuring) maar volgens mij heeft de 1.6 HDi in Duitsland wel de juiste norm.
C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine