Wat te doen bij stotterende motor?
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 28 december 2007 12:17 AM

Hallo,

Mijn XM 2.0 16v heeft dus last van een onstabiele stationair als de motor warm is. Vooral als ik rem wil hij nogal eens afslaan, wat ik best irritant en gevaarlijk vind bij bochten.

Heb al op het forum rondgeneusd en de 1ste verdachte schijnt de stappenmotor te zijn? Heb ik dus losgenomen (het is toch dat zwarte motortje ter grootte van een ouderwets fotorolletje rechts op het gasklephuis?) maar daar valt weinig aan te repareren volgens mij. Was wel wat aangekoekt, maar na schoonmaken en ECU resetten geen verbetering te bespeuren.

Vragen:

- Hoe weet ik überhaupt of de stappenmotor nog goed is?
- Valt er wat aan te fixen, behuizing krijg ik niet zo 1-2-3 open?
- Wat kan ik verder nog controleren?

Heb al een bus injectorcleaner in de tank gegooid, eens zien of dat helpt.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 december 2007 01:14 AM
  [ # 1 ]

Ik heb precies hetzelfde gehad, en met een automaat is ‘t nog veel vervelender… bij mij bleek het te zitten in de draad van de MAP-sensor, die bij een voorover kantelende motor (dus bij afremmen en in R zetten) zichzelf tegen de massa trok en dus vals contact maakte.
Het zou natuurlijk wel heel toevallig zijn als dat bij jou ook zo is, maar een MAP-sensor kan dus zulke ellende veroorzaken.

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 28 december 2007 01:29 AM
  [ # 2 ]

De moeite om na te kijken, thanks. Waar zit dat ding ongeveer en hoe ziet zo’n map-sensor eruit? Is dit hem?

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 04 januari 2008 12:50 AM
  [ # 3 ]

Nou, de injectorcleaner heeft niet geholpen. Kan iemand mij vertellen waar de MAP-sensor van een 2.0 16v zit? Dan ga ik daar eens naar kijken.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 januari 2008 10:15 AM
  [ # 4 ]
ralpho schreef:

De moeite om na te kijken, thanks. Waar zit dat ding ongeveer en hoe ziet zo’n map-sensor eruit? Is dit hem?

Das geen MAP-sensor, maar iets wat met de EGR te maken heeft. M’n TCT heeft ook zo’n ding, maar daar zit de MAP-sensor in de computer en loopt er een slangetje naar de computerbak

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 04 januari 2008 10:47 AM
  [ # 5 ]

check eerst een de bougies, kabels,  luchtfilter en benzinetoevoer. Als dat in orde is ga je verder.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 05 januari 2008 12:41 PM
  [ # 6 ]

OK, bedankt voor de tips! Ga ik morgen eens mee aan de slag.

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 07 januari 2008 10:15 AM
  [ # 7 ]

Het lijkt idd iets met de bougies van doen te hebben. Heb de contacten gisteren nog eens nagelopen, en sindsdien geen last meer gehad van gestotter.

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 10 januari 2008 09:17 PM
  [ # 8 ]

Te vroeg gejuicht, het afslaan is de afgelopen dagen weer erger geworden. Misschien kan iemand helpen met de verdere diagnose? Ik heb dus het volgende gedaan:

- stappenmotor losgenomen en schoongemaakt, kan echter niet bepalen of ie naar behoren werkt. Dit bood geen soelaas. Waaraan merk je dat ie stuk is?

- Wynn’s injector cleaner in de tank gegooid, hielp ook niet

- bougie"deksel” + -kabel losgenomen en herplaatst, hierna reed hij weer een dag of twee normaal. Kan het iets met de bekabeling zijn? Kabels zien er op het oog goed uit

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Profiel  
 
jan van tiggelen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 13-10-2005

Gepost: 11 januari 2008 01:07 AM
  [ # 9 ]

Heeft jouw auto zo’n bobine module die boven op de bougies ligt? Heb ik bij mijn V6. Daar had ik eens dat de doppen tussen die module en de bougies doorgeslagen waren. Bij schoonmaken ervan hielp het een paar uren, en dan was het weer mis. Heb ze vervangen, sindsdien geen probleem meer.
Gr. Jan

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 13 januari 2008 07:10 PM
  [ # 10 ]

Heeft jouw auto zo’n bobine module die boven op de bougies ligt?

Lijkt er wel op: het is een zwart deksel met rubberen pijpjes die contact met de bougies maken. Er zit iets van een elektrische unit in, meen aan dat het de bobine is?

Dit geheel ziet er nog goed uit, geen verbrandingsverschijnselen. Heb alles nog eens schoongemaakt en de contactpunten bespoten met koperspray, wellicht helpt dat.

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 19 januari 2008 03:02 PM
  [ # 11 ]

Het schoonmaken lijkt geholpen te hebben, heb al een week geen last meer van gestotter. Dus kan weer lekker kruipen in de file.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook