Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
LHM? Kan het zijn dat zo’n lampje gaat branden bij de eerste stand bij het draaien van de contactsleutel? En ook bij het draaien van een scherpe bocht?
Se concentrer sur l’essentiel
knäckor schreef:Misschien wil BasisBiX de pagina uit het boekje even scannen.
Heb helaas geen scanner….
Archi schreef:LHM? Kan het zijn dat zo’n lampje gaat branden bij de eerste stand bij het draaien van de contactsleutel? En ook bij het draaien van een scherpe bocht?
Dat uitroepteken (LHM) brand inderdaad met contact, maar hoort niet te branden in een scherpe bocht.
Ik denk dat je even het peil moet checken
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja,als je contact aan staat en de motor niet loopt, brandt die samen met je stop-lamp, je accu-lamp en je koelvloeistofpeil-lamp.
ALs het lampje brandt bij het maken van een bocht zit is het LHM-peil te laag. Om te peilen moet de auto in de hoogste stand staan, en dan moet het parapluutje in het peilglas tussen de streepjes staan.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bedankt, dan ga ik dat morgen ff checken. Dacht even dat de sensor van de remblokken zo gevoelig was. Heb geen boekje bij de auto, vandaar.
Se concentrer sur l’essentiel
Bij de meeste BX’en werkt dat remschijfslijtagewaarschuwingslampje ( ) al lang niet meer. Het is ook totale onzin, want als het lampje gaat branden, is het eigenlijk al te laat.
Laatst heb ik bij mijn blauwe BX 14 de remschijven en remblokken vervangen. Ik zag toen dat de vorige keer iemand al die bedrading volledig had weggeknipt.
Je moet gewoon netjes op tijd je remschijven vervangen en meestal hoor je het (indien het al in een vergevorderd stadium is) ook bij horen tijdens het remmen.
Als er iets is wat ik niet vertrouw in een BX, dan is het wel een lampje op het dashboard. (behalve het LHM-lampje wat wordt omschreven door Archi—> direct stoppen en kijken of je een LHM-lekkage hebt. Zo nee, snel bijvullen).
Overigens heb ik dat remschijfslijtagewaarschuwingslampje wel eens zien branden bij mijn GT, maar daar was ook echt alles nog origineel.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Onzin is het niet, ook ben je niet te laat waneer het lampje gaat branden
Het indicatortje raakt de remschijf een aantal mm eerder dan het ijzer van de remblok de schijf zal raken.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Ja ok, maar een BX rijdt er niet slechter van als je die bedrading niet meer hebt of wanneer je lampje niet meer werkt.
Daarom ga ik liever uit van de waarheid ipv afhankelijk te moeten zijn van een lampje.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik heb al wel vals alarm gehad van zo’n rotdraadje, en toen ik echt ijzer op ijzer remde en ik had ze een keer gemonteerd - gebeurde er niets.
Wegknippen voor zover nog nodig (vaak breken ze vanzelf een keer af en heb je vals alarm), aftapen (anders kun je vals alarm krijgen als je door pekelwater krijgt ) en lekker vergeten die onzin.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Het lampje van LHM heeft tot nu toe maar 2 keer geknipperd. Ik zal vandaag de bx op hoogte zetten en iets bijvullen. Gebeurd dat wel eens vaker? Dat je moet bijvullen? Lijkt mij ook zinvol als ik het circuit eens ga controleren op lekkages..
Se concentrer sur l’essentiel
Een geknapte voorwielretour behoort tot de frequent voorkomende oorzaken van ongemerkt licht LHM-verlies.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Is deze vanuit het motorhuis makkelijk te controleren/vervangen?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee, die zit in de wielkast. Als je het wiel draait kan je het al zien, er horen 2 slangetjes van de veerpoot naar een leiding te lopen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Vervangen is wel makkelijk. Je hebt een nieuwe retourbundel nodig en een niet te scherpe nijptang, waarmee je de klem om de veerpoot loswipt en vervolgens weer vasttrekt.
De truuk is: je moet de klem *absoluut* *niet* verbuigen. Het enige wat je moet doen is met de nijptang de sluiting beetpakken en een beetje opwippen zodat de haakjes in de klem los van elkaar komen. Dan is het echt zo gepiept.
Maak vooraf bijv. remmenreiniger de sluiting van de klem en de plek vande retourbundel schoon en zandvrij, zodat er voldoende bewegingsruimte in de klem is om zonder verbuigen open te gaan.
Wat ook helpt is vooraf even markeren op welke hoogte de klem hoort; dat zie je niet altijd meer goed na het schoonpoetswerk.
Ich bin ein Breaker
Op onderstaande foto zie je zo’n veerpoot (heel toevallig die van de BX van Karel ). Het zwarte pijltje wijst naar de 2 kleine retourslangetjes van de veerpoot. Helemaal onderaan de veerpoot zie je de door Karel omschreven metalen klem.
Die klem is een zogenaamde eenmalig te gebruiken klem. Die is er dus op in de fabriek op gezet. Mocht die sneuvelen tijdens het wisselen van de veerpootretourslangetjes, dan kun je altijd een grote slangenklem gebruiken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Die klem is een zogenaamde eenmalig te gebruiken klem. Die is er dus op in de fabriek op gezet. Mocht die sneuvelen tijdens het wisselen van de veerpootretourslangetjes, dan kun je altijd een grote slangenklem gebruiken.
Dan heb je toch op het moment suprème even niet goed opgelet: die klem is behoorlijk goed herbruikbaar. Ik heb volgens mij nog nooit een nieuwe gebruikt. En volgens mij is dat ook niet per sé de bedoeling.
Je moet ‘m alleen ABSOLUUT NIET verbuigen, dan komt het gewoon helemaal goed.
Je neemt een nijptang, daarmee duw je het opliggende stuk van de klem nog wat vaster en daardoor komt deze vanzelf los. Monteren wijst zich bijna vanzelf.
Maar wel goed schoonmaken dus, anders lukt het niet.
Ich bin ein Breaker