1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
XM TD12 aanschaffen, waar moet ik rekening mee houden?
master-arnie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 17-03-2004

Gepost: 10 januari 2008 08:04 PM

Beste Allemaal,

Ik ben voornemens een XM aan te schaffen. Ik heb een XM TD12 aangeboden gekregen uit 1995 met +-400.000 km en een uitgebreide onderhoudshistorie. Distributie, bollen en uitgebreid onderhoud is bij 395.000 nog gedaan…

Zijn deze kilometersstanden een probleem voor dit type auto? De onderhoudshistorie is echt helemaal compleet en nooit op bespaard, dat is wel duidelijk. Toch ben ik wat huiverig van de tellerstand. De prijs ligt het in ieder geval niet aan met 1500 euro.

Wat ben je trouwens kwijt aan vast lasten met zo’n wagen?

Bij voorbaat dank voor alle feedback Wink

Because weight is just a waste of Fun

Profiel  
 
2Black
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 641
Geregistreerd: 09-07-2005

Gepost: 10 januari 2008 08:31 PM
  [ # 1 ]

Master-Arnie aan de XM…. het moet niet gekker worden onder de AX’ers!

q01z aan de Porsche, jij een XM, Peter heeft al een XM en ikzelf een Activa…

Je snapt natuurlijk zelf ook wel dat je een lastige vraag stelt ....
Uiteraard, als er aantoonbaar altijd goed en veel onderhoud aan dit exemplaar is gedaan ben je al een heel stuk wijzer.
Motorisch zijn die blokken ijzersterk, enige vraag is dan natuurlijk wel hoe die auto altijd bereden is.
In principe, als hij zo goed onderhouden is (motorisch dus ook) moet je daar best de 5 ton mee kunnen halen. Geen punt.
Echter, een XM is nu eenmaal niet de goedkoopst onderhoudbare Citroën ooit gebouwd. Ik zou eerder vermoeden dat het afhankelijk van de uitvoering een der duurste is.

Zoals je al zegt, voor het geld hoef je het niet te laten.
Ik zou mezelf als laatste eigenaar beschouwen in dit geval en de auto naar z’n eind rijden, met basaal onderhoud natuurlijk.
In principe moet er dan weinig fout kunnen gaan.
Wegenbelasting kost je zo’n €95 per maand en de verzekering moet wel lukken voor ca. 400-450 per jaar.
Als je daar nu eens een euhmm… €75 per maand bovenop gooit voor onderhoud (dus ca. 900 per jaar) moet je er wel ongeveer zijn.

Profiel  
 
master-arnie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 17-03-2004

Gepost: 10 januari 2008 08:54 PM
  [ # 2 ]

het gaat hier dus om het oude Exemplaar van Peter Wink Ik heb tegenwoordig een vriendin die nogal een eindje weg woont, lijkt me best leuk een Xm aan te schaffen, voor de leuk en voor het onwijze comfort… Kan ik nog eens leuk gaan stappen met me maten Laughing

Onderhoud doen we zelf wel zolang er maar onderdelen zijn en die moeten ook vooral een beetje betrouwbaar zijn…

Motorblok ben ik ook nog niet eens zo bang voor, heb er al menig 1 over marktplaats zien gaan voor pakweg 500 euro…

Because weight is just a waste of Fun

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 10 januari 2008 11:50 PM
  [ # 3 ]
master-arnie schreef:

Ik heb tegenwoordig een vriendin die nogal een eindje weg woont, lijkt me best leuk een Xm aan te schaffen, voor de leuk en voor het onwijze comfort… Kan ik nog eens leuk gaan stappen met me maten Laughing

Onderhoud doen we zelf wel zolang er maar onderdelen zijn en die moeten ook vooral een beetje betrouwbaar zijn…

Staat je goed zo een oude lullen wagen Laughing

Geintje hoor, als er op het onderhoud nooit bezuinigd is, dan lijkt het mij een goede koop, vooral omdat je zelf goed kan sleutelen. En anders kun je altijd op je vrienden rekenen, ik heb inmiddels aardig wat ervaring met dit blok.

Het enige zwakke punt bij een dergelijk hoge km-stand, kunnen de hydraulische klepstoters zijn, deze zijn een keer op. Verder is het standaard verhaal van gloeibougies, verstuivers en D-riem.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2008 12:19 PM
  [ # 4 ]

Met zo’n km-stand zijn er toch wel een paar dingen waar je extra op moet letten: wat is de staat van het subframe voor (ook een XM wil rotten), hoe zijn de hd-leidingen, hoe is de voortrein qua spelingen, hydraulische klepstoters, motorsteunen, stuurhuis en roest onder het plastic plaat op de instapdorpel en aan de onderkant binnen van de portieren.

Afgezien daarvan zou ik nooit €1500 uitgeven aan een XM met 4 ton op de teller, dan mag ie nog zo goed onderhouden zijn.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 11 januari 2008 12:47 PM
  [ # 5 ]

Die roest onder de dorpelplaat ben ik nog nooit tegen gekomen. En ik heb toch al heel wat xm’s onder de dorpelplaten gezeten Shocked  Van de eerste tot de laatste bouwjaren. Daar ben ik wel naar benieuwd. Roest aan de binnenkant vna de portieren, aan de binnenkant net boven het rubber is wle een heel bekend probleem en mijn ervaring is dat ongeveer 50% van de xm’s tot en met 1995 hier last van heeft.
Voortrein wil idd wel is speling op zitten, maar wat veel belangrijker is, zijn de veerschotels. Deze zijn wel 2ehands te krijgen en zitten er met een half uur/3kwartier ook wel in, maar zijn wel een punt vna aandacht. Rondom deze schotels zit een manchet, wat vaak al half uit elkaar valt. Daar onder zit roest, waardoor het rubber van de schotels loslaat. In het ergste geval kan dit resulteren in je veerpoten door je motorkap. Even opletten dus, niets om een xm om te laten staan.

Een xm kan zoals iedereen al zegt een hele dure kostganger zijn. Mijn xm is daar helaas een voorbeeld van. Maar ze is het wel dubbel en dwars waard in mijn ogen. Het comfort van een goede xm is werkelijk geweldig Cool

Mijn ervaring met de TD12 is dat het een heel betrouwbaar en soepel lopend blok is. Het wil ook best van zijn plaats. Al het belangrijke onderhoud is zo te zien ook al gepleegd, dus dat is mooi!

Voor wat betreft onderdelen, ik heb bijna alles wle voor leuke prijzen voor je liggen. Alleen de diesel specifieke delen niet, aangezien ik die nog niet ben tegen gekomen. Verder is er aardig wat…

Xsara Coupe

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2008 09:09 PM
  [ # 6 ]
Xsara Coupe schreef:

Die roest onder de dorpelplaat ben ik nog nooit tegen gekomen. En ik heb toch al heel wat xm’s onder de dorpelplaten gezeten Shocked


Dan ben jij misschien net de goeie tegen gekomen… Ik heb het toch al zo vaak gezien (incl bij degene die ik heb en heb gehad), dat ik van een kwaaltje durf te spreken. Als je morgen naar de meeting komt, dan zal ik je eens laten zien waar het zit.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 11 januari 2008 09:12 PM
  [ # 7 ]

Ohja, de onderkanten van de A-stijlen achter het binnenscherm is ook een aandachtspunt qua roest, net als de ophangpunten L en R van de voorbumper direct voor het voorwiel!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 11 januari 2008 09:19 PM
  [ # 8 ]

Re: XM TD12 aanschaffen, waar moet ik rekening mee houden?

master-arnie schreef:

Beste Allemaal,

Ik ben voornemens een XM aan te schaffen. Ik heb een XM TD12 aangeboden gekregen uit 1995 met +-400.000 km en een uitgebreide onderhoudshistorie. Distributie, bollen en uitgebreid onderhoud is bij 395.000 nog gedaan…

Zijn deze kilometersstanden een probleem voor dit type auto? De onderhoudshistorie is echt helemaal compleet en nooit op bespaard, dat is wel duidelijk. Toch ben ik wat huiverig van de tellerstand. De prijs ligt het in ieder geval niet aan met 1500 euro.

Wat ben je trouwens kwijt aan vast lasten met zo’n wagen?

Bij voorbaat dank voor alle feedback Wink

De kmstand hoeft geen probleem te zijn, ligt echt puur aan onderhoud en rijgedrag. Dat soort dingen moet je voelen en ervaren. Ik vind de prijs wel wat aan de stevige kant met die km-stand.

Ik heb aan mijn 21td zo’n 1100 euro uitgegeven in het afgelopen jaar en 35 000 km afgelegd. Even kleine opsomming wat er is gedaan; Distributieriem, spanrollen, looprollen, multiriem, vsnaar, bollen vullen, spoelen, lhm vullen, 2 nieuwe banden, luchtfilter, brandstoffilter, nieuwe stadslichten en automatten, remblokken voor en achter, nieuwe retourleidingen voor, schakelstang vervangen, ander stuur, dashboard kastje en om de 10 000 km kwaliteits olie vervangen.

De grootste aandachts punten zijn al verteld maar noem ze nog maar even: veerschotels roest, onderkant deuren roest, lak schade en lucht in brandstofleiding door kapot voorverwarmingselement.

Volgend jaar komt er geen natuurlijk geen distributieriem en ik schat het onderhoud volgend jaar op zo’n 500-600 euro per jaar.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 januari 2008 03:58 PM
  [ # 9 ]

Voor het motorblok zelf zijn het echt geen enge standen zoals al wordt gezegd. Ik heb zelf vorig jaar een TD uit 1994 gekocht, die zat toen nog tegen de 4 ton aan, inmiddels is ze daar ruim overheen.

Maar de 4 ton geven wel reden om even goed rond de auto te lopen, roest ben ik zelf niet tegen gekomen, volgens mij heb ik wel een kleine speling in mijn voorterrein, maar dat ken ik van al mijn XM’s.

Als de auto echt zo goed is onderhouden als de OP doet vermoeden, dan merk je het snel genoeg of je iets van de - in dit topic - genoemde kwalen aan het licht komt of niet.

Ik ben zelf in ieder geval nog nooit bang geworden van kilometerstanden bij XM’s. 1500 Euro vind ik dan wel weer teveel, boven de 1000 zou ik nooit komen voor die kilometers en leeftijd (nb : kilometerstand doet er bij de prijs opeens wél toe natuurlijk).

Succes met de beslissing.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 12 januari 2008 04:00 PM
  [ # 10 ]

Ow ja, de vaste lasten ... Dat hangt natuurlijk helemaal af van jeeigen idee erover. Voor mezelf kan ik dat niet inschatten, ik doe wat ik nodig acht en hou het eigenlijk gewoon helemaal niet bij.

Op het moment dat je je aan een budget gaat hangen, krijg je meevallers (die je snel vergeet) en tegenvallers waar je in blijft hangen. Een XM is een auto waar je niet (!) op onderhoud moet bezuinigen, want dan krijg je het iets later 2 keer zo hard terug.

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
master-arnie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 17-03-2004

Gepost: 12 januari 2008 09:11 PM
  [ # 11 ]

Ik val idd ook een beetje over de stevige prijs n het feit dat ik ervoo naar Groningen mot gaan rijden (vanuit om. Rdam).

Heb het net ook met mij vader overlegd en die staat ook niet bepaal te trappelen dat ik een Xm koop, hijzelf heeft er zelf ook diverse versleten in de tijd dat hij nog bij Citroen werkte. Hij werkte er in de periode dat nieuwe XMs massaal werden teruggezet voor de deuren vd importeur in Amsterdam, vandaar!

In ieder geval erg bedankt voor de leerzame feedback. Ik neem het nog ff in overweging.

Because weight is just a waste of Fun

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 januari 2008 03:01 AM
  [ # 12 ]

Is het een auto van een particulie of word deze door een garage aangeboden Confused:

Profiel  
 
master-arnie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 17-03-2004

Gepost: 13 januari 2008 01:12 PM
  [ # 13 ]
ZX1.4i schreef:

Is het een auto van een particulie of word deze door een garage aangeboden Confused:

Hij is Particulier…

Because weight is just a waste of Fun

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 13 januari 2008 05:02 PM
  [ # 14 ]

Als je wilt kun je een afspraak maken met de eigenaar dat ie eens bij me langsrijdt, dan wil ik wel eens checken of het de moeite is om voor naar Groningen te rijden.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
master-arnie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 17-03-2004

Gepost: 14 januari 2008 01:27 AM
  [ # 15 ]
Serge schreef:

Als je wilt kun je een afspraak maken met de eigenaar dat ie eens bij me langsrijdt, dan wil ik wel eens checken of het de moeite is om voor naar Groningen te rijden.

Toevallig vandaag foto’s van hem ontvangen. Best een leuke auto, echter viel mijn oog vandaag ook op een Xantia 2.1 TD uit 1998 Razz Wordt nog kiezen dus…

Because weight is just a waste of Fun

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook