Hoi..
Allereerst ff voorstellen, ik ben dus Freddy, woon in Delfzijl en rijd inmiddels mn 4e BX.
Ik ben op zich tevreden met deze kar een 1.9 TZD Turbo met ruim 400.000 op de teller.
Ik ben van plan om over een maand of 3 (als het wat warmer word) de motor een beetje te aan te pakken, diverse pakkingen zweten nu toch wel een beetje door, maar vooruit hij is het in mijn ogen nog waard. Ik vind die dingen heerlijk rijden…
Echter toch een vraag..Ik vermoed dat mn veerbollen naar de knoppen zijn, maar ook jullie mening zou ik kunnen gebruiken.
Momenteel is hij zo enorm stug voor..hij staat altijd met de neus omhoog en bijna niet meer in te drukken als ik op de motorkap druk..
Welke bollen moet ik nu vervangen ? alleen die bij de schokbrekers zelf of ook die bol midden bij de motor ??
Ik zal binnenkort even proberen een plaatje te schieten ..misschien dat het dan wat duidelijker wordt.
—== Freddy ==—
Re: Mijn Dieseltje
emp1re schreef:Hoi..
Allereerst ff voorstellen, ik ben dus Freddy, woon in Delfzijl en rijd inmiddels mn 4e BX.
Ik ben op zich tevreden met deze kar een 1.9 TZD Turbo met ruim 400.000 op de teller.
Ik ben van plan om over een maand of 3 (als het wat warmer word) de motor een beetje te aan te pakken, diverse pakkingen zweten nu toch wel een beetje door, maar vooruit hij is het in mijn ogen nog waard. Ik vind die dingen heerlijk rijden…
Echter toch een vraag..Ik vermoed dat mn veerbollen naar de knoppen zijn, maar ook jullie mening zou ik kunnen gebruiken.Momenteel is hij zo enorm stug voor..hij staat altijd met de neus omhoog en bijna niet meer in te drukken als ik op de motorkap druk..
Welke bollen moet ik nu vervangen ? alleen die bij de schokbrekers zelf of ook die bol midden bij de motor ??Ik zal binnenkort even proberen een plaatje te schieten ..misschien dat het dan wat duidelijker wordt.
—== Freddy ==—
Die midden bij de motor is de voorraadbol, deze moet je alleen vervangen als hij heel erg vaak tikt, is dat in jou geval zo ?
Verder zou ik es op je motor kan een beetje op en neer gaan deinzen, als hij erg op en neer gaat hoef je in principe de bollen nog niet te vervangen, wanneer je erg veel tegendruk krijgt of hij als een plank veert, zou ik idd de bollen laten vervangen!
Als ie ook nog eens erg hoog staat, is het misschien handig om even te kijken of de hendel van de hoogteregelaar niet blijft hangen. Ik heb dat ooit gehad, toen wilde ie voor niet meer zakken en bleek er een stangetje van een palletje afgeschoten te zijn…
Probeer ‘m es in de laagste stand te zetten, kijk of ie dan mooi plat gaat liggen. Dan naar de rijstand, gaat ie omhoog. Dan weer een standje hoger, kijk goed of ie dan ook echt hoger gaat.
Als die verschillende hoogtes kloppen, ben je inderdaad toe aan nieuwe veerbollen. Persoonlijk zou ik meteen goed investeren en all 5 de bollen ineens verwisselen. Met nieuwe, originele exemplaren. Dus niet bijvullen of ruilbollen en dat soort ellende.
Oh trouwens… een 1.9 TZD turbo bestaat niet:)
op de auto staat BX TZD Turbo, het is een 1.8 liter motor… Er was wel de BX 19 TZD, maar da’s de turboloze versie.
Srry, je hebt gelijk.. in kenteken staat inderdaad BX TZD Turbo.
hiervoor had ik de 1.9 ..ff gemixt dus..
Maar de auto komt dus aan de voorkant nagenoeg helemaal omhoog en is haast niet in te drukken…rijdt ik over een bult dan begint zelfs de voorkant te stuiteren..
Hendel ook al getest…de rijhoogte instelling kloppen wel de achterkant is de enige die nog op die hendel reageert….voorkant blijft omhoog komen.. alleen als ie een nacht heeft gestaan is de voorkant ook ingezakt.
Dan lijkt ‘t me verstandig om eerst eens heel goed naar de bedieningsstangen van de voorste hoogteregelaar te kijken (lukt eigenlijk alleen op een brug, met een flinke looplamp). Ik vermoed dat het stangetje van het palletje op de regelaar is geschoten en dan kun je de hendel bewegen wat je wil, er gebeurt niks.
Waarschijnlijk is het dus op te lossen door het stangetje weer goed vast te maken, maar misschien moet je de hoogteregelaar zelf vervangen.
Het niet veren ligt niet aan de veerbollen denk ik
Ahhh….Welkom, (alweer een) TZD-turbo rijder
Harm heeft je al genoeg tips gegeven zie ik…er zijn er nog wel wat te noemen, maar kijk eerst maar eens naar de al eerder genoemde punten.
En inderdaad, een BX tzd-turbo is een 1768 cc motor, dezelfde als in (o.a.) de C15, Peugeot 205 e.d.
De 1905 motor (70-71 pk) zit in de *gewone* TZD, Xantia, de eerste type Berlingo’s en de ZX (zoals de mijne).
Wel rijdt er een BX 2.1 TD 12-klepper rond, uniek in NL (denk ik)....en die is van ons forumlid Marten Postma.
Die heeft hij er zelf *ingelepeld*, zie ook :
Ik ga maandag of Dinsdag even met de auto naar een kennis en zet hem op de brug.
Ben benieuwd wat ik dan vind… ik heb vanmorgen nog even getest…als ik de auto in de laagste stand zet zakt ie ook echt helemaal in… zet ik hem tandje hoger dan komt de achterkant op de juiste hoogte.. de voorkant zit dan nagenoeg al bovenin… en alle hogere standen staat de voorkant gewoon bovenin en de achterkant heeft wel de juiste stappen.
Ik zal eens alles nakijken…bedankt voor de tips. ik hou jullie op de hoogte..
—== Freddy ==—
emp1re schreef:Ik ga maandag of Dinsdag even met de auto naar een kennis en zet hem op de brug.
Ben benieuwd wat ik dan vind… ik heb vanmorgen nog even getest…als ik de auto in de laagste stand zet zakt ie ook echt helemaal in… zet ik hem tandje hoger dan komt de achterkant op de juiste hoogte.. de voorkant zit dan nagenoeg al bovenin… en alle hogere standen staat de voorkant gewoon bovenin en de achterkant heeft wel de juiste stappen.
Ik zal eens alles nakijken…bedankt voor de tips. ik hou jullie op de hoogte..
—== Freddy ==—
Dan is er in ieder geval iets mis met de hoogteregelaar, het stangenstelsel of de afstelling. Misschien zelfs een combinatie van die drie.
Een BX die te hoog staat, zal altijd stuiterend veren ofwel niet veren.
En alsie de eerste keer bij het zakken flink kraakt? Ik heb dezelfde symptomen, goed zakken in laagste stand, wel flink wat gekraak. En als de bix in de normale stand staat is ie niet in te drukken. Na een eindje rijden lijkt de auto een stuk soepeler te worden maar het is nog niet zo als in mn TGI. Is het btw normaal dat de LHM en stop lamp even aangaan als ik van laagste naar normale stand ga?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:En alsie de eerste keer bij het zakken flink kraakt? Ik heb dezelfde symptomen, goed zakken in laagste stand, wel flink wat gekraak. En als de bix in de normale stand staat is ie niet in te drukken. Na een eindje rijden lijkt de auto een stuk soepeler te worden maar het is nog niet zo als in mn TGI.
Is het btw normaal dat de LHM en stop lamp even aangaan als ik van laagste naar normale stand ga?
Hmm…..dat klinkt me als *verrotte* veerpoten voor.
V.w.b. dat laatste….ja, dan pas is er druk aanwezig, dat is altijd zo als je hem, na een tijdje stilstaan en hij gezakt is, start.
En als de bix in de normale stand staat is ie niet in te drukken
Da’s in elk geval niet goed.. ik meen dat ‘t nog wel eens kan helpen om de veerpoten een halve slag te draaien.
Als ie echt zo stug is heb je kans dat je vanalles kapotrammelt…
@Bram:
Leuk dat je ook weer eens komt kijken, er hoeft maar “diesel” in de titel te staan en je bent er he
Harm schreef:Als die verschillende hoogtes kloppen, ben je inderdaad toe aan nieuwe veerbollen. Persoonlijk zou ik meteen goed investeren en all 5 de bollen ineens verwisselen. Met nieuwe, originele exemplaren. Dus niet bijvullen of ruilbollen en dat soort ellende.
Hoezo ellende? Heb je hierzelf ervaring mee ofzo?
Ik wel; ik heb op mijn BX-en tot nu toe alleen nog maar hervulde bollen gebruikt en dat gaat jaar-in-jaar-uit uitstekend.
De lekkerst verende BX die hier ooit uitgebreid geprezen werd (rode 1400 op lpg) had zelfs tot 3 x toe hervulde bollen.
Als je het voordelig kunt laten doen (Chyparse-prijsjes) is hervullen dus zeker een aanrader.
Als dat niet gaat (afstand tot Soesterberg te groot en geen andere discountvuller in de buurt) ben je veroordeeld tot nieuwe bollen. Maar pas op wat ze je in handen drukken: alleen het juiste type en alleen twee dezelfde bollen op 1 as anders krijg je pas echt gevorderde dikke sjit.
Ich bin ein Breaker
Geen eigen ervaring mee, wel gehoord van een xantia-rijder. Ik vind hervullen een beetje een houtje-touwtje oplossing. Alleen nieuwe bollen garanderen dat het veersysteem echt goed is.
Maar da’s eigenlijk niet op feiten gebaseerd, meer op onderbuikgevoelens
Harm schreef:@Bram:
Leuk dat je ook weer eens komt kijken, er hoeft maar “diesel” in de titel te staan en je bent er he
Tsja…..En BX…..en diesel…..dat ruik ik van verre al.
Tsja…..En BX…..en diesel…..dat ruik ik van verre al.
Dat ruiken alle medeweggebruikers ook van verre al…
ach.. het zal wel een onderbuikgevoel zijn, maar ik doe gewoon de investering en pruts er 5 nieuwe bollen onder. Geloof dat ik wel weer eens aan de beurt ben met de gti trouwens